Jump to content
Annons

Synpunkter på trum-mix

everlastingrecords

Recommended Posts

Som sagt blev det truminspelning i helgen. Tyvärr levererade DHL inte mina nya omni-mikar som jag tänkt använda så det fick bli en annan setup.

Kagge -> AKG D112

Virvel -> Sennheiser MD421 som övermik (jag vet, lite ovanligt) och en SM57 under.

Golvpuka -> SM57

OH -> Röde NT4 stereomik

Det som var knepigast vid inspelningen var att hantera hihaten. Som ni ser hade jag ingen närmik på den utan använde mig av overheaden och virvelmiken. Hur jag än vred och vände på virvelmiken så tog den ändå in väldigt mycket hihat-läck. Det gjorde det svårt att hantera mixen då jag var tvungen att eq rätt hårt vilket så klart påverkar virvelljudet. Använde både eq med smalt q samt att jag använde en multibandskompressor i samma område.

Trumsetet är inte mitt utan en som jag delar lokal med. En svaghet i det hela är att skinnen inte är nya då trummorna används för repande band. Setet är väl heller inte det bästa från början. Vi stämde baskagge och puka men förutom det spelade vi in det som det var.

Eftersom truminspelning och mixning av trummor fortfarande är en av mina svagare sidor tar jag gärna mot tips, synpunkter och idéer. Är rätt nöjd nu efter första mixningen även om jag vet att det alltid är saker man vill ändra i efterhand. Har exporterat och ska referenslyssna någon dag eller två. Bifogar utdrag från trum-mixen nedan.

Första låten är en ballad

https://soundcloud.com/everlasting-records-1/trumtest

Redigerat av everlastingrecords
Dela på andra sajter

Annons

Just ja. Kanske ska skriva något om efterbehandling. Har så klart eq men på OH ligger knappt något alls, bara lite low cut. Valde att köra kompressor på kagge, virvel och golvpuka, både på varje spår men skickade även dem till en trumbuss (säger man bus eller buss på svenska ?!?) med kompressor och lite Kramer tape. Den kompressor jag använde var Supercharger som var gratis från NI i julas. Tycker den fick ihop mixen bra.

På den lugna låten har jag lite reverb på de två virvelkanalerna samt även på overheaden. Den snabba låten fick ett mer torrt ljud.

På nedmixningen ligger lite sonic maximizer, ett väldigt svagt tape och en limiter.

Dela på andra sajter

Har du möjlighet att lägga upp spåren utan eq och bara balansera så som du vill ha den. Som det lät nu tycker jag inte de funkade alls utan att vara taskig, speciellt cymbalerna. Men jag vet inte om det är mickplacering, mickval eller dina eq inställningar. Eller ännu bättre, om du kan lägga upp en zipfil med alla de separata filerna i så kan man mer noggrant lyssna in sig på dem.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Är det billiga hihatlock?

Jag har oxå en D112, men har alltid tyckt att den låter rejält mkt sämre än den EV ND868 jag oxå har. Tycker mig känna igen det lite tråkiga kaggeljudet här. Kanske har ni för mycket dämpning instoppat? Då tappar kaggen rymd….

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gizmois: Nej nej, tar inte illa upp på något sätt. Lade ju ut för att lära mig mer. Jag gjorde en version av den första låten, den lugna, helt utan efterbearbetning. Har bara ställt nivåer. Om jag gör en zipfil, hur vill du ha dem? Alla kanaler på 0?

Nilsson: Jo, det är nog inte världens bästa hihat direkt. De är nog rätt gamla också. Har faktiskt inte koll på vilket märke de är men minns att det var ett av de vanligare.

Ja, håller med om att kaggeljudet är rätt tråkigt. Svårt att ratta bra. Tror mig få till trycket i den men kaggens "klickiga" ljud tar jag från OH. Måste erkänna att jag inte vet vilken dämpning det är i kaggen. Frontskinnet har inget hål. Kanske bidrar till det tråkiga ljudet?

Upplever du även att resten inte funkar, som evilrocker och gizmozis?

Trumsetet syns på denna bild:

20131116_103449.jpg

Redigerat av everlastingrecords
Dela på andra sajter

Jag menade inte att allt var kass, kanske lite tråkigt i soundet (enl min smak). Men cymbalerna (oh) var extremt smärtsamma. Sen vet jag inte

hur du har lagt nivåerna, är närmickningen väldigt låg så att det nästan bara hörs oh? Prova att höga oh lite eller lite off axis från cymbalern om dom inte redan var det annars gör tvärtom.

Dela på andra sajter

Ingen? 😛 Bara två korta snuttar trummor.

med reservation för bristfällig lyssning....

beroende på vad det är för genre och sound kan det väl funka även om det låter ganska omaffigt och oputsat/ofärdigt

jag tror det mest beror på sm57orna och md:n - även om det är historiskt väl beprövade mickar så är dom inte världens roligaste i min mening

baskaggen låter väl ganska typisk

lyssnade jämförelse med det mer råa ljudet på balladen och kan nog tycka att din svaghet inte ligger i mixningen utan snarare att fånga ett bra ljud vid inspelningen

det jag gillade isf var faktiskt cymbalen som en del gnällt över - den har en lång skön klang och behöver nog sänkas i mixen bara

stereobilden är lite tråkig

sen måste jag bara undra hur trummisen spelar?

lät det bra rent akustiskt vid inspelningen?

hade behövt bättre lyssning för att kunna ge dig bättre vägledning så som sagt - med reservation

Dela på andra sajter

Jag menade inte att allt var kass, kanske lite tråkigt i soundet (enl min smak). Men cymbalerna (oh) var extremt smärtsamma. Sen vet jag inte

hur du har lagt nivåerna, är närmickningen väldigt låg så att det nästan bara hörs oh? Prova att höga oh lite eller lite off axis från cymbalern om dom inte redan var det annars gör tvärtom.

Oj, inte meningen att lägga orden i munnen på dig. Sorry.

Jo, hade väldigt mycket OH i mixen. Tycker riden kom fram bra och gav en fin luftighet som gör sig bra i låten. Men håller verkligen med om att cymbalerna var hemska i volymen.

Hmm.. hänger inte riktigt med va du menar med off axis här. Förklara gärna.

Dela på andra sajter

med reservation för bristfällig lyssning....

beroende på vad det är för genre och sound kan det väl funka även om det låter ganska omaffigt och oputsat/ofärdigt

jag tror det mest beror på sm57orna och md:n - även om det är historiskt väl beprövade mickar så är dom inte världens roligaste i min mening

baskaggen låter väl ganska typisk

lyssnade jämförelse med det mer råa ljudet på balladen och kan nog tycka att din svaghet inte ligger i mixningen utan snarare att fånga ett bra ljud vid inspelningen

det jag gillade isf var faktiskt cymbalen som en del gnällt över - den har en lång skön klang och behöver nog sänkas i mixen bara

stereobilden är lite tråkig

sen måste jag bara undra hur trummisen spelar?

lät det bra rent akustiskt vid inspelningen?

hade behövt bättre lyssning för att kunna ge dig bättre vägledning så som sagt - med reservation

Jag tror du sätter fingret på var det brister (mest). Som jag skrev innan är trumsetet väl använt, det var använda skinn på och inte direkt dyra cymbaler. Rummet är heller inte behandlat alls. Och sen min förmodligen bristfälliga mikning på det. Ur den synvinkeln kanske jag ska vara glad och stolt att jag får ut det ljud jag får. 🙂

Har du tips på hur jag kan göra stereobilden mer intressant? Kagge och virvel ligger i mitten. OH är panorerat hårt höger/vänster. Och golvpukan ligger Vänster 25. Hmm.. Är ju inte dummare än att jag själv ser var problemet ligger.. Kanske borde låta den övre virvelmiken vara lite åt höger eftersom den plockar upp så mycket hihat? Eller blir det mer knasigt än bra tro?

Trummisen har spelat i 10-15 år men är inte aktiv yrkesmusiker utan på senare år är det mer på hobbynivå. Jag har gjort ett grundarrangemang med Addictive drums som vi utgår från och moddar vid inspelningen där vi märker att det inte funkar.

Här kommer en ny mixning på trummorna som jag hoppas ska vara mer balanserad.

Dela på andra sajter

Kagge och virvel ligger i mitten. OH är panorerat hårt höger/vänster. Och golvpukan ligger Vänster 25. Hmm..

och du har sett till att golvpukan ligger åt samma håll både i OH och på sin egen kanal?

har du använt en nt4 bör du dra ut panoreringen fullt och sen placera resp trumdel på samma plats i stereobilden som det ligger i OH

skär bort 400-800Hz på bastrumman

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.