Jump to content
Annons

I vilka frekvenser bör man leta om man vill att basgången skall höras tydligt.


rockstone

Recommended Posts

Kan man fråga så, eller är det väldigt varierande? brukar ju lyssna efter var basen låter bra och det är ju oftast rnånstans runt 100 hz, sedan brukar jag sänka den lite efter där.

Men vart skall jag höja om jag vill höra tydliga basgångar, har problem med detta, eller ska jag kopiera bas-spåret och använda ett separat spår som är extremt höjt vid tex 2000hz och skära allt annat på det,

Ge mej lite tips!

Vill ha tydliga basgångar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kopierar basspåret så det är 2 identiska.

På det ena skär jag bort allt över 125hz. Alltså jag stirrar mig inte blind på 125 men där nånstans beroende på hur basen låter.

På det andra spåret skär jag bort allt under 125hz. Jag lägger även alltid på nån dist på denna kanalen för att det just ska höras bättre.

Sen är det bara att ställa volymen så dom låter bra ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så olika för varje basljud hur man ska få den tydlig, men några grejer som jag upplever viktiga och som jag lyssnar efter när jag mixar är övertonerna i basen. Om jag hittar snygga övertoner så brukar den komma fram. Man kan även hjälpa till med lite dist som jag också gjort ibland. Kompressor är såklart viktigt och jag brukar greppa efter CLA L2 eller L3 för detta ändamål. Är det väldiga problem med att få fram den så kan jag gå vidare med liknande plugg som maxbass eller rbass av waves.

Men viktigt är ju ändå att du har ett riktigt bra grundljud att jobba med!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det beror på - alla instrument låter olika, så du bör absolut leta själv. Ofta kan man hitta viss tydlighet mellan 1,3-1,8 khz. Strängljud hittar du ofta starkast över 3 khz. Bland det viktigaste är att de frekvensområden du vill ska få rum i ljudbilden faktiskt har rum att röra sig där - dvs, att basen inte krockar med andra frekvenser. Tipsen från gizmo och bloeas är också goda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen spelar ju olika toner, allt från 40-180hz typ, så det är svårt att hitta nåt enkelt att höja. Om din bas hörs dåligt, fundera på vad som "täcker" den. Se efter i projektet.

Ett tips, om du vill experimentera, är Sound Radix Surfer EQ. Där låser man varje band till fundamentala tonen för ett instrument. EQn "lyssnar", har även lookahead, så den anpassar frekvensen till den fundamentala ton som instrumentet spelar. Med andra ord, när basen byter grundton, så gör frekvensen för EQbandet det med. Alla frekvensband kan låsas till antingen fundamentala tonen eller vill valfri överton för ett instrument. På så sätt ändras inte bara ett visst register av basljudet, utan basljudets klang oavsett var den spelar. Men funkar förstås dåligt på övertonsrika instrument och ackordinstrument.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...