Jump to content
Annons

Definition av mixning resp. mastering


Johanberg

Recommended Posts

Ja, kan någon ge en vettig definition. Så skillnaden blir tydligare för mig.

När jag bygger en låt, så försöker jag on-demand balancera ljudbilden så gott jag kan (dvs långt ifrån bra). Ja mixar ljuden i förhållande till varandra alltså.. detta torde vara mixning 🙂 ?

Mastering då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Gizmozis! Klar till klarhet.

Vad är Dithering... sett det som val vid outbounce också?

En dither är ett fasvänt brus, som används när du bouncar ner från inspelningsformatet (24Bit/32Bit) till slutformatet (16bit). Gör du det utan en dither tillkommer där ett brus. Dithern tar då bort detta.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

En dither är ett fasvänt brus, som används när du bouncar ner från inspelningsformatet (24Bit/32Bit) till slutformatet (16bit). Gör du det utan en dither tillkommer där ett brus. Dithern tar då bort detta.

Wut?? Det är det verkligen inte. Dither är ett lätt brus som ger slumpvisa skiftningar i vågformen, vilket gör att man slipper en speciell form av distorsion som uppkommer på låg nivå annars. Man tar aldrig bort nåt, man lägger enbart till. Sen har iof Apogee en variant som inte ska lägga till nåt brus, men jag vet inte exakt hur den funkar. Är dock inte dither, även om målet är detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, okej. Då mastrar man aldrig en singel mao?

Jodå. Mastering har som huvuduppgift att polera materialet och fixa till småfel som uppkommer i mixningen samt jämna ut frequensgången. Uppmatchning är enbart ett av momenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är endast aktuellt när inspelning av analoga instrument eller vocal har skett då?

Dithering bör användas varje gång man skiftar bit-upplösning till ett lägre format, exempelvis när man gör en CD av 24-bitsmaterial. Det är mest kritiskt på rent digitalt material, men gäller alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wut?? Det är det verkligen inte. Dither är ett lätt brus som ger slumpvisa skiftningar i vågformen, vilket gör att man slipper en speciell form av distorsion som uppkommer på låg nivå annars. Man tar aldrig bort nåt, man lägger enbart till. Sen har iof Apogee en variant som inte ska lägga till nåt brus, men jag vet inte exakt hur den funkar. Är dock inte dither, även om målet är detsamma.

Haha, ja det är ju klart. Tänkte inte ordentligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...