Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag startar en ny tråd om detta som jag drog in i min medlemspresentation igår:

Vet någon eller kan rekommendera en mindre kontrollyta till vettigt pris där man alltså kan panorera med 2 pottar + kontrollera regelrörelser med 2 reglar, de flesta har ju bara 1 regel och om man vill göra automatiserade roliga grejor med ett stereospår osv så¨funkar det ju inte med bara 1 regel...

Alternativet: går det att använda mim midikeyboard Fatar Studiologic för detta???

Jag jobbar i Cubase 5 på PC.

Annons
Postat

Du bör kunna använda din Fatar Studiologic för detta ja. Nu har jag iofs själv en Fatar Studiologic, men jag har en Novation ZeroSLMkII som DAW controller (http://www.thomann.de/se/novation_remote_zero_sl_mkii.htm). Det roliga är att jag ändå aldrig använder den. Det gjorde jag inte med den pyttelilla Korg Nano Kontol heller (http://www.thomann.de/se/korg_nanokontrol_2_black.htm), eftersom mus och keyboard lik förbannat kommer in i ekvationen. Jag vet att Ethan WIner håller med mig, men det är en annan historia.

I alla fall - behöver du motoriserade faders? Vad jag vet så kommer de flesta, om inte alla, controllers med antingen en eller 4+ faders. Har inte sett ngn med bara två vad jag minns. Jag hade siktat på att få rätt på din Fatar om den nu har faders. Någon form av learn-funktion i Cubase, eller där du kan mappa MIDI CC så att kopplingarna blir rätt borde ju finnas.

Postat

Ok JohnRick kanske borde jag sätta mig och lösa detta m Fatar, vore smidigt framförallt för pan-funktioner vilket är det jag saknar mest jämfört med mus och grafik...

Postat

Mackie Control verkar ju trevligast på alla vis, har den inte funnits ett bra tag har jag för mig?

Behringer är väl helt ok den med för ändamålet och priset, sen är det ju frågan om hur mkt man kommer att köra med dessa panrörelser som jag saknar, det handlar ju om begränsade typer av produktioner där man vill lattja lite mer, i vanliga fall funkar det ju med mus...

Postat

Lånar tråden.

Känner någon till en simpel controller? Skulle vilja ha en med endast faders, pan, mute, solo och möjligtvis rec. Det är en fördel om det inte ser ut som en plastig dj-pryl heller. Har kollat igenom allt på thomann och inget matchar det jag vill ha.

Postat

Lånar tråden.

Känner någon till en simpel controller? Skulle vilja ha en med endast faders, pan, mute, solo och möjligtvis rec. Det är en fördel om det inte ser ut som en plastig dj-pryl heller. Har kollat igenom allt på thomann och inget matchar det jag vill ha.

Korg NanoControl 2 funkar faktiskt. Och tar väldigt liten plats och är billig

Postat

Korg NanoControl 2 funkar faktiskt. Och tar väldigt liten plats och är billig

Håller med om detta. Dock känns den ju rätt plastig. Ser kanske inte ut så på håll dock. Men den lyckas göra förvånansvärt mkt på så liten yta. Möjliggör inte så långa faderrörelser iofs.

Postat

Håller med om detta. Dock känns den ju rätt plastig. Ser kanske inte ut så på håll dock. Men den lyckas göra förvånansvärt mkt på så liten yta. Möjliggör inte så långa faderrörelser iofs.

För mig var utrymmet viktigt, liten nog att ha framför tangentbordet.

Postat

För mig var utrymmet viktigt, liten nog att ha framför tangentbordet.

Man kan t.o.m ha den under tangentbordet utan att märka den. Eller innerfickan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.