Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! ny på forumet! Det är så att mitt alto pbm 8.350 um gick sönder och är precis ivägskickat på lagning. Saken är att jag funderar på att istället köpa behringer pmp 4000. vilket är kraftigast?

I manualerna är allt så rörigt i diagrammen gällande watt. om någon kunde hjälpa mig med detta!

Annons
Postat (redigerat)

Det du snurrar in dig på är ohm och bryggade kopplingar.

Alto levererar 400 watt per kanal i 4 ohm och 200 watt per kanal i 8 ohm och i bryggat tillstånd 660 watt vid 8 ohm.

Behringer leverar 800 watt i 4 ohm och 400 watt i 8 ohm och i bryggat tillstånd 1600w vid 8 ohm.

För att veta vilket vad det kommer att leverera för din del så kolla vad som står på dina högtalare, vilket ohm som står där.

Ohm är impedans, motståndsvärdet. Bryggat innebär att man "limmar" ihop två steg till ett. INTE att rekommendera på dessa små klena förstärkare.

En åsikt om dessa två sk PA så är inget av dom att rekommendera. Men Behringer är väldigt mkt bättre (, eller rättare sagt väldigt mycket mindre sämre) än det Alto du har, tyvärr :/

Sen är det så att man inte ska stirra sig blind på watt. Dom här stegen levererar vad dom skriver, men bara vid en viss frekvens.

Vid lägre frekvenser så kräver det ofantligt mycket mer ström och energi, watt.

Och om du nu ändå tittar på andra grejer så reparera ditt Alto och sälj det och köp Behringer så blir det iaf lite bättre.

Hoppas det hjälper något! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Postat (redigerat)

Här är högtalarna som skall drivas och behringern.

Elvis 15MKII

Effekt: 250W AES / 500W Peak.

• Imp: 8ohm

• Frekvensomfång: 55Hz-20KHz @+/- 6dB

• Känslighet (SPL 1w@1m): 98,5dB /122,5 max

• HF:1” (25mm) komp. driver.

• Sfäriskt horn 80°

• LF: 15” med 2,5” spole.

• Mått: 700x455x370mm

• Vikt: 19,35Kg

BEHRINGERN

RMS @ 1% THD, both channels driven:

8 Ohm per channel 300 W

4 Ohm per channel 600 W

RMS @ 1% THD, bridged mode:

8 Ohm 1200 W

Peak Power, both channels driven:

8 Ohm per channel 400 W

4 Ohm per channel 800 W

Peak Power, bridged mode:

8 Ohm 1,600 W

ALTO

Power continuous 1KHz, THD1%

2*330W @ 4ohm

2*180W @ 8ohm

Power continuous 1KHz, THD1%

2*400W @ 4ohm

2*200W @ 8ohm

Bridged

660W @ 8ohm'

Tack för ditt svar.

Men alltså är behringern bättre. men tanken är att jag skall ha alto högtalarna bryggade på ingång B och att jag skall ha aktiva monitorer på ingång A som skall stå längst fram på scen. sen på kanal 13/14 och 15/16 ha 2 tele kablar till ingång ett och två på ett phonic PA på typ 150W som har 2st 10 tums högtalare, som skall stå längre bak mot trummorna. vad tror ni om det?

Redigerat av Highcap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.