Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare. Då jag ej är så insatt i sånt här men dock bestämt mig för en bärbar av olika skäl så undrar jag om denna dator skulle duga för musikproduktion www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179867-acer_aspire_v3-772g_173_full_hd-i7-4702mq-16gb_ram-128gb_ssd-750gb_hdd-gt750-win_8&atcl=search:live . Min smärtgräns för själva datorn ligger runt 10000 k med några hundralappar upp och ned .

Allmänt

Systemtyp Notebook

Operativsystem Windows 8 64-bitars utgåva

Processor / Chipuppsättning

CPU Intel Core i7 4:e gen. 4702MQ / 2.2 GHz

Max. turbohastighet 3.2 GHz

Antal kärnor Fyrkärnig

Cache L3 - 6 MB

64-bitars datorkapacitet Ja

Chipuppsättning Mobile Intel HM86 Express

Funktioner Intel Turbo Boost Technology 2.0, Intel Smart Cache

Minne

RAM 16 GB ( 4 x 4 GB )

Teknik DDR3 SDRAM

Antal uttag 4

Tomma kortplatser 0

Lagring

Hårddisk 120 GB SSD

Hårddisk (sekundär) 750 GB HDD / 5400 rpm

Optisk enhet DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - fast

Läshastighet 24x (CD) / 8x (DVD)

Skrivhastighet 24x (CD) / 8x (DVD±R) / 6x (DVD±R DL)

Återskrivningshastighet 16x (CD) / 6x (DVD-RW) / 8x (DVD+RW) / 5x (DVD-RAM)

Display

Typ 17.3"

LCD-bakgrundsbelysningsteknik LED-bakgrundsbelysning

Upplösning 1920 x 1080 ( Full HD )

Bredskärm Ja

Bildkvot 16:9

Egenskaper HDCP, ComfyView

Ljud & Video

Grafikprocessor NVIDIA GeForce GT 750M - 4 GB DDR3 VRAM

Egenskaper för videosystem NVIDIA CUDA Technology, NVIDIA PhysX, NVIDIA PureVideo HD-teknik, OpenEXR High Dynamic-Range-teknik (HDR), Shader Model 5.0

Kamera Inbyggd webbkamera

Bildupplösningar 1280 x 720

Kameraegenskaper HD-videoinspelning

Ljud Högtalare , mikrofon

Standarder som följs High Definition Audio, Dolby Home Theater v4

Inmatning

Typ Tangentbord, pekplatta

Tangentbordslayout Nordiska länderna

Egenskaper Inbyggt numeriskt tangentbord, pekdyna för multigest, Acer FineTip-tangentbord

Kommunikation

Trådlös 802.11n, Bluetooth 4.0 HS

Trådlös styrenhet Acer InviLink Nplify

Nätverksgränssnitt Gigabit Ethernet

Ethernet-styrenhet Broadcom BCM57780

Standarder som följs Wi-Fi CERTIFIED

Batteri

Teknik 6-cells litiumjon

Kapacitet 48 Wh

Körtid Upp till 3.5 timmar

Växelströmsadapter

Inmatning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Utmatning 120 Watt

Anslutningar & Utökning

Gränssnitt HDMI

LAN

2 x USB 3.0

2 x USB 2.0

VGA

Hörlursingång

Mikrofoningång

Minneskortsläsare Ja ( SD-kort )

Programvara

Medföljande programvara McAfee Internet Security Suite

Diverse

Färg Svart IMR

Egenskaper Plats för säkerhetslås (kabellås säljs separat), administratörslösenord, systemlösenord, hårddisklösenord, wake on LAN

Mått och vikt

Bredd 41.48 cm

Djup 27.5 cm

Höjd 3.46 cm

Vikt 3.4 kg

Eller vet ni någon annan i samma prisklass? Ej intresserad av Mac

Med vänlig hälsning, Estoyaqui

Annons
Postat

Du hade kunnat klara dig med en fjärdedel av den kraften för musikproduktion. Frågan är vad du ska använda den till. Är det tunga samplingsbanker via Kontakt te x? Enbart icke samplingsbaserade instrument via midi? Audiospår? I så fall multitracking med många kanaler samtidigt? Enda flaskhalsen är kanske att sekundär HD bara är på 5400rpm.

Postat

Tack för svaren. IOM att det är en bärbar och möjligheterna till uppgradering är begränsade tänkte jag att det kanske vore bra att ha lite krut. O fan nej jag vet inte jag vill bara ha en snabb lättarbetad pc utan laddningstider för kreativitetens skull. Har jävligt bred musiksmak och för några årsedan hade jag en stationär, där började jag med rock men det slutade med att jag gjorde allt möjligt. Klassiskt, filmmusik, jazz, rock, house, trance osv hehe allt på en låg nivå dock för jag hade för låg teknisk kunskap men det va det jag tänkte lära mig nu. På den tiden använde jag pianopluggar, nexus, omnisphere, atmosphere, sylenth1 osv. Spelade även in lite. Använde mig mest av cubase och fl studio. Vad är det för krav på prestanda nu för tiden? Några rekomendationer?

Postat

Har man pengar till det kan man satsa på lite extra tycker jag. Även om man inte behöver kraften för tillfället så blir mjukvaran mer o mer krävande i takt med hårdvaran. Har man då lite extra krut så klarar man sig lite längre. Tycker det var ett bra pris, men som sagt så är 5400rpm lite segt. Fungerar utmärkt till lagring dock, så finns det plats på ssdn kan du köra dina projekt på den och sen flytta över till 750-disken när du är klar för att lagra dem där.

Postat (redigerat)

Är en i7a tillräckligt eller räcker det med i5 eller rentav en amdprocessor?

Det är inte så mycket dyrare med i7 många gånger och något som blir svårt att uppgradera till efteråt. På i7 har du hyper-threading och i regel fler kärnor (4) än på en i5a. Men visst kan i5 funka också. Det beror förstås mycket på hur tunga projekt man kör. Med ditt tänk och budget hade jag kört på i7.

Redigerat av laban1
Postat

Är en i7a tillräckligt eller räcker det med i5 eller rentav en amdprocessor?

Det finns amd-processorer som är vassare än i7. tycker inte du ska köpa i5 även om den skulle kunna räcka idag. Krymper du skärmen sjunker priset runt 2000.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.