Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har pÄ senare tid Àngnat tid Ät att hitta en bra mediaspelare, jag har anvÀnt xmplay med ASIO sedan 2006, det lÄter bra, men olika musikspelare lÄter helt klart olika.

Jag snubblade över en spelare som heter AIMP3, det visade sig att all processing görs i 32 bit, och om Àven kollar under playback options ser man audio output 32 bit, Vad skulle vara den eventuella fördelen med att converta upp till 32 bit ?

BetrÀffande samplings frekvensen har jag hört att ljudet försÀmrats nÀr man höjt frÄn 44khz till 96khz förmodligen pga av att upsamplings algoritmen mixtrar med ljudet...

Som sagt Àr ute efter den bÀsta audiofilspelaren för ASIO som inte sabbar eller förbÀttrar ljudet.

Vad jag förstÄr det som sÄ Àr den enda anledningen till varför t.e.x AIMP convertar upp frÄn 16bit till 32 bit Àr för att alla processing dvs all dsp skrÀp som ska förbÀttra ljudet typ eq med mera..

Men om man nu ej anvĂ€nder alla dessa ljudförbĂ€ttrings funktioner och man vill ha sĂ„ bra ljud som möjligt dĂ„ borde det vara bĂ€ttre att vĂ€lja 24 bit eller 16 bit ? Är vĂ€l bĂ€ttre att lĂ„ta DACen göra eventuell uppsampling eller upconvert. I xmplay brukar jag köra 24 bit Ă€ven nĂ€stan allt jag spelar Ă€r 16bitars kör Ă€ven nu mera 44khz dĂ„ jag kommit fram till ljudet försĂ€mrades nĂ€r jag valde 96khz i xmplay, ljudet blev mkt "lenare" och inte lika Ă€kta... ljudet kĂ€nndes betydligt mer detaljrikt nĂ€r jag valde 44khz. Hoppas Claes och CO har nĂ„gon Ă„sikt om detta.. jag antar att det beror vĂ€ldigt mkt pĂ„ vad du har för converter osv.. hur signalen bearbetas internt. I mitt fall kĂ€nns det som jag litar mer pĂ„ min Eclipse Ă€n nĂ„gon musikspelare som ska göra eventuell upsampling om nu min Eclipse gör det internt fast bĂ€ttre.

Men jag gissar att typ 99% kör med 24 bitars ljud Àven fast dom nÀstan bara spelar upp 16 bitars.

BOSaBky.png

Redigerat av Ekstasis
Annons
Postat

SÄ ingen har nÄgot att sÀga ?

MÄnga av oss har spenderat en förmögenhet pÄ t.e.x studio utrustning sÄ om det nu skiljer i ljudkvalite mellan olika ljudspelare sÄ borde det ju vara vÀldigt viktigt att man vÀljer rÀtt..

Verkar ju inte finnas nÄgon "ultimat" mediaspelare, för mac folket Àr valet lÀttare dÄ itunes med core audio verkar kunna erbjuda bÀst ljudkvalite.

Jriver media center verkar anvÀnds av mÄnga proffs ocksÄ med ASIO.

Personligen skiter jag fullstĂ€ndigt i extra funktioner sĂ„ som att fĂ„ fina och vĂ€lsorterade bibolotek, dĂ„ jag inte anvĂ€nder mig av det (spelar en skiva i taget) , bryr mig bara om rĂ„ ljudkvalite. Är inte förns jag fĂ„tt bĂ€ttre utrustning i min studio som jag hör klar skillnad tveklöst..

Är mkt skeptisk till AIMP som marknadsförs sig sjĂ€lv som " 32-bit audio processing to achieve the best quality" , jag Ă€r mer orolig för att det försĂ€mrar ljudet... jag tycks hör nĂ„got knas nĂ€r jag vĂ€xlar mellan xmplay som jag stĂ€llt in med 24 bitars bitdjup. Är ju givetvis subtila skillnader men hörbara i mitt sytem iallafall.

Postat (redigerat)

vad Àr din ljudkÀlla?

Jag anvÀnder antingen usb till Antelope Eclipse (ibland Àven dangerous source dac)

Eller RME HDSPe AES till Eclipse (ibland Àven dangerous source dac)

i DAW miljö brukar jag anvÀnda 24bit..

Men nÀr jag lyssnar pÄ musik Àr det mest 16bit/44khz dÄ nÀstan all musik Àr i det formatet.

Redigerat av Ekstasis
Postat

Har tyvÀrr inte koll alls pÄ sÄdant.

NÀr jag kör nÄgot utanför Cubase/Wavelab, sÄ Àr det som bakgrundsmusik som jag inte har lika höga krav pÄ, sÄ dÀr bryr jag mig inte, utan det gÄr genom det inbyggda ljudkortet Windows' egen mediaspelare och ett par datorhögtalare av hygglig kvalisort. Finlyssning har jag HiFi-anlÀggningen till - inte datorn...

Generellt sÄ lÄter det dock lite mÀrkligt om en sÄdan spelare har nÄgon sorts samplerate-konvertering alls. Den borde ju inte göra nÄgonting alls med ljudet, utan bara spela upp det opÄverkat -- eller Ätminstone ge möjlighet att disabla alla extra funktioner...

Att den har 32-bits hantering internt, Àr dÀremot ingen nackdel. Det har ju ditt DAW-program ocksÄ helt automatiskt. Det Àr ju fortfarande bara 24-bits ljudinnehÄll, men 32-bit float gör att det Àr 24-bits upplösning oavsett ljudnivÄ.

Postat

Att 44.1KHz uppsamplat till 96 kan lÄta illa beror pÄ att 44.1 inte Àr delbart i 96. 48KHz dÀremot, under förutsÀttningen att upsamplerna Àr bra och arbetar accordingly, ska inte ge nÄgon som helst skillnad i ljud on det uppsamplas med Anit-Aliasing. Det Àr viktigt, men nÄt som inte sÀllan fuskas med.

Vad gÀller bitrate dÀremot sÄ har man inte samma problem med uppblÄsning av ljudet. Jag kÀnner inte till programmet som sÄ, men sannolikt anvÀnder det 32-bitarsstrukturen för nÄn form av oversampling och eventuell filtrering. Om sÄ Àr fallet, sÄ Àr det bra för enklare ljudkort. De tenderar ha ganska mycket kvantiseringsfel i sig, men du kör vÀl med Lynx vill jag minnas? jag tror inte det finns nÄn mjukvaru-signalenhancer som klarar jobbet bÀttre Àn deras converters rakt av.

Postat

Generellt sÄ lÄter det dock lite mÀrkligt om en sÄdan spelare har nÄgon sorts samplerate-konvertering alls. Den borde ju inte göra nÄgonting alls med ljudet, utan bara spela upp det opÄverkat -- eller Ätminstone ge möjlighet att disabla alla extra funktioner...

Att den har 32-bits hantering internt, Àr dÀremot ingen nackdel. Det har ju ditt DAW-program ocksÄ helt automatiskt. Det Àr ju fortfarande bara 24-bits ljudinnehÄll, men 32-bit float gör att det Àr 24-bits upplösning oavsett ljudnivÄ.

Om man funderar lite pÄ hur en mediaspelare Àr upp byggd, sÄ inser man att enda anledningen till att mÄnga mediaspelare har satt som default i instÀllningarna att anvÀnda 24 bit eller 32 bit Àr för pga av frÀmst volym kontrollen, dÄ man förlorar bitdjup nÀr man t.e.x inte har 100% volym, har du 50% volym sÄ förlorar du 50% bit djup, har du dÄ din mediaspelare instÀllt pÄ 16 bitars ljud sÄ kommer ud fÄ 8 bitars ljud.

Lösning pÄ det problemet Àr att ge fan i att Àndra volymen digital lÄt den stÄ pÄ 100% alltid.

Det eliminerar behovet av att up converta bitdjupet. VÀrt att notera att pÄ mÄnga medispelare görs detta internt och gÄr ofta inte ens att Àndra i instÀllningarna.

PÄ ren svenska ska man ge fan i att anvÀnde upsampling upconvert, pÄ vÀldigt biliga ljudlösningar kan det möjligtvis ha en önskvÀrd effekt men inte för proffs gear. Har man dyra grejjor finns det INGEN önskvÀrd effekt vad jag kan hitta, förutom att man kompenserar för de brister som mediaspelares dsp pÄverkar ljudet, dvs alla steg i i ljudvÀgen som ljudet tar i en mediaspelare, varje steg kan pÄverka ljudet, t.e.x eq osv, man ska stÀnga av sÄ mkt det gÄr. DÄ kan man klara sig ifrÄn att slippa up converta och upsampla.

Jag var tvungen att maila Antelope och deras support och frÄga om deras stÄndpunkt.

Some media players offer "upsampling" files from 44.1khz to 192khz. Like you mentioned yourself this is not true upsampling as it is not done with conversion and clocking. The Eclipse does not offer PCM upsampling itself and it is always best to keep the source the same. When using the Eclipse with USB, we always recommend enabling the dual clock mode, and use clock B exclusively for all USB functions, as clock B has the Follow USB mode, which locks to the source. Meaning that the Eclipse will be lock the clock and sample rate to whatever the source is.

Even with a 44.1kHz/16bit file, the Eclipse will still improve the sound quality due to it's precise clock and state of the art DAC chips.

Postat

Att 44.1KHz uppsamplat till 96 kan lÄta illa beror pÄ att 44.1 inte Àr delbart i 96. 48KHz dÀremot, under förutsÀttningen att upsamplerna Àr bra och arbetar accordingly, ska inte ge nÄgon som helst skillnad i ljud on det uppsamplas med Anit-Aliasing. Det Àr viktigt, men nÄt som inte sÀllan fuskas med.

Vad gÀller bitrate dÀremot sÄ har man inte samma problem med uppblÄsning av ljudet. Jag kÀnner inte till programmet som sÄ, men sannolikt anvÀnder det 32-bitarsstrukturen för nÄn form av oversampling och eventuell filtrering. Om sÄ Àr fallet, sÄ Àr det bra för enklare ljudkort. De tenderar ha ganska mycket kvantiseringsfel i sig, men du kör vÀl med Lynx vill jag minnas? jag tror inte det finns nÄn mjukvaru-signalenhancer som klarar jobbet bÀttre Àn deras converters rakt av.

ja som sagt..vill ju ha en mediaspelare som inte upsamplar... och höjjer bitdjup...

Men för att det ska funka utan att ljudet blir skit mÄste den vara vÀldigt minimalistiskt..

t.e.x ingen volymkontroll

Jag trodde jag hade hittat exakt den mediaspelaren jag var ute efter, tills jag ladda hem och prova det och insÄg att den saknar ett GUI! annars varkrkar denna mediaspelare mkt bra..

Man kan till och med anvÀnda nÄgot som kallas hibernation mode, dÀr man mer eller mindre sÀtter datorn i sömn lÀge sÄ att jplay Àr den enda processen som körs.

Hela programmet Àr sÄ litet sÄ det fÄr plats i cpuns cache minne...

Mönstret av det ljudspelare som lÄter bÀst verkar vara att hela ljudfilen laddas ifrÄn ram minnet och inte hÄrddisken..för att fÄ mer exakt timing.

http://jplay.eu/faq/

Postat

Mönstret av det ljudspelare som lÄter bÀst verkar vara att hela ljudfilen laddas ifrÄn ram minnet och inte hÄrddisken..för att fÄ mer exakt timing.

đŸ€Ș😑â˜ș
  • Gilla 1
Postat

đŸ€Ș😑â˜ș

Ja verkar vara en konsensus bland ljudnördarna att dette varkligen gör skillnad.. att spela upp hela musiken frÄn raminnet..

Verkar finnas en del bra alternativ för mac, men inte lika mÄnga för Windows, det Àr mest Jriver det snackas om för windows...

För mac verkar Audirvana vara jÀvligt bra...

drloop (oregistrerad)
Postat

Fan va gött, det innebĂ€r att PT borde lĂ„ta bĂ€st av alla DAWs eftersom man kan köra allt i ramminnet numer. 🙂 Bara att byta.

Postat

Ja verkar vara en konsensus bland ljudnördarna att dette varkligen gör skillnad..

jamen dÄsÄ

sjÀlv hade jag ju trott att valet av mp3 som filformat och akustikbehandling hade en större inverkan...

Postat

jamen dÄsÄ

sjÀlv hade jag ju trott att valet av mp3 som filformat och akustikbehandling hade en större inverkan...

Nu fokuserar vi pÄ en faktor i taget, just nu diskuterar vi mediaspelaren.

Postat

Mönstret av det ljudspelare som lÄter bÀst verkar vara att hela ljudfilen laddas ifrÄn ram minnet och inte hÄrddisken..för att fÄ mer exakt timing.

Musiken spelas alltid upp frÄn RAM, eftersom det laddas in frÄn hÄrddisken till en buffer i RAM innan det spelas upp. En normal dator Àr runt 70000ggr snabbare Àn den behöver vara för att spela upp ett stereospÄr med musik helt perfekt, sÄ ljudet kan hanteras mellan andra processer. Om du har en vÀldigt seg dator eller har vÀldigt mÄnga saker igÄng samtidigt, sÄ kan det bli sÄ, att buffern hinner tömmas innan den hinner fyllas med ny data, men det fÄr vara ganska extremt i sÄ fall.

Postat

Musiken spelas alltid upp frÄn RAM, eftersom det laddas in frÄn hÄrddisken till en buffer i RAM innan det spelas upp. En normal dator Àr runt 70000ggr snabbare Àn den behöver vara för att spela upp ett stereospÄr med musik helt perfekt, sÄ ljudet kan hanteras mellan andra processer. Om du har en vÀldigt seg dator eller har vÀldigt mÄnga saker igÄng samtidigt, sÄ kan det bli sÄ, att buffern hinner tömmas innan den hinner fyllas med ny data, men det fÄr vara ganska extremt i sÄ fall.

Mediaspelare överlag anvÀnder en "buffer" som spelas frÄn ram minnet ja, men de media spelare som ska lÄta bÀst laddar hela lÄten i raminnet sÄ Àr det in wav fil pÄ 700 mb sÄ laddas hela in i raminnet., detta sÀgs förbÀttra ljudet. PÄ flertal forum kan kan man lÀsa att det blir hörbar skillnad.

"JPLAY Responds: An Open Letter, Josef Piri and Marcin Ostapowicz

'Simpler is better' is an old rule frequently quoted by designers of audio-equipment. However, some say we should completely forget this rule when it comes to computer audio: They say, computers are so 'fast' and audio reproduction such a relatively 'easy' job for a computer, that any computer, regardless of hardware or software used, will sound absolutely identicalprovided the data is 'bit-perfect' (as in: digital audio bits are not modified by equalization, digital signal processing, etc). And they add that once a computer outputs 'bit-perfect' data then all those who claim to hear a difference between software players or operating systems or computer hardware are ‘delusional’ at best and, at worst are 'scammers' and 'hoaxsters'!

We at JPLAY believe the old rule 'simpler is better' should not be ignored for computer audio—to the contrary: We believe that the less work a computer has to do the better it will serve as a digital audio transport.

Why? Because neither Windows nor the MacOS are designed for 'real-time' operation: In other words, any task involving time is a 'best-effort exercise' as opposed to a 'guaranteed execution'.

Unfortunately, for digital audio, timing is an essential requirement: the official standard for CD playback says 32 bits must be played precisely every 22 microseconds: if this timing is 'off', even by a very, very small amount, the output, by definition, is no longer in line with the technical specification for CD playback. In other words: digital playback must not only be 'bit-perfect' but also 'timing-perfect'. That is why many modern DACs often showcase 'jitter' measurements (denoting a DAC’s timing precision) at the _pico_second level (1 picosecond is only 0.000001 microseconds!).

And that is what JPLAY is all about: improving timing.

What JPLAY does is simply 'slow down' any task in the computer not related to audio (the average PC can easily have hundreds of those). Even more extreme, in JPLAY’s ‘Hibernate mode’ many tasks are stopped altogether, rendering the computer unusable for any 'normal' work and in effect, 'brute forcing' Windows to treat audio-playback as the only remaining job—all in order to give audio the best chance of 'perfect timing' possible!

While some audiophiles will manually optimize the Windows OS on their servers, JPLAY adds to that process by increasing the computer's timer resolution accuracy to the maximum possible. JPLAY uses special ultra low-latency RAM to store music samples and massively pre-queues them so the sound driver can access them faster. It also leverages the lowest latency networking available (in a unique 'StreamerMode' mode involving two PCs) to utilize the smallest playback buffers of any software player on the market. This is all done in a fanatical attempt to attain the absolute minimum number of computer cycles needed to accomplish 'perfectly timed' digital audio playback.

It’s important to note that the corporation accusing JPLAY of being a 'hoax' does not, in fact, deny JPLAY is performing this massive "audiophile re-programming" of Windows. No—Instead, this corporation denies that, despite JPLAY’s actions, JPLAY has any impact on sound quality whatsoever. Their "proof" is that JPLAY does not have any 'technical measurements' to demonstrate an improvement in sound quality.

Sure, we don’t have all the 'technical measurements' we would like: The simple fact is, while there are plenty of DAC measurements regarding jitter, when it comes to using a computer as a digital transport, there simply aren’t any! Nobody has quite figured out how to measure ‘computer jitter’ (or 'computer noise'), which others propose is the "real" cause of the sonic differences in software and/or hardware.

While we’re certain technical measurements will come in time, computer audio is still a new field—and while we're certainly looking forward to working with anyone advancing the state of art, we do believe we have the best measurement equipment on the planet: the ears of thousands of passionate and discerning audiophiles who have tested dozens of JPLAY versions by ear alone


All of them simply cannot be wrong: 'Simpler IS better' with computer audio.

P.S. A free downloadable trial of JPLAY is available at www.jplay.eu. Please listen for yourself and decide."

drloop (oregistrerad)
Postat
Sure, we don’t have all the 'technical measurements' we would like: The simple fact is, while there are plenty of DAC measurements regarding jitter, when it comes to using a computer as a digital transport, there simply aren’t any! Nobody has quite figured out how to measure ‘computer jitter’ (or 'computer noise')

đŸ˜±

Postat

visst blir man bara trött...

Allt ska vara sÄ enkelt... i eran vÀrld tydligen..sjÀlv tycker jag det Àr intressant, Àven dÄ jag knappast Àr kunnig nog att kunna verifera vad som stÀmmer eller ej, men vad som anses rimligt.

Men jag undrar om hur det pÄverkar hela hans resonmang om man anvÀnder t.e.x usb med extern clock eller en wordclock.... för det verkar ju vara timining dvs att den hamnar ur synk med "klockan" som verkar vara det frÀmsta skÀlet.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom det inte gÄr att mÀta sÄ Àr det svÄrt att bevisa att det har betydelse... och gÄr det inte att mÀta sÄ kan man nog dra slutsatsen att det inte hörs nÄgon skillnad. Fast var och en blir salig pÄ sin tro.

JPLAY lÄter alltsÄ bÀttre Àn det vi anvÀnder nÀr vi spelar in och mastrar, har dom patent pÄ tekniken eller Àr det fritt att sno den tro?

"Cancel OS ‘noise’ by eliminating dozens of OS jitter-inducing processes & hundreds of threads!"

Egentligen Àr ju produkten meningslös med tanke pÄ att varenda DAW som vi anvÀnder nÀr vi spelar in Àr ju ett hÀrke med processer som stör ljudet enligt JPLAYs resonemang.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Eftersom det inte gÄr att mÀta sÄ Àr det svÄrt att bevisa att det har betydelse... och gÄr det inte att mÀta sÄ kan man nog dra slutsatsen att det inte hörs nÄgon skillnad. Fast var och en blir salig pÄ sin tro.

JPLAY lÄter alltsÄ bÀttre Àn det vi anvÀnder nÀr vi spelar in och mastrar, har dom patent pÄ tekniken eller Àr det fritt att sno den tro?

"Cancel OS ‘noise’ by eliminating dozens of OS jitter-inducing processes & hundreds of threads!"

Egentligen Àr ju produkten meningslös med tanke pÄ att varenda DAW som vi anvÀnder nÀr vi spelar in Àr ju ett hÀrke med processer som stör ljudet enligt JPLAYs resonemang.

NÀr skulle ett DAW pÄ nÄgot sÀtt representera den ultimata lösningen för playback ?

Ett DAW bestÄr av en vÀldigt anvcerad dsp uppsÀttning samt upconvert till till 64 bitars för att kunna hantera digital volym kontroll, lÄngt ifrÄn den minimalistiska lösningen/spelaren som Àr idealet, dvs nÄgot i still med audirvana som saknar bÄde EQ och volym kontroll och annat som kan modifera ljudet.

Redigerat av Ekstasis
Postat

NÀr skulle ett DAW pÄ nÄgot sÀtt representera den ultimata lösningen för playback ?

Ett DAW bestÄr av en vÀldigt anvcerad dsp uppsÀttning samt upconvert till till 64 bitars för att kunna hantera digital volym kontroll, lÄngt ifrÄn den minimalistiska lösningen/spelaren som Àr idealet, dvs nÄgot i still med audirvana som saknar bÄde EQ och volym kontroll och annat som kan modifera ljudet.

och du tror inte dom störningarna fastnar pÄ inspelningen nÀr man anvÀnder daw i första lÀget?

Allt ska vara sÄ enkelt... i eran vÀrld tydligen..

akustikbehandling och undvika mp3 ger en hel del

testa det nÄn gÄng

Postat

Jag undrar ÄssÄ uppriktigt sagt om det verkligen kan spela nÄn roll, musikfilerna lÀses trots allt inte av som en linjÀr ström frÄn hÄrddisken utan buffras i block (verkar vara vanligast metod i vart fall) i minnet, vilket bör garantera en störningsfri och jitterfri uppspelning. Vet inte exakt hur CD-spelare funkar, dÀr kan jag förestÀlla mig att de flesta speciellt billigare spelare spelar upp med minimala buffrar (hade det inte funnits nÄn alls sÄ hade spelaren inte kunnat hÄlla fullstÀndiga samples i minnet lÀnge nog att spela upp dem), trots allt sÄ Àr mekaniken i en CD identisk med LP, fast spegelvÀnd (LÀser inifrÄn och ut), samt med PQ-kodning för sökning och viss katalogisering.

Jag har vÀldigt dÄlig koll pÄ spelare undantaget att jag avskyr Quicktimeplayer, men vill du ha fullstÀndig transparens sÄ Àr WaveShop (ett gratis program med ljusgrön ikon!) ett program som gjort sig kÀnt för att inte introducera nÄgon som helst fÀrgning fören vid ren processing, och efter runt ett Är som anvÀndare dÄ Wavelab inte funkar i 64-bitars...och jag inte har rÄd att uppgradera just nu...sÄ Àr jag verkligen böjd att hÄlla med!

Mer meck att spela upp via en editor, men kvalitet kostar vettu ;-)

Postat (redigerat)

Tror det Àr svÄrt att hitta en mediaspelare som Àr "absolut ren". Möjligtvis kan man hitta nÄgon open source spelare, dÀr man kan lÀsa om entusiasters Äsikter om kodningen. För det Àr kodningen som betyder det mesta i hur en mediaspelare renderar ljudet. Closed source, dÄ Àr man utlÀmnad till tester frÄn utsidan (som man sÀllan verifierar sjÀlv) eller tillverkarens pÄstÄenden.

Att AIMP skulle anvĂ€nda 32-bit formaterat ljud för att ge sina DSP-effekter bĂ€ttre headroom, Ă€r en rimlig tanke. Å andra sidan sĂ€ger den att den avkodar i 16-bit, sĂ„ man kan frĂ„ga sig om 32-bit refererar till dynamiska formateringen av audiosignalen, eller om 32-bit refererar till att renderingen via processorn sker i 32-bit. Det Ă€r ett möjligt alternativ. Kolla om AIMP finns i 64-bit med, det kan ge mer svar pĂ„ den frĂ„gan.

Att uppsampla ljudet till 32-bit, Àven nÀr DSP inte pÄverkar, har en ganska uppenbar bieffekt: ljudkortet (eller dess drivare) tvingas nersampla. Ytterst fÄ ljudkort har 32bit DAC. MÄnga ljudkort anvÀnder dithering eller noiseshaping i sin nersamplingsprocess, andra ljudkort anvÀnder inte det utan bara avrundar kallt. TyvÀrr stÄr det i princip aldrig i manualen för ett ljudkort huruvida ljudkortet gör det eller inte, och i sÄ fall hur dom gör det. Men det har absolut potentialen att pÄverka utljudet, sÄ vill man ha absolutistiskt rent ljud bör man undvika om man kan.

ASIO förÀndrar inte ljudet nÀmnvÀrt i sig. Det Àr bara Steinbergs drivrutin för att effektivisera realtids-prestanda för ljud.

NĂ€r man lĂ€ser texten i inlĂ€gg 19^ sĂ„ fĂ„r i alla fall jag en rĂ€tt tydlig kĂ€nsla av hur författaren vill ”lĂ€xa upp den obildade massan”. MĂ„nga meningar Ă€r formulerade pĂ„ ett sĂ€tt som de flesta seriösa aktörer aldrig skulle göra. T.ex:

“What JPLAY does is simply 'slow down' any task in the computer not related to audio. // JPLAY’s ‘Hibernate mode’ many tasks are stopped altogether, rendering the computer unusable for any 'normal' work and in effect, 'brute forcing' Windows to treat audio-playback as the only remaining job”

En seriös aktör som vill beskriva det man menar Ă€r revolutionerande, brukar antingen skriva ”revolutionerande” eller sĂ„ lĂ€gger man ut hela tekniska outlinen. Man brukar aldrig förenkla ”revolutionerande” processer ner till enkla analogier som ”vi saktar ner datorn sĂ„ ljudet blir bĂ€ttre, och lĂ€gger in mjukvaru-kösystem för RAM-mimmet”, för det "kĂ€nns" galet att lĂ€sa det – oavsett det Ă€r sant eller inte.

Visst, det finns Àn inga riktigt effektiva sÀtt att uppskatta jitter i hög definition Àn, i synnerhet inte internt. SÄ man kan förstÄ att all data inte finns. Men det innebÀr pÄ samma gÄng att AIMP inte har kunnat utvÀrdera resultatet av nÄgra av de processer det talar sig varma om. SÄ man slÄr undan benen pÄ sig sjÀlva dÀr. Det, blandat med att (kanske) introducera uppsampling följt av nersampling, nÄt som troligen pÄverkar ljudet mer negativt Àn bÀttre klock-synkronisering.

Point overall being: Det luktar lite som att AIMP Ă€r en spelare med stor kĂ€ft, utan mycket tĂ€nder 🙂

Har inga konkreta tips pÄ super-spelare, tyvÀrr. Bara att Foobar Àr allmÀnt omtyckt och har en puritansk anda. SjÀlv kör jag Splayer, och tÀnker inte mycket mer pÄ saken.

Redigerat av Signia

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.