Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte byta mickarna som sitter i min Epiphone les paul studio standard till något mer intressant. Denna gitarr ska användas för ett skönt rock-sound. Är INTE ute efter metalljud då jag har en Schecter med SD Blackouts som sköter det gallant. Jag ska använda den här gitarren för sånger som påminner om dem från Foo Fighters, Paramore, Queens of the stone age ect ect.

Kan ni rekommendera mig bra mickar som är lätta att installera i en ELPSS-gitarr? (that's epiphone les paul studio standard)

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Kika och lyssna här. Bästa mickarna (som jag har och har testat).

https://bareknucklepickups.co.uk/main/

Riktigt bra för metal och han skrev att det var inte vad han ville ha till den här guran.

Postat

Men tjena? BKP gör en hel uppsjö av mickar och de är inte inriktade enbart på metal. Finns ju många som lirar musik som rock/blues/pop/country med BKP även om det är inom metal som de har blivit riktigt uppmärksammade (för att de är så jävla bra helt enkelt).

Jag gav länken för att det finns ljudklipp där man kan lyssna på hur mickarna låter, sen får man ju bilde sej själv en egen uppfattning om man hittar ett sound man gillar.

Skulle tro att vilken som helst från deras Vintage eller Vintage Hot humbuckers skulle funka, men t.ex. Black Dog eller VH II. för de funkar skitbra till rock/hårdrock. Annars kan man maila och beskriva vilken typ av gitarr man har och vilket sound man är ute efter, så får man tips. Deras support är jättetrevlig.

Så där, är det tips nog eller ska jag välja, beställa och installera mickarna åt dej också? 😛

Postat (redigerat)

Gibsons egna 57 PAF modell är min favorit. Polarn som har typ 15 olika Gibson har många varianter av deras mickar, vi brukar sitta o jämföra, 490 modellen tex har mkt sämre drag även om outputten är högre. Det där är svårt att fatta förrän man kan sitta o A/B testa en längre stund. En bra rörstärkare låter fan sämre o mer billig transistor med 490 än med PAF. Man får ju lika mkt dist med en PAF om man vill. Grymma mickar som det går att forma ljudet väldigt bra från.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Googlade lite på Neil Youngs gitarr Old Blackie. Jag har trott att han haft en P90 vid halsen (det stämmer, den är orginal) och att det sitter en PAF vid stallet. Men det är i stället en Firebirdmick från 72 som sitter där. Gibson Firebird mickarna tas ofta felaktigt för samma mickar som deras minihumbuckers, men de är helt annorlunda byggda och med lägre outpot.

Att Neil kan bröla på som han gör med "lågoutpots" stallmick säger ju en del om att hög outpot inte alltid är det bästa.

Redigerat av Guitar Nilsson
Die Hard (oregistrerad)
Postat

SD JB och en 59:a i halsen är annars en oslagbar kombination.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja men JB är inte ursprungligen tänkt för metal i första hand. Det har bara visat sig att den passar till det med. 🙂 Finns gott om rockgitarrister som använder JB.

Postat

Ja men JB är inte ursprungligen tänkt för metal i första hand. Det har bara visat sig att den passar till det med. 🙂 Finns gott om rockgitarrister som använder JB.

Sweet! 🙂 Ja SD är ju fan favoriter hos mig. Funderar på ett par black winter till min ATX.

Men jag letar efter lite single coil-sound, eller Foo Fighters klassiskt Gretsch-sound. Och självklart utan att behöva köpa ny gura 😉

Postat

Men jag letar efter lite single coil-sound, eller Foo Fighters klassiskt Gretsch-sound. Och självklart utan att behöva köpa ny gura 😉

Isåfall bör du spana in coil-split. Dock rekommenderar jag inte JBs för det, jag har JBs med coil-split i min schecter och det splittade ljudet är inge vidare.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Isåfall bör du spana in coil-split. Dock rekommenderar jag inte JBs för det, jag har JBs med coil-split i min schecter och det splittade ljudet är inge vidare.

Tja jag har coil-split i min ESP Horizon och satt JB mickar i den innan jag bytte till SD Distortion och tyckte det splittrade ljudet lät bra.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det är inte i Schectern jag ska byta. Den ska ha kvar sina SD Blackouts.

Ja SD är ju fan favoriter hos mig. Funderar på ett par black winter till min ATX.

Hur ska du ha det? 😉

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Gibsons egna 57 PAF modell är min favorit. Polarn som har typ 15 olika Gibson har många varianter av deras mickar, vi brukar sitta o jämföra, 490 modellen tex har mkt sämre drag även om outputten är högre. Det där är svårt att fatta förrän man kan sitta o A/B testa en längre stund. En bra rörstärkare låter fan sämre o mer billig transistor med 490 än med PAF. Man får ju lika mkt dist med en PAF om man vill. Grymma mickar som det går att forma ljudet väldigt bra från.

Såg någon video på tuben där de jämförde olika mickar och 490 mickarna lät tunnare än alla andra. De var klart sämst av mickarna som det jämfördes med.

Postat

Såg någon video på tuben där de jämförde olika mickar och 490 mickarna lät tunnare än alla andra. De var klart sämst av mickarna som det jämfördes med.

När vi suttit o testat polarns 490 gibson är det tydligaste att det blir så platt ljud, slår man hårt eller löst blir det inte mycket skillnad. Med -57 kan man klara sig bra genom både komp o solon i samma låt bara genom att slå olika hårt, o ratta lite på gitarrens volym.

Postat (redigerat)

försöket hitta videon men den verkar borttagen, men jag såg ett blindtest förut där de jämförde probuckers med burstbuckers i en epiphone och burstbuckers lät sjukt mycket bättre (probuckers var standard i guran). jag köpte själv en epiphone nyligen och tänkte sätta in ett burstbuckers i den, om jag inte på något vänster upptäcker att det finns ett mycket bättre alternativ.

edit:

inte alls borttagen

http://youtu.be/h_x30oqq8M4

och burstbuckers är...

nr 2

Redigerat av Zakyath
Postat

Varför inte Gibsons 500-t som sitter i Explorer och flying-V? Jag har dem och gillar dem som satan! Riktigt bra punch och output.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.