Jump to content
Annons

Plocka ut signal fr. DAW till analogburkar?


Roine

Recommended Posts

Ja en fråga till medans man är varm, jag hörde för flera år sedan om ett trick man kan göra via insert eller något i tex cubase, man plockar ut signalen och kör genom tex en rack-kompressor sen in direkt i DAW igen, alltså inte via dina vanliga ad/da out/inputs på interfacet utan en annan variant, finns det någon vinning här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ad/da måste det ju bli om det är en analog anslutning på hårdvara, eller?? Hos mig är hårdvaran kopplad till samma in som ut. Ex kompressor på ut 5-6 och in 5-6. Detta gör att jag kommer åt den som en insert i pro tools som vilken plug som helst.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej fasen jag minns inte vad killen sa det är säkert 8 år sedan och då kanske det var ett hett tips men det var någon insertfunktion med eller utan hjälp av något som gick förbi den vanliga ad/da funktionen i ditt interface?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, inget jag känner igen, men det ska ju bli intressant och se, för i mina öron och tanke så har det ju alltid varit så att ett ljud som går ut från ditt interface och blir till analog signal måste passera en DA omvandling. Och för att få in den bearbetade analoga signalen till datorn igen behöver den gå genom en AD omvandling. Vå får väll avvakta och se om någon annan har svar på detta.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med helt och hållet om AD/DA eller vice versa, det låter ju konstigt det jag efterlyser och förmodligen så handlar det mer om själva insertfunktionen assignad till en eller 2 fysiska utgångar på interfacet som var nytt eller knappt uppfunnet då...?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en digital extern kompressor så finns det säkert lösningar som låter ditt daw kommunicera med kompressorn utan att gå genom dacarna. Men om det är en analog tingest så vet jag inte riktigt hur din tankevurpa lyckades ta sig obehindrat till forumet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer externa ljudkort som har inserter på ett par ingångar, men det är inte så vanligt...

Inserterna sitter i så fall i analogdelen, före omvandlingen. Något annat skulle inte vara möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det andra alternativet är att ha extra ut- och ingångar, så att man skickar ut ljudet via en send till utgångar på en DA-omvandlare, för att koppla via en extern effektburk och ta dess utgångar in på ingångar på AD-omvandlaren. Det har varit möjligt i alla tider, om man har ett ljudkort med tillräckligt många in/utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det andra alternativet är att ha extra ut- och ingångar, så att man skickar ut ljudet via en send till utgångar på en DA-omvandlare, för att koppla via en extern effektburk och ta dess utgångar in på ingångar på AD-omvandlaren. Det har varit möjligt i alla tider, om man har ett ljudkort med tillräckligt många in/utgångar.

Hur är det med utimpedansen och signalnivåer från Lineout på kortet? Blev lite osäker här på när och varför man använde en reamp-box

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med utimpedansen och signalnivåer från Lineout på kortet? Blev lite osäker här på när och varför man använde en reamp-box

Reamp-box använder man bara om man ska skicka ut ljudet till en gitarrstärkare.

Till vanliga externa rack-effekter är det linesignaler som i vanlig ordning följer principen om impedansbryggning, dvs låg utimpedans som kopplas till hög inimpedans. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör gitarrstärkaren annorlunda, in-impedans? Är LineOut för låg-Ohmig, kommer ej ihåg?

Man gör det för att försöka efterlikna den betydligt högre utimpedansen från gitarrmickarna, så att det blir ett liknande resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gör det för att försöka efterlikna den betydligt högre utimpedansen från gitarrmickarna, så att det blir ett liknande resultat.

Tack Claes! På många ljudkort har man ju Hi-Z för att normala Line-ingångar har för liten impedans relativt gitarmickarna ca 5-15k Ohm.

Kan alltså in-impedansen vara för hög relativt ut-impedansen? Jag har läst att Zin > 10 x Zut. Inte att det finns ett övre tak på detta. Har du någon form av förklaring kring teorin här? (Har läst en del el-teori)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå att göra en vstplugg som hittar alla ljudkortets ut- och ingångar som man lägger på en insertslot i ex Cubase.

Om någon känner till en sån plugg eller kan programmera en, så är jag intresserad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har ju sin external effect plugin sen snart 10 år tillbaka; inklusive delay compensation och tillhörande MIDI. Men insert, det ligger ju före regel, så ...

Med tanke på att det var så många år sen skulle jag synnerligen gissa att det är external effect pluginen som din källa talade om - även om han kanske sa "insert-effect".

En sån insert-funktion skulle bli en radikal game-changer, speciellt för alla som kör hybrid eller extern hårdvara. Alla som kör mixer skulle kunna jobba annorlunda. Så den funktionen skulle bli tok-känd rätt snabbt. Fanns inte för 8 år sen eller så.

Btw, om du skickar ut rena signalen genom separat utgång på ljudkprtet, processar, och tar tillbaka via input med monitoring-funktion, då går det inte att rendera offline.

Är du ivrig kan en möjlig lösning vara FX Teleport. Den har jag för mig laddas som insert, skickar ljudet från kanalen på en dator, till en annan dator (via nätverk) för processning. Ifrån den andra datorn kan du nog sen skicka ut ljudet genom den datorns ljudkort, ut till extern effekt, och sen ta tillbaka ljudet via en ingång på första datorn. Rätt långsökt dock.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes! På många ljudkort har man ju Hi-Z för att normala Line-ingångar har för liten impedans relativt gitarmickarna ca 5-15k Ohm.

Kan alltså in-impedansen vara för hög relativt ut-impedansen? Jag har läst att Zin > 10 x Zut. Inte att det finns ett övre tak på detta. Har du någon form av förklaring kring teorin här? (Har läst en del el-teori)

Inimpedansen kan inte vara för hög såvitt jag vet, utan en extremt hög inimpedans innebär att ingången inte belastar föregående utgång och att inte ens två parallellkopplade ingångar tillsammans belastar föregående utgång för mycket. Det är därför mätprobar till oscilloskop har väldigt hög inimpedans, så att man ska påverka mätningen så lite som möjligt.

Impedansbryggning, som tillämpas av alla moderna studioprylar, innebär att ingången ska vara MINST 10x högre än utimpedansen i föregående steg, men jag har aldrig sett något om ett tak. Att man inte väljer en extremt hög inimpedans på alla ingångar har antagligen att göra med andra saker, som förstärkningsgrad i efterföljande steg relativt brusnivå eller liknande, men jag har inte grävt i det, så det vet jag faktiskt inte.

Instrumentingångar med hög impedans har man för att gitarrmickarnas utimpedans är mycket högre än vanliga lineutgångar och med en för låg impedans på ingången så kommer mickarna att belastas och då ge en förändring i ljudet med främst diskantförlust, men troligen också en generellt krokigare frekvensgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inimpedansen kan inte vara för hög såvitt jag vet, utan en extremt hög inimpedans innebär att ingången inte belastar föregående utgång

Det är här jag inte är med riktigt:

lineout till förstärkare typiskt: 300 Ohm > 1MOhm ger ca faktor 3000

gitarrmic till förstärkare: 10k Ohm > 1MOhm ger faktor ca 100

Båda klarar "10 gånger kravet", men lineout uppfyller "kravet" Zin > 10xZut ännu bättre än gitarrmicken (Alltså tvärt om). Därav min fråga om det finns något tak på hur stor skillnaden får vara. Eftersom man säljer reampboxar borde det finnas ett tak. Och vad den teoretiska förklaringen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reamp-boxen gör ju att utimpedansen blir högre än lineutgångens 300 Ohm, så att den mer liknar outputen från en gitarr och då kan ge ett snarlikt resultat när man kör ut signalen till stärkaren.

Jag ser att svaret som du citerade kanske var lite otydligt. Det jag menar är att det inte borde finnas något tak och att inimpedansen alltså egentligen skulle kunna vara hur hög som helst, såvitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reamp-boxen gör ju att utimpedansen blir högre än lineutgångens 300 Ohm, så att den mer liknar outputen från en gitarr och då kan ge ett snarlikt resultat när man kör ut signalen till stärkaren.

Men varför behöver man höja den impedans som förstärkaren ser, signalöverföringen borde bli ännu bättre om utimpedansen är 300Ohm istället för 10kOhm. (se mitt förra inlägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...