Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Du har svarat på frågan själv. 🙂

För att det ska funka optimalt, så ska det vara symmetriskt, så det verkar illa genomtänkt att förskjuta diskanten på samma håll på båda. Det normala när det är förskjutet på det sättet, är att det är spegelvänt på den ena högtalaren.

Postat (redigerat)

Eller hur det borde ju bli fel eller har dom en tanke bakom det ? Har du nå tips om bra monitorer för mixning och lyssning ?

Typ för 2000kr för båda. Ska vara för Hip Hop. Sen tänkte jag höra om det är optimalt att mixa i "ett par billiga" monitorer ?

Eller är det skit ?

Det borde väl inte spela så står roll eller ?

Redigerat av punchline82
Postat

Har du nå tips om bra monitorer för mixning och lyssning ?

Absolut! 🙂

Typ för 2000kr för båda.

Där föll det, tyvärr. 🙁

Ska vara för Hip Hop.

Det finns inga monitorer som är speciellt lämpade för någon viss musikstil. Är monitorerna bra, så funkar de till all sorts musik.

Sen tänkte jag höra om det är optimalt att mixa i "ett par billiga" monitorer ?

Eller är det skit ?

Det borde väl inte spela så står roll eller ?

I det prisläget skulle jag utan att tveka rekommendera att du skaffar ett par hyfsat bra öppna lurar istället för monitorer.

Postat

håller helt med

ju billigare desto bättre

och mikrofoner är bra också - köp

Du förstår vad jag menar, eller ??

Postat

Du får det du betalar för helt enkelt.

Mer för pengarna för begagnat till exempel.

Sen vet jag inte om det spelar någon roll om man håller på med hip hop eller rock, alla monitorer gör det jobb de ska olika bra så jag säger bara hitta ett par och lär dig hur de låter, vad de eventuellt är dåliga på och ha det med i beräkningen när du använder dem.

• Gilla 1
Postat

Som alltid är måste väl det viktiga vara att lära sig hur monitorerna låter. Har du ett par billiga monitorer, i stil med de du är inne på nu, är det klurigare att veta att det kommer att låta bra än om du har ett par dyrare (bättre).

Är budgeten under 2000 spänn så skulle jag nog också rekommendera ett par bra hörlurar istället. Men är det högtalare du är ute efter skulle min rekommendation vara att vänta tills du har råd att köpa ett par lite bättre.

Samtidigt ... Tycke och smak om vad som låter bra. Har du bra öron kan du absolut lära dig mixa i billiga monitorer.

Postat

Alltså det jag menade är att man kan väl få en bra mix även med billiga monitorer.

Postat

Alltså det jag menade är att man kan väl få en bra mix även med billiga monitorer.

ja är dom bara betalade så funkar det - om man är duktig
  • Gilla 3
Postat

ja är dom bara betalade så funkar det - om man är duktig

Jag är ju inte så bra på att mixa så då spelar det väl ingen roll med dyra eller billiga.

Postat

Visst. Mina första monitorer var ett par billiga Alesis Monitor One - och efter ett par år, med ständiga turer för referenslyssning i lurar, i bilens ljudanläggning, i stereon i vardagsrummet och diverse andra ställen, så lärde jag mig hur det skulle låta i monitorerna för att det skulle funka överallt annars också.

Med ett par bättre (tyvärr också dyrare), slipper man göra den referensjakten för att känna sig säker på att det blir ok, utan då kan man lita på hur monitorerna låter istället.

Tyvärr ligger det mycket i uttrycket att man får vad man betalar för.

• Gilla 1
Postat

Jo, klart dyrare är bättre, oftast. Genelec eller så för 30 papp är ju bättre än små (iofs hyggliga inom sina begränsningar) Fostex 0.5 elle vad de heter, för 2 papp. Men å andra sidan...är rummet litet och odämpat och jävligt kan du inte lita på några monitorer. Och är rummet ok är det bättre med ett par halvkassa monitorer än inga alls. Det viktigaste är att göra.

Mitt råd: Köp begagnat. Då förlorar du inte många kronor när det blir dags att uppgradera.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.