Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag brukar ha leadsången i mitten och körerna lite mer utpanorerade, sedan så brukar jag skära bort lite mer bas i dom(eftersom det ofta är överstämmor) och så brukar jag oftast ha lite mer delay/reverb på dom.

Hur gör ni?

Annons
Postat

Jag arbetar liknande. Ofta oktaverar jag stämman, dubbar dem och panorerar dem fullt ut åt båda hållen. Totalt fyra kanaler aalltså. Ibland är det flerstämmig kör, då dubbar jag även varje ytterligare stämma och panorerar dem likadant som de andra. Det är oftast så jag gillar det på mina egna låtar, det ger en luftig känsla och skapar atmosfär.

När spelar in/mixar andra brukar jag utgå från vilken ljudbild låten ska ha, det är för mig helt avgörande för hur körerna (och allt annat) ska mixas. I vissa fall bör körerna vara snustorra och ligga som klistrade tillsammans med leadsången med bara lite panorering från mitten.

Postat

Ibland är det flerstämmig kör, då dubbar jag även varje ytterligare stämma och panorerar dem likadant som de andra.

Menar du att varje enskild stämma panoraras L och R, varför i så fall?

Postat (redigerat)

Var nog kanske otydlig. Varje stämkanal panoreras L eller R.

Menar du att varje stämma panoreras L eller R, varje stämma har väl 2 kanaler i ditt upplägg?

Redigerat av laban1
Postat

Jag brukar lite lätt försöka lägga sångpanoreringarna så de inte hamnar likadant som nån gitarr eller annat.

Att dra ut körerna helt L eller R verkar drastiskt?

Postat

Menar du att varje stämma panoreras L eller R, varje stämma har väl 2 kanaler i ditt upplägg?

Nu känns det som att vi talar förbi varandra. Låt mig illustrera:

Lead

L R

Stämma 1 Stämma 1

Stämma 1 (oktav.) Stämma 1 (oktav.)

Stämma 2 Stämma 2

Alla stämmor är dubbade, dvs inte kopierade. Så totalt sju unika tagningar inkl leadsången.

Postat

Nu känns det som att vi talar förbi varandra. Låt mig illustrera:

Lead

L R

Stämma 1 Stämma 1

Stämma 1 (oktav.) Stämma 1 (oktav.)

Stämma 2 Stämma 2

Om du lägger båda stämma 1 L och båda stämma 2 R får du väl bättre stereobredd?

Postat (redigerat)

Jag brukar lite lätt försöka lägga sångpanoreringarna så de inte hamnar likadant som nån gitarr eller annat.

Att dra ut körerna helt L eller R verkar drastiskt?

Absolut, personligen skulle jag inte göra så (helt ut) utan kanske max kl. 10 resp 14 och givetvis så de ej krockar med fina gitarrer etc ;-)

Att leka med stämmor är roligt som tusan och är väl helt upp till var och en, ibland kan det bli snyggt med stämma 1 pan i vä, stämma 2 pan i höger, stämma 3 i vä fast lite innanför stämma 1 osv osv eller så smetar man ut allt i stereo, dubbat eller odubbat finns väl inga regler...

Redigerat av Roine
Postat (redigerat)

Jag brukar låta arret och vilken funktion körerna ska ha, få styra hur kören spelas in och mixas.

Feta körer blir de med mängder av dubbar (tagningar) som sedan mixas till flera paket. Dessa paket panoreras sedan olika så det fyller ut bra i hela spektrat.

Här är en körgrejj jag gjorde med bara grundton, kvint och oktav. Vill minnas att jag dubbade mig själv 30 ggr eller nåt sånt.

http://forum.studio..../10792-sundance

Redigerat av wellness music
Postat

Om du lägger båda stämma 1 L och båda stämma 2 R får du väl bättre stereobredd?

Utveckla gärna hur du tänker. Varför blir stereobredden bättre? Jag tycker det låter konstigt. Eller snarare att det inte fyller den effekt jag är ute efter. Resultatet jag får blir stort och atmosfäriskt. Lite förenklat får jag genom detta upplägg en kör på sex personer. Om jag gör som du föreslår blir effekten snarare att jag har en kör på tre personer vars bidrag jag dubbar. Choruseffekten som uppstår vid likpanorerad dubbning försvinner med mitt sätt. Som sagt säger jag itne att det här är för alla men jag tycker det blir fantastiskt.

Jag gör ofta samma sak när jag dubbar gitarr. Om jag ska dubba en kompgitarr panorerar jag dem sällan lika utan lägger dem på varsin sida om mitten, i olika varierande grad i avstånd. Samma sak när jag plockar på elgitarr.

Postat

Jag brukar låta arret och vilken funktion körerna ska ha, få styra hur kören spelas in och mixas.

Feta körer blir de med mängder av dubbar (tagningar) som sedan mixas till flera paket. Dessa paket panoreras sedan olika så det fyller ut bra i hela spektrat.

Här är en körgrejj jag gjorde med bara grundton, kvint och oktav. Vill minnas att jag dubbade mig själv 30 ggr eller nåt sånt.

http://forum.studio..../10792-sundance

Schysst Enya-feeling på det 😉

Postat (redigerat)

Utveckla gärna hur du tänker. Varför blir stereobredden bättre? Jag tycker det låter konstigt. Eller snarare att det inte fyller den effekt jag är ute efter. Resultatet jag får blir stort och atmosfäriskt.

Absolut ingen kritik från min sida förstås. 🙂

Stereobredden blir bättre IMO eftersom ljuden i L och R är olika stämmor.

Annorlunda uttryckt: Om du Mid-Sideade ett stereospår där

du har samma stämma i L och R, har du någon signal i Mid?

Jag har inte testat men jag skulle gissa på att svaret är Ja.

Om du dubbar L R samma stämma blir det i mitt huvud en slags Chorus effekt som blir lite atmosfärisk.

Ett annat exempel är om du har två gitarrer som spelar olika saker. Säg att den ena spelar powerchord i L och den andra lite strummer figurer i R. Om du dubbar dessa och lägger i sina motsatta kanaler minskar stereo effekten. Men det kan kanske uppfattas som större om det inte ligger i en busy mix. Så skulle jag säga.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Jag lägger körer oftast så här på låtar som ska ha en vräkig och maffig sång på refrängen :

Lead + dub

Lead + dub Lead + dub

Stämma 1 + dub Stämma 1 + dub

Stämma 2 + dub Stämma 2 + dub

Stämma 3 + dub Stämma 3 + dub

Alltså totalt: 18 spår.

Skär bas och lite mid på körerna och komprimerar lite hårdare. Funkar skitbra allt som oftast tycker jag.

Redigerat av Azzopardi

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.