Guitar Nilsson Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Verkar som en grym film. Mycket mäktigt sound de hade på den tiden, underbart baslir, det soundet var nåt jag eftersträvade som ung basist. Svenska lagomheten hatade det nog… Trummisen Ginger Baker är verkligen fascinerande att se, både bakom trummorna och när han snackar om förr. https://www.youtube.com/watch?v=lEWAEUTwSUA#t=25
slejnard Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Fasen Nilsson det här ska jag se när jag sitter vid dator nästa gång. En av mina favvoskivor! Gött tips för en. 🙂
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2014 Trådstartare Postat 10 januari 2014 (redigerat) Bla små detaljer som Clapton visar, hur han på 12 strängad strata tar Am på nån av låtarna jmf med hur han brukar ta det. De var enormt influerda av Byrds säger han. Ginger Bakers spel byggde mkt på pukor o cymbaler, minst på virveln typ. Den karln ser helt fantastisk ut. Tror han satck till Afrika o spelade djungeltrummor i flera år. Redigerat 10 januari 2014 av Guitar Nilsson
slejnard Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Riktiga virtuoser alla tre. Tror Jack Bruce spelar med redigt tryck från fingrarna. Sägs att han är lik mig också...kanske inte nu men. Måste hämta hem mina cd-skivor där bl.a. Disraeli gears är med och spisa på hög volym!
Top Floor Studios Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Grym skiva, lyssnade sönder den en sommar! Nilsson, Baker stack mycket riktigt till Afrika (minns ej vilket land) och byggde en inspelningsstudio, som bl a McCartney använde till några av sina tidiga soloskivor. Vill ni höra en rolig skiva kan ni kolla in gruppen BBM som släppte en platta på nittiotalet. Det är alltså Bruce, Baker och Moore. Som i Gary Moore. Som i Cream med en utbytt Clapton. Och det låter verkligen Cream i vissa låtar, och Gary Moore i vissa. Inte alls dumt.
Neosus Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Reunion spelningen i Albert Hall rekommenderar jag! Fint som snus!
Roine Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Fina grejor detta, ja reuniongiget i Albert Hall är mkt bra minsann, en vän som var och såg dom 1967 sa att Cream var klart bättre nu än då...
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2014 Trådstartare Postat 10 januari 2014 Jack Bruce spelade förr genom en sån där extrahög Marshallåda med åtta st tiotummare. Gjord för gitarr antar jag.
Top Floor Studios Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Jag väntar på att dokumentären "Beware of Mr Baker" ska bli tillgänglig på typ netflix eller liknande. Hade gjort mig glad 🙂
slejnard Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Låter intressant top floor studios! Även sättningen med Gary Moore. Blir till att lyssna in. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.