Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 (redigerat) Nu kan jag inte svara för Van Caine's metoder men jag tror inte han menar analoga signalvägar då han nämner "bussningar" som egentligen heter bussar (bussningar pratar vi när vi mekar bil etc ;-) och i alla DAW's kan man ju använda bussar på ett eller flera sätt. Det jag är mäkta förvånad över är att så många geniala förståsigpåare härinne på forumet envist hävdar samma sak hela tiden i frågan om summering/signalkomplexitet vid mångkanalshantering etc alltså att alla DAW låter exakt lika för det är precis vad de flesta sagt i denna tråd, trots att så många seriösa tekniker av alla de slag därute verkligen menar att skillnaderna finns och dessutom är tydliga i vissa fall* Ljudmotorn är sålunda inte något "mystiskt" som forumets självutnämnda grädda försöker trolla bort och förlöjliga med samma gamla envisa floskelattityd, den finns i varje DAW/software och fungerar bevisligen lite olika och i mitt fall vill jag verkligen veta för min egen skull och kanske för andras skull med. Vad händer om vi vetenskapligt gör ett mixdownprojekt eller en masteringprocess med exakt samma förutsättningar i 2 såpass olika DAW's som tex Cubase 5 och Pyramix hardcoremasscore ;-) detta förutsätter givetvis en sober & ypperlig studiomiljö med endast den bästa lyssning man kan hitta på alla sätt men A/B testet vore intressant som sagt!!! Sakfrågan är precis vad den är, sen att man kan leva med än det ena eller andra programmet och få kanonresultat i kommersiell standard är inget jag säger emot men det handlar inte tråden om... Peace*** Redigerat 11 januari 2014 av Roine
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 bl.a. du själv lite tidigare fast sen redigerade du ditt inlägg...
Claes Holmerup Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 (redigerat) Nu kan jag inte svara för Van Caine's metoder men jag tror inte han menar analoga signalvägar då han nämner "bussningar" som egentligen heter bussar (bussningar pratar vi när vi mekar bil etc ;-) Han lade i alla fall fram det som om det var en analog kedja, så det var i så fall bäddat för missuppfattningar från början. Bussar finns det ju i analoga bord också, så det kan vara lätt att dra paralleller till signalvägarna där med alla inblandade komponenter... och i alla DAW's kan man ju använda bussar på ett eller flera sätt. Ja - men bussarna kommer ju fortfarande bara att vara exakta kopior i systemet så länge man inte processar på något sätt. Det är ju som bekant siffror och inte ljud som skickas fram och tillbaka i routingen - och så länge man inte gör några förändringar, så händer det inget med siffrorna. Vad händer om vi vetenskapligt gör ett mixdownprojekt eller en masteringprocess med exakt samma förutsättningar i 2 såpass olika DAW's som tex Cubase 5 och Pyramix hardcoremasscore ;-) detta förutsätter givetvis en sober & ypperlig studiomiljö med endast den bästa lyssning man kan hitta på alla sätt men A/B testet vore intressant som sagt!!! Så länge man bara gör en enkel mix, så blir det identiskt eller snarlikt resultat (beroende på hur exakta reglagen är). Det har ju drloop redan testat med flera olika DAW. Lägger man däremot på effekter, så måste man använda exakt samma effekter i alla programmen, med exakt samma inställningar i effekterna för att resultatet ska bli samma. Visst kunde det kanske vara kul med ett sådant test, men frågeställningen är främst av akademisk natur eftersom alla dagens DAW:s ändå håller måttet med råge för kommersiella släpp. Kunde vara intressant för att överbevisa de som tror på dessa seglivade myter om inget annat - eller egentligen lika intressant att bli motbevisad, om det mot förmodan skulle bli någon meningsfull skillnad. Det handlar ju inte om någon religion, så visst kan man vara öppen för eventuella bevis, även om man är helt övertygad om motsatsen från början. 😉 Redigerat 11 januari 2014 av Claes
D Vibe Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 bl.a. du själv lite tidigare fast sen redigerade du ditt inlägg... Sicket skitsnack. Jag har enbart redigerat stavfel och ordfel (p g a mina mobila enheter valt helt fel ord). Jag har sagt att vid summering bör det det bli rätt så exakt samma resultat från daw till daw, och att summeringen inte är så matematiskt konstigt. Har dessutom sagt att det inte bör vara någon skillnad på 4 kanaler och 50. Det är inte samma sak som att alla daw låter exakt likadant.
spass Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 att alla program vid summering/mixdown ger samma resultat är bevisat så det behöver vi egentligen inte diskutera därför var mitt första inlägg kort och absolut inget påhopp bevis som visar motsatsen skulle vara intressant subjektiva uttalanden är ju inga bevis oavsett vem som säger det att olika program skulle låta olika vid mixning tex att man hör alla 50 kanaler mer tydligt detta är ju orimligt då det skulle innebära att ljudet som kommer ut från de analoga utgångarna skulle skilja sig från mixdown tyvärr vet jag inte detta men det skulle vara enkelt att testa då du kan spela in ljudet direkt från utgång tillbaka till datorn och jämföra med en mixdown och det går ju även enkelt testa mellan olika program säkert har någon redan gjort det... jag har kollat vad pyramix skriver på sin hemsida om ljudmotorn och ingenstans står det att den skulle låta bättre om du mailar dem så svarar det samma sak helt säkert det var därför jag skrev det tidigare… de skriver att den är överlägsen vilken den säkert är men det är ren teknik hur många spår, latency mm
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 att alla program vid summering/mixdown ger samma resultat är bevisat så det behöver vi egentligen inte diskutera Ja det är just det vissa påstår non-stop in-absurdum på detta forum huvva madre mia, det är dock inte alls bevisat tvärtom så är det ju ren lögn att komma med ett sådant påstående!
drloop (oregistrerad) Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Tråden Linus gjorde är ypperligt bevis på att alla DAW summerar likadant. Jag har provat med förvisso få kanaler mellan Pyramix och Reason men resultatet blir det samma. Ingen skillnad alls. När man fasvänder filerna från Pyramix och Reason mot varandra sker fullständig utsläckning. Finns inget att mäta ens en gång.
D Vibe Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 (redigerat) Kanske det behövs utvecklas vad nulltest, med fasvändning och utsläckning är? Dr. Loop, vill du fortsätta? 🙂 Edith: Utsläckning och inte utställning, SwiftKey! 😄 Redigerat 11 januari 2014 av D Vibe
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 Tråden Linus gjorde är ypperligt bevis på att alla DAW summerar likadant. Linus i all ära jag klankar inte ner på hans försök men: Eftersom tex du gång på gång säger att ALLA DAW summerar likadant och baserar det på en annan forummedlems något begränsade test med långt ifrån ALLA DAW som finns så finns det desto större anledning att undra på eller tvivla över sakernas tillstånd, som sagt som sagt min nyfikenhet blir bara större då inget av det som sägs av antilägret betyder ett smack hittills...
drloop (oregistrerad) Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Jajamen man skall tvivla. Och prova hur det ligger till på riktigt. En av orsakerna varför jag bland annat hänger mig åt diverse tester för att förstå hur det ligger till. Nej det är klart att alla inte nollar ut, Harrison Mixbuss gör nåt permanent med ljudet som gör att den inte går att släcka ut mot andra DAWs. I Linus tråd plus mina egna tester är i princip alla proffs och vanliga DAW representerade. Det går säkert att hitta någon mer än Harrison mixbus som inte släcker ut mot andra DAW. Tyvärr finns ingen magi i digital summering att finna, leta någon annanstans.
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 Tyvärr finns ingen magi i digital summering att finna, leta någon annanstans. Vem här förutom du + Claes och några till använder ordet magi frekvent??? Jag som frågeställare à la nyfiken gul eller någon annan som hävdar att skillnaderna finns har i alla fall inte förordat nån magi eller annat tjafs, mkt märkligt hur ni använder termer gossar!
drloop (oregistrerad) Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Ta bort ordet magi om du finner det opassande.
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 Ooops det är väl snarare ni som använder ordet som bör ta bort det, herregud man kan ju tro att ni driver med folk detta är ju inget annat än en sjuk fars hehehoho..
drloop (oregistrerad) Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Jag är snäll och driver inte med dig.
Claes Holmerup Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Vem här förutom du + Claes och några till använder ordet magi frekvent??? Jag som frågeställare à la nyfiken gul eller någon annan som hävdar att skillnaderna finns har i alla fall inte förordat nån magi eller annat tjafs, mkt märkligt hur ni använder termer gossar! Du frågar inte bara, utan du påstår ju att det ÄR skillnad, trots att andra har gjort tester som visar motsatsen. Ordet "magi" brukar användas om övernaturliga fenomen, så det är väl inte konstigt om det slinker in här också då, precis som Svalanders älskade "humla" och liknande...? 😉 4
Demonproducenten Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Jämförelsen är väldigt bra. Ljudmotorer är krävande, så för att spara processor hanterar olika tillverkare processerna olika, med olika resultat. Precis som 3D-motorer.Matematiskt är det ingen skillnad, men alla småfel som uppstår när två spår summeras och behandlas (det är verkligen inte bara summeringen som spelar in här), ökar för varje spår. hur förklarar du nulltest där olika daw inkl pyramix släcker ut varandra?både dr loop och nån mer här ju genomfört såna - men du underkänner alltså resultatet? 1
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 Du frågar inte bara, utan du påstår ju att det ÄR skillnad, trots att andra har gjort tester som visar motsatsen. Ordet "magi" brukar användas om övernaturliga fenomen, så det är väl inte konstigt om det slinker in här också då, precis som Svalanders älskade "humla" och liknande...? 😉 Jag vet inte vad som tar åt er när ni envisas med magibegreppet jämt, ring Joe Labero för helsike, eller nån gammal avdankad Las Vegas fikus, här snackar vi saklighet och A/B test enl. högt ställda krav, och NEJ Claes Holmerup jag påstår inte att det ÄR skillnad det har jag inga som helst belägg för men jag frågar och ifrågasätter nejsidans otroligt snäva världsbild! :-)
drloop (oregistrerad) Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 (redigerat) Högsta ställda krav är att man gör en så kallad nulltest mellan filerna från tex de olika DAWsen. Vet du vad en null eller nolltest är för nåt Roine? Redigerat 11 januari 2014 av drloop
Demonproducenten Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Det jag är mäkta förvånad över är att så många geniala förståsigpåare härinne på forumet envist hävdar samma sak hela tiden i frågan om summering/signalkomplexitet vid mångkanalshantering etc alltså att alla DAW låter exakt lika för det är precis vad de flesta sagt i denna tråd, trots att så många seriösa tekniker av alla de slag därute verkligen menar att skillnaderna finns och dessutom är tydliga i vissa fall* nu så... nu börjar man ana att roine inte är så ny på forumet som han vill ge sken av och lite börjar man också känna igen sättet att uttrycka sig du är inte nyfiken på frågeställningen roine - du har en bestämd uppfattning som du vill trolla lite med Firman jag mastrar hos kör Pyramix och jag har testat att köra ut filer från Reason och sedan jämfört med Pyramix precis som vi gjorde i tråden som har länkats till tidigare. Absolut ingen som helst skillnad mellan Pyramix filen och den jag gjort i Reason. Total utsläckning. tack då har vi utrett åtminstone pyramix av idag det jag tror den här frågeställningen mynnas ur är att både sadie och pyramix var tidiga system som från början jobbade med dedikerad hårdvara precis som några andra som var enda konkurrerande system med pro tools på sin tid (nu väljer jag att helt bortse från a-dat) uppfattningen då var att dom här systemen lät betydligt bättre än pro tools men tidigt renderade man ofta inte mixen - man spelade upp den och använde alltså dedikerad hårdvara d/a likaså kom denna hårdvara att sätta sin prägel på inspelningsfasen dåtidens native daw spelade inte ens med samma boll - då men det är ju inget som bunkert - flåt - roine egentligen är intresserad av som sagt
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 Demonproducenten, jag har nyss reggat mig här och ställt en fråga i en tråd där jag nu ett flertal ggr förklarat att jag är nyfiken och varför, jag har alltså ingen färdigkokt uppfattning alls i ämnet, orkar inte dra detta 1 varv till och nej det är inget trollande fr min sida, läs istället vad jag skriver och sluta dra slutsatser om ditten och datten please! Drloop jo jag vet vad nulltest är och kommer göra ett sådant i egen regi nån regnig dag när allt stämmer och tiden och förutsättningarna finns enl tidigare önskemål/undringar...
Demonproducenten Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 (redigerat) Demonproducenten, jag har nyss reggat mig här och ställt en fråga i en tråd där jag nu ett flertal ggr förklarat att jag är nyfiken och varför, jag har alltså ingen färdigkokt uppfattning alls i ämnet varför avfärdar du då alla och allt som inte stöder teorin att pyramix låter bättre eller annorlunda än andra daw som "in absurdum" och att du "är mäkta förvånad över är att så många geniala förståsigpåare härinne på forumet envist hävdar samma sak hela tiden" varför använder du uttryck som "nejsidans otroligt snäva världsbild" varför är du förvånad och över vad? varför konstaterar du att det är in absurdum? nä kom igen - du lurar ingen längre snart klurar nån ut vem du brukar vara också Redigerat 11 januari 2014 av Demonproducenten
D Vibe Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Högsta ställda krav är att man gör en så kallad nulltest mellan filerna från tex de olika DAWsen. Vet du vad en null eller nolltest är för nåt Roine? Exakt. Vetenskapligare än så kan det inte bli.
sadomachine (oregistrerad) Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Eftersom att du har fått svar på din fråga om o ch om igen men inte verkar bry dej så är det klart att alla tror att du trollar.
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 varför avfärdar du då alla och allt som inte stöder teorin att pyramix låter bättre eller annorlunda än andra daw som "in absurdum" och att du "är mäkta förvånad över är att så många geniala förståsigpåare härinne på forumet envist hävdar samma sak hela tiden" varför är du förvånad och över vad? varför konstaterar du att det är in absurdum? nä kom igen - du lurar ingen längre snart klurar nån ut vem du brukar vara också Ok det här blir mitt sista inlägg i tråden som jag har för mig att jag startade??? Här blir man nu anklagad för att luras med identiteten eller uppsåtet + att jag avfärdar alla som är envisa nejsägare till att det ev. skulle kunna vara så att Pyramix eller vilket software som helst kan skilja sig fr i exempelfallet Cubase, jag kommer inte nöja mig med ofullständiga nulltester som jag dessutom själv inte deltagit i men jag hävdar ingenting varken för eller emot tills jag blir överbevisad, det är skillnaden jag har ju sagt att jag inte vet ett smack mer än det jag på nåt sätt misstänker eftersom såpass många därute i provärlden hävdar att just ljudmotorer till denna dag 2014 låter olika eller jobbar olika, that's all och orsaken till mina tvivel. Trevlig kväll hursomhelst och Demonproducenten, jag har aldrig reggat mig här förr men väl läst debatter och tendenser genom åren ojojoj det känns nästan smickrande att du inbillar dig att jag är ett spöke eller nån annan men jag försäkrar att så inte är fallet ;-) Ta din medicin nu*
Claes Holmerup Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Jag vet inte vad som tar åt er när ni envisas med magibegreppet jämt, ring Joe Labero för helsike, eller nån gammal avdankad Las Vegas fikus, här snackar vi saklighet och A/B test enl. högt ställda krav, och NEJ Claes Holmerup jag påstår inte att det ÄR skillnad det har jag inga som helst belägg för men jag frågar och ifrågasätter nejsidans otroligt snäva världsbild! :-) Ok - du har kanske inte påstått det direkt, men indirekt genom att använda det väldigt polariserade och "politiska" forumet Gearslutz som grund för att bestrida de tester som detta forumets medlemmar har gjort. Varför inte ta del av deras undersökningar istället för att bara fortsätta tjata om hur förträffligt Pyramix är enligt andra (som du inte känner till vad deras agenda är...)? Det är du som hänger upp dig på ordet "magi". Det hänger ihop med trolleri, så det ligger nära till hands, eftersom det hade varit trolleri om 1+1 slutade vara 2... 😉
Demonproducenten Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 + att jag avfärdar alla som är envisa nejsägare till att det ev. skulle kunna vara så att Pyramix eller vilket software som helst kan skilja sig fr i exempelfallet Cubase, jag kommer inte nöja mig med ofullständiga nulltester som jag dessutom själv inte deltagit i frågan ställdes innan men tål att ställas igen - varför ställa frågan i forumet öht?här istället: https://www.google.se/search?q=do+different+daw+sound+different&oq=do+different+daw+sound+&aqs=chrome.1.69i57j0j69i64.14097j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8 men jag hävdar ingenting varken för eller emot tills jag blir överbevisad bsdu håller ju helt med alla påståenden om att det låter olika och du känner nog inte tillräckligt många i provärlden för att uttala dig
Roine Postat 11 januari 2014 Trådstartare Postat 11 januari 2014 du håller ju helt med alla påståenden om att det låter olika nej men jag välkomnar varje åsikt/tes som inte styrs av en enväldig massa...många här använder precis som signia sa tidigare introverta källhänvisningar och wikilänkar etc som slagträn, ni är som trimmade småsoldater i någon cybermoralisk mardröm, tror ni verkligen på allt som står i wikpedia tex??? och du känner nog inte tillräckligt många i provärlden för att uttala dig är du 5 år eller? no more comments jeezis du har noll kännedom om vilka jag känner ändå slänger du ur dig detta för att provocera jag vet men hallååå???
aROCKER Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Kan jag hålla med om...fast det är lite "bjussigare" nivå där. Man håller inte inne med sina "knep/kunskaper" på samma sätt. Dvs större forum syndromet. Sedan är det ju lite fräsigt när man diskuterar Mick Tucker´s trumuppsättning och en medlem säger vad han såg för han var förband. -Vilka spelade du med då -79..på SWEET´s USA turné!? Jag var trummisen i Cheap Trick (Bun E Carlos) Då blir dialogen rätt lugn, hehe!
drloop (oregistrerad) Postat 12 januari 2014 Postat 12 januari 2014 Det bästa är nog om du testar med en egen nulltest, Roine. Tråkigt att det spårar ur till en pajkastning istället för en saklig diskussion.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.