Claes Holmerup Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Nej, dyrare kablar ger dig inte bättre ljudkvalitet i hörbara frekvenser. Det som är meningsfullt är om det är tätare skärm (viktigast om man kör obalanserat, eftersom det mesta av eventuella störningar som kommer in på vägen, släcks ut med balanserad överföring) - och framför allt den mekaniska tåligheten på kabeln och kontakterna. I en hemstudio där man sällan eller aldrig drar och sliter i kablarna, funkar det utmärkt med budgetfabrikaten. I en proffsstudio och till turnéande, är det däremot säkrast att satsa på dyrare kablar som håller för tuffare behandling. Själv har jag en vild blandning av sådana som jag har lött ihop själv med Klotz och Mogami kabel med Neutrik-kontakter, silverkabel från Zaolla (ja - jag ÄR lite knäpp ibland... 😉) - och annan färdigkontakterad kabel från skiftande fabrikat, som Hosa, Cordial och Proel.
hasty Postat 8 januari 2014 Trådstartare Postat 8 januari 2014 (redigerat) tack för svar Redigerat 3 februari 2016 av hasty
hegobald Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Japp! Som Claes nämner.. När det gäller balanserade kablar (sånna XLR-TRS som till dina HS7) då duger så gott som alla kablar. Enda viktiga kravet är att dom har jämt twistade par och jämn skärm! Det är liksom skönheten med balanserade kablar! 🙂 Boston har jag aldrig hört om men det funkar säkert! 🙂
Kilomi Postat 23 januari 2014 Postat 23 januari 2014 Jag har också just Focusrite Scarlet 2i2 och hämtade Yamaha HS7 idag. Imponerad som fan av kvalitén i dom; MEN jag hör ett svagt, knastrigt surrande. Förmodligen mina TRS-kablar men hade inte det problemet i mina f.d Mackie Tapco S5-monitorer. Ska testa med andra sladdar och förhoppningsvis är det där felet ligger, annars får jag lämna tillbaka monitorerna 🙁
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.