Jump to content
Annons

Högre sångljud?


Steffeboy (oregistrerad)

Recommended Posts

Steffeboy (oregistrerad)

Tja.

Gjorde lite sångpålägg igår och mixade ner med bra nivåinställningar,

efter att ha testat mixningen i både lurar och högtalare.

När jag brände låten och lyssnade i min vanliga stereo var sångljudet mycket högre!

Vad beror detta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på att din vanliga stereo färgar ljudet på ett annat sätt än dina högtalare och lurar. Just därför är det viktigt att lära sig hur ens grejer låter i förhållande till andra system. Det är också bra att testa sina mixar i så många anläggningar som möjligt.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar att du lyssnade på låten "i mixern" och brände CD;n via "Create CD" i Magix. Då gör programmet en "bounce" av alla spåren och det låter inte riktigt likadant som att ha låten liggande "öppen".

Det bästa är att spela upp låten i mixern samtidigt som du spelar in på en ny stereokanal eller i ett annat program. Då får du samma resultat som det du hör i "mix". Alternativet är att mixa och "bounca lyssningsfiler". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar att du lyssnade på låten "i mixern" och brände CD;n via "Create CD" i Magix. Då gör programmet en "bounce" av alla spåren och det låter inte riktigt likadant som att ha låten liggande "öppen".

Det bästa är att spela upp låten i mixern samtidigt som du spelar in på en ny stereokanal eller i ett annat program. Då får du samma resultat som det du hör i "mix". Alternativet är att mixa och "bounca lyssningsfiler". 🙂

Ehhh vaddå?

Varför ska man spela in i ett annat program? Antingen gör du en bounce i ditt program eller så gör du bara ett stereospår som du spelar in mixen på i det befintliga programmet.

Och jag tror inte på din teori utan snarare att lyssningen är så pass anorlunda som tidigare "inläggare" skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med föregående talare. Tror inte att det ska färga ljudet att bounca i vilket program du än använder. Är du osäker, så bounca ner exakt samma material i två olika program och kör sedan båda två fast du fasvänder den ena. Då ska det inte låta någoting, men om det gör det så färgas ljudet vid bouncningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att det ska färga ljudet att bounca i vilket program du än använder.

Missförstod mig allihop. Att använda "Make CD" i Magix innebär att en audio-CD görs efter vissa förinställda parametrar i programmet (Samplitude och Magix är syskon och delar mixer, ljudmotor och ett flertal funktioner) såsom 32bits float till 16bits dithering.

Att göra en bounce är däremot bättre (och skiljer sig inte från bounce i andra program) och görs enklast från "Tools/Track Bouncing" eller "Mixdown" (samma dialogruta) längst ner till höger i mixern.

Härifrån har man full koll på bouncefilen man ska skapa; format (stereo/mono/höger/vänster), bits, samplerate, compression, vad som ska bouncas, amplitude, excl/incl Master/trackeffects och dithering options etc.

Har man valt 44,1kHz 16bits stereo som slutresultat så är det ju ingenting som hindrar att man bränner den som en audio-CD, men då vet man vad som hänt under bouncen och under vissa parametrar och inställningar den lyder. Den kollen har man inte om man väljer "Make CD".

Och naturligtvis har jonasekman rätt i sitt inlägg. Tyckte bara det var onödigt att upprepa något han redan "sagt". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...