david_gzon Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 (redigerat) Jag är ute efter ett kort svar på frågan, vad är en bandmick bra till och vilka är dess huvudegenskaper. Om det går att ge ett kort svar. Någon med erfarenhet som vill dela med sig? 😄 Eller länka mig vidare... Redigerat 1 april 2005 av david_gzon
illvaesen Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Kolla www.instrument-online.nu ..Där kan du läsa det mesta man behöver veta om olika micki-typer. Jag använder den siten jämt. 😄
sounden Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 (redigerat) Hej Om jag har fattat det rätt så är en bandmick mycket applicerbar vid höga SPL (ljudtryck) typ micka upp gitarrlådor med högt ljud, sen har jag för mig att de har en ganska rak frekvenskurva dvs färgar ljudet minimalt. Det går nog att ha dessa till det mesta. =) //MR.S www.instrument-online.nu (världes rörigaste hemsida?) Den är säkert bra om man "lär sig sidan" Har aldrig funnit den information jag ha velat ha. Gillar mer http://www.saecollege.de/reference_material/ mikrofoner http://www.saecollege.de/reference_materia...Microphones.htm Redigerat 1 april 2005 av sounden
Mats Stålbröst Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Jag kan tipsa om att vi just nu har ett antal bandmickar inne för test. Kommer troligtvis i Studio 5. /Mats
Fredster Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 HejOm jag har fattat det rätt så är en bandmick mycket applicerbar vid höga SPL (ljudtryck) Nixpix! Helt tvärtom faktiskt! en bandmik brukar vara väldigt känslig mot högt tryck samt är väldigt ömtåliga mot stötar, fukt, värme mm. Men många av dom låter dock fantastiskt bra tycker jag.
sounden Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 (redigerat) väldigt ömtåliga mot stötar, fukt, värme mm. detta kan jag skriva under på eftersom det är en tun tun metall-folie De har ju oftare lägre output.. men att de inte skulle tåla hög dB SPL ... kan jag inte hålla med dig om.. 165 dB SPL är väll ganska mycket? Även så läste jag Studio nummret när det hade inspelningsskola för el-gitarrer. Har för mig att de nämnde det där också. klippt och klistrat ifrån Royer Labs Recording LOUD!Need to record at insane levels? No problem! The R-121's maximum SPL rating is >135dB and it can take that all day long. In practical terms, that means you can put your R-121 directly in front of a souped up mega-watts Marshall and turn it up to 11 Redigerat 1 april 2005 av sounden
Claes Holmerup Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Jag kan tipsa om att vi just nu har ett antal bandmickar inne för test. Kommer troligtvis i Studio 5./Mats ...och så kan du tjuvstarta genom att lyssna på mina testinspelningar. 🙂 Där finns några bandmicar (Oktava ML52, AEA R-84 och Royer R-121) som du kan jämföra med sådana du känner till, så att du får en hum om skillnaden i ljudkaraktär. Allmänt kan man nämna att du bör ha en preamp som kan ge hög Gain, eftersom en bandmic är en dynamisk mic - och de flesta har ganska låg output. Bandet är känsligt för plötsliga koncentrerade luftströmmar, så puffskydd är ett måste och man får under inga omständigheter blåsa in i micen! Vissa bandmicar kan gå sönder om man kör med fantommatning. De har alltid 8-karakteristik och det förekommer micar som är konstruerade för att ha lite olika sound beroende på om man spelar in från framsidan eller baksidan.
Logichead Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 (redigerat) Bandmickar är ofta grymt färgade. De flesta rundar av runt 5-6 kHz, så någon diskantåtergivning är det inte fråga om. Royer skiljer sig mot de andra jag testat (AEA R84, B&O, "ADK") eftersom den går upp högre i diskanten. Generellt så tycker jag att en bra konding är mer användbar än vilken bandmick som helst. Undvik gärna ADK, Nady och T-bone bandmickarna, de är samma tillverkare och de låter inte kul. Bandmickar är hypade just nu och det kommer snart gå över. Stilla era habegär så att ni inte sitter på en oanvändbar, ohipp mick när hysterin är över. Ang. max SPL: bandmickar är kändliga för lufttryck, SPL är oftast inga problem om det inte är och fladdrar i basen. Redigerat 4 april 2005 av Logichead
VacUm Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Har provlyssnat Royern och började nästan gråta. Lät ju hur fint som helst.
joachime Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Jag kan tipsa om att vi just nu har ett antal bandmickar inne för test. Kommer troligtvis i Studio 5. Kommer ni att testa TSMs billiga modeller (en som ser ut som en Royer och en liknar en AEA)? Vore kul att veta vad man kan få för så lite pengar!
Bo Hansén Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 David, Bandmickar är bra på att klara av höga ljudtryck och kraftiga diskant-transienter, låter bra på Hi-hat, trumpet, klockspel, triangle och andra "tingeletang" instrument. Dom är inte ömtåligare än andra dynamiska mikrofoner, men man skall udvika att blåsa rätt in i dom, spec. i äldre typer där bandet är långt och skört. Bandmickar som RCA 44 och 77DX var 1950 talets proffs universal mikrofoner runt om i världen både i skivstudios och radiostationer. Lyssna på gamla Elvis inspelningar, så kan du höra hur bandmikrofoner låter, där använde dom oftast RCA 77DX på allt. Många av Beyers gamla arbetshästar är miniatyr-bandmikrofoner utan att folk vet om det, exempelvis M160, M260, M320, M360, en del av dom tillverkas fortfarande i dag och är enormt bra mickar i vissa situationer. --Bosse Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se
Bo Hansén Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Nej normalt inte, men det finns ett undantag, Royer har en variant som har inbyggd aktiv elektronik för att få högre utsignal/lägre brus. --Bosse
ketri Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Har bara testat Oktavas bandmik men den tillsammans med en Sennheiser 421:a eller Shure SM57:a på gitarr har blivit riktigt bra de gånger jag använt dem...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.