laban1 Postat 9 januari 2014 Dela Postat 9 januari 2014 Funderar på hur man lämpligast kan utnyttja grooves mellan SSD4 och SD2. Toontrack har också en programvara de kallar EzPlayer Pro. Här är t ex en kille som "hårdkodat" alla mappar från EzX till SSD4, kanske funkar det åt andra hållet också? Hur gör ni, vad rekommenderas? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 9 januari 2014 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2014 Någon input? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 9 januari 2014 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2014 Vad säger ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 30 januari 2014 Dela Postat 30 januari 2014 (redigerat) Det ska finnas Midi-maps i båda programmen som "konverterar" ljuden till rätt not-nummer.. ungefär som när man använder olika E-trummor och måste not mappa ljuden till rätt trumma. Har du fått det att fungera än? Vill minnas att han Slät fixat detta i någon av de senare uppdateringarna.. kan kolla om en stund Redigerat 30 januari 2014 av Lundin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 30 januari 2014 Trådstartare Dela Postat 30 januari 2014 Kollade på detta för ett tag sedan. SD2 ljud i SSD4: Du kan dra in en midifil och låta mappningen i SSD4 göra så att rätt trumma hörs. Men du vill ju kunna leta upp en passande midi-fil i steget före. Och du kan inte bara lyfta in toontrack katalogen i slate-strukturen, du måste renamea.. se ovan klipp. Varken EzDrummer eller SD2 har någon färdig mappfunktion för Slate eller Adicive mfl. Som SSD4 har. Som jag kommer ihåg det måste man gå via Ezplayer pro. Rätta mig gärna om jag har fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 31 januari 2014 Dela Postat 31 januari 2014 (redigerat) SSD4 har en mappningsfunktion som sparas ihop med programmet och inte för varje enskilda kit som i SD2.. så att spela midi-grooves i SSD4 från Toontrack ska vara en sommarvind.. däremot att göra tvärtom kräver lite handpåläggning och en förståelse för hur SD 2 fungerar när det kommer till själva notmappningen.. Jag ska dubbelkolla nu för säkerhets skull att det funkar på samma sätt som för E-kit'et Addictive och SSD4 har smidiga funktioner för just mappning medan SD2 är ganska klumpigt ( Jag har varit i kontakt med Toontrack och kollat om de kunde lägga till en feature att mappningen gör en "override" på den mappningen SD2 har default men de hade inga planer på det.. så.. klumpfot är det som gäller tills vidare tyvärr.. Återkommer EDIT: Har gjort en "SSD4 till SD2 Not mappning" template som jag skickar till dig via PM ( sprend) det tog ungefär 10 minuter att konvertera i Cubase men det är bara några noter för att visa hur det fungerar.. du fyller enkelt i med extra trumdelar ellervaddunuvillskalåta i denna template och spara ned den på nytt, döpa om den, ta bort noter o.s.v I.o.m att Cubase har en "Dissolve part" kan du dela upp en sammansatt MIDI-groove från exempelvis SSD4 i sina beståndsdelar och låta learn funktionen i SD2 ta han om notmappningen.. sen spara du ned mappningen i den filen jag skickade så kommer alla SSD4 grooves att spela rätt ljud i SD2. Denna mappningen funkade generellt med alla grooves som följer med i SSD4 men du får säkerligen lägga till noter och spara om denna filen för att den ska täcka mer av de noter som finns i SSD4.. Slate har ju en massa dubblerade trumljud som spelar samma saker men om du behöver dessa får du skapa X-drums i Superior...och då blir det mer meckigt att växla trumbibliotek i Superior. Såhär gör du för att hitta rätt katalog där du lägger denna mappning i SD2: Mapping -> (Längs ned i GUI't vid "Keyboardet" ska det stå "Notes" -> Klicka på "presets" och välj -> MIDI -> User Presets -> om det är tomt här kan du välja något av fabrikspreseten och gå sen o spara detta som "Userpreset", klicka sen "Find in Explorer" ( om du har Windows) eller "Visa i Finder". Om allt gått rätt ska du nu veta var du ska lägga in mappningen jag skickade till dig.. starta sen om Cubase och SD2 så ska denna mappningen dyka upp där.. Dra sedan in en groove från SSD4 i Cubase och sätt Superior Drummer som mottagare och du bör ha ett groove som spelar med rätt ljud.. ..Och fattade jag dig helt galet har du fått en litengratislektion i värdelöst vetande 😄 Lycka till Edit 2: Ah, sent ska reptilhjärnan vakna..nu fattade jag att du ville lyfta in Superior drummers grooves in i SSD4.. men eftersom det är Midi känns det smidigare att bara dra in midifilen direkt i Cubase, välja "Dissolve track" ( om du vill ha varje enskild trummas MIDI på separat spår) och sedan sätta Superior drummer som mottagare på varje spår och till sist ställa in not mappningen.. då kan du dra in vilken groove du vill i ditt arrangement och SD2 kommer slava snällt.. Det lät samtidigt som han i videon hade slagit på och fel-kvantiserat alla noter innan konverteringen.. o en Metaltrummis med Parkinsson känns inte användbart 🙂 Redigerat 1 februari 2014 av Lundin botat ord.blind.het Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 19 februari 2014 Trådstartare Dela Postat 19 februari 2014 Hej Lundin! Försökte skicka PM till dig men gick ej. Full låda? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 mars 2014 Dela Postat 1 mars 2014 Full som en kastrull.. Nu är de raderat lite löst skräp, så prova igen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.