Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kommer att bygga rum-i-rum med dubbelväggar, 70 eller 95 mm plåtregel.

Klurar på takkonstruktionen. Vore det inte bäst om takreglarna inte låg an mot den inre väggen? Förstör man inte tanken med två skal om man lägger reglarna an mot båda?

Tacksam för goda råd!

Annons
Postat

Jag kommer att bygga rum-i-rum med dubbelväggar, 70 eller 95 mm plåtregel.

Klurar på takkonstruktionen. Vore det inte bäst om takreglarna inte låg an mot den inre väggen? Förstör man inte tanken med två skal om man lägger reglarna an mot båda?

Tacksam för goda råd!

Reglarna för det inre skalets tak kan du du låta vila mot de inre väggarna. Lägg gärna upp en skiss så är det enklare att överblicka helheten. Tex. så påverkar avståndet mellan väggarna vilken konstruktionslösning och dimension som är lämplig.

Postat

Reglarna för det inre skalets tak kan du du låta vila mot de inre väggarna. Lägg gärna upp en skiss så är det enklare att överblicka helheten. Tex. så påverkar avståndet mellan väggarna vilken konstruktionslösning och dimension som är lämplig.

Har ritat efter bästa förmåga...

Totalhöjd existerande rum är 265 cm. Takreglarnas dimension blir avgörande för innertakets höjd. Hoppas behålla 240 cm om jag kan använda 90 mm stålreglar i taket.

Avstånd mellan väggarna har jag inte bestämt, men där är det ju inte lika tight. Om väggarna bygger totalt ca 25 cm så har jag fortfarande 5,5 x 7,25 m kvar i innermått vilket är helt ok. Då kommer ju frågan förstås att komma om jag inte borde använda 95 mm reglar istället för 70 mm. Har baserat detta på Gyprocs sortiment. Är det mer värt att gå upp till 95 i "vanliga" plåtreglar än att att använda deras XR 70 som är en "ljudregel"?

post-9761-0-27987700-1388911969_thumb.jpg

Postat

Fast vänta, det är väl bättre att öka på med gips i innertaket. Behöver väl inget gips ovanpå takbjäklarna egentligen?

Postat

Om din budget är 30 kkr i nuläget, men kan tänkas ökas framgent, skulle jag överväga att projektera ditt bygge i två etapper. Etapp 1 skulle då vara att förstärka ljudisoleringen i det befintliga skalet så att det är förberett för att bygga ett inre skal som etapp 2.

Görs detta på ett smart sätt kan du börja använda rummet och samtidigt få en akustikbehandling "på köpet" genom att spänna tyg utanpå isoleringen och sedan spika upp glespanel / slats utanpå detta.

----------------------------------------------------------------------

Till din fråga; om du ska bygga ett inre skal med plåtreglar och väggarna ska bära lasten av ett 2-3 lag gips + regelverk behöver du gå upp till 95 mm väggreglar och förstärka dessa med hattprofiler. Här kan du se en sådan konstruktion https://www.studio.se/index.php/topic/82989-studiobygge/page__st__150 . Det blir lite obra som du skissat med gips på båda sidor, dels för ev. tripple-leaf effekt (går att räkna på - det behöver inte bli det) men även rent konstruktionsmässigt.

Med den spännvidden som är aktuell här och med hänsyn till den låga takhöjden skulle jag rekommendera att pendla ned taket med hangers från bef. takkonstruktion. I länken ovan räknade jag ut att jag behövde boxa (nita ihop) 2 st 95 mm C-profil för att klara lasten av 3 gips på mitt längsta spann på nästan 4 m. Kom ihåg att det är måttet på det färdiggipsade inre skalet som blir det "akustiska måttet" och ju större volym för detta mått alltid är en fördel.

Är du inte så van att jobba med plåt så tycker jag att du bygger stommen i trä istället. Alternativa konstruktionslösningar är tex. att bygga takbjälklaget av Kartobalk (hög konstruktionshöjd dock), växla av bef. tak för att få upp takhöjden och köra med limträbalk el. C-24 45x220 mm.

Mest kostnadseffektivt i det här fallet är nog att skarva träreglar (45x95) på mitten (svårt att få tag i sådan längder) med limmade plywoodbitar på sidorna och sedan montera hangers som förankras mellan skarvpunkten och hanbjälke på bef. takstolar.

Postat

Din tråd är en fantastisk resurs, underbart att se foton på sånt som snurrar runt i huvudet dygnet runt just nu.

Kanske var jag otydlig och/eller bara väldigt dålig på att skissa... Förstod du att det är en dubbelväggskonstruktion, och kanske inte egentligen två regelrätta skal?

Har inga problem med att gå upp till 95 mm plåtreglar i väggarna, men först och främst försöker jag ta reda på om jag kan lägga takreglarna över båda dubbelväggarna eller om jag då kortsluter hela tanken med luftspalten mellan väggarna etc.

Stort tack för tipset om ihopnitade takreglar, alt skarva dem i trä.

Jag har byggt i plåt tidigare, men det känns som du kanske föreslår att det är lättare att göra grova fel. Och det håller jag verkligen med om! Överväger även trä i större delen av konstruktionen! Inte omöjligt att jag då istället får råd med tre lager gips...

Samma fråga gäller dock träkonstruktionen - är det ok att lägga an takreglarna på båda "delväggarna"?

post-9761-0-62167200-1388947490.jpg

Postat (redigerat)

Jag hänger nog inte med riktigt hur du tänkt det. Hur relaterar det befintliga skalet till din tänkta konstruktion. Ladda gärna upp bild eller skiss på hur rummet ser ut.

Det blir en kortslutning av konstruktionen om du låter takbjälklaget förbinda ytter- och innerväggarna. Dock så får du ändå en ljudisolerande funktion. Det är så man bygger skiljeväggar i bostäder tex.

Jag tycker dock att det är synd att göra på det sättet när du ändå håller på. Jag har en skiss som du kan se hur jag menar med vägg / takkonstruktionen. I det fallet avvibreras väggen med en sylomerremsa mellan syll och betongplatta och ett gummiskott skruvförband i betongen.

post-27276-0-69544900-1388953807_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Postat

Ok, här kommer ännu en hemsk skiss.

Existerande tak utgörs av enkelgips och gammal tunn isolering. Vinden har ingen avskilnad mellan garaget och sovrummen. Normal samtalston i garaget är hörbar i sovrummen, men om jag knackar lätt med en hammare i betonggolvet hörs det inte - vilket får mig att tro att överhörningen mellan rummen är större problem än stomljudet.

post-9761-0-80891300-1388965252_thumb.jpg

Postat

Skulle behöva ett mer utförligt underlag (bilder bla.) för att ge ett optimalt förslag, men jag har skissat upp ett förslag med utgångspunkt från hur jag tror konstruktionen ser ut. Bra tätningar i alla övergångar av konstruktionselementen samt genomföringar är A och O. Gäller även tegelväggen mot sovrummen.

post-27276-0-31089100-1388995621_thumb.jpg

Postat

Jag är oerhört tacksam för hjälpen! Har skrivit in frågor direkt i bilden samt bifogar två lite bättre skisser.

Inre skalet samt väggen vid trapphuset existerar inte idag, endast "sydliga" väggen i framtida WC finns nu.

Materialbudgeten på 30 kkr har nog spruckit... Bara reglar, gips och isolering är uppe i 43 kkr. Gipset står för hälften.

post-9761-0-73670800-1389052151_thumb.jpg

post-9761-0-68725000-1389052164_thumb.jpg

post-9761-0-39675200-1389052187_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Du kan göra på två sätt, variant A är ngt bättre och dessutom behöver du inte upp på vinden och harva utan kan göra förstärkningen underifrån sedan gipset avlägnats. Finns difussionspärr i dagsläget?

Det gula i skissen motsvarar de ställen där du har mineralull.

post-27276-0-31936000-1389090991_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Postat

Du kan göra på två sätt, variant A är ngt bättre och dessutom behöver du inte upp på vinden och harva utan kan göra förstärkningen underifrån sedan gipset avlägnats. Finns difussionspärr i dagsläget?

Det gula i skissen motsvarar de ställen där du har mineralull.

post-27276-0-31936000-1389090991_thumb.jpg

Har rivit lite och det är "Variant B" från din skiss som funkar bäst.

Antar att ångspärren hamnar mellan isolering och gips i den varianten? Eller kan man rent utav lägga folien längst ner istället för hönsnät och slå två flugor i en smäll?

Postat

Folien bör ligga mot underkant takbjälke och ej bära lasten av isoleringen. Låt isoleringen hållas på plats med hönsnät (rullen spikas snabbt upp med märlor) eller några tunna lister som spikas glest - behöver ju bara hålla isoleringen på plats.

För att få daggunkten på "rätt sida" bör du komplettera med värmeisolering, lika tjockt som isolering i facken, på ovansida (kallvinden).

Postat

Bra! Fick liknande tips från annat håll, med varning om att det är lätt att ha hål på plasten när man hanterar hönsnätet...

Angående skarvade 45 x 95 takreglar med iso hangers i befintligt bälklag - hur mycket bygger iso hangers? Och vad kostar de? Hittar ingen info på nätet. Uppskattningsvis väger gipset max 400 kg per lager. Jag hoppas ha råd med tre lager, annars får det bli två.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.