Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Innan jag köper mina monitorer vill jag försöka fixa till rummet (källaren). Undrar vad jag kan göra med det?

Har ett stående bord. Ser störst problem med dörrarna i hörnet. Och träbastun bakom till höger gör rummet... Obalanserat? Och hur påverkar ingången i "Sida höger" ljudet? Annars ser jag bara positivt på allt kaos överallt, eller vad tror ni? Golvet och taket är trä. De vita väggarna är betong.

Var skulle jag kunna hänga diffusers/basfällor här?

Tack på förhand!

post-25910-0-55962600-1388801841_thumb.jpeg

post-25910-0-43710200-1388801908_thumb.jpeg

post-25910-0-36135600-1388801915_thumb.jpeg

post-25910-0-78750300-1388801923_thumb.jpg

post-25910-0-04358900-1388801932_thumb.jpeg

post-25910-0-41227200-1388801941_thumb.jpeg

post-25910-0-25522400-1388801950_thumb.jpeg

post-25910-0-76932300-1388801957_thumb.jpeg

post-25910-0-07957600-1388801964_thumb.jpeg

Annons
Postat

Rita gärna en skiss med mått och placering på dörrar och fönster. Utförligt med mått, takhöjd även. Har väldigt svårt att få grepp om hur rummet ser ut.

Mvh Jack

Postat

Hallå!

Innan jag köper mina monitorer vill jag försöka fixa till rummet (källaren). Undrar vad jag kan göra med det?

Har ett stående bord. Ser störst problem med dörrarna i hörnet. Och träbastun bakom till höger gör rummet... Obalanserat? Och hur påverkar ingången i "Sida höger" ljudet? Annars ser jag bara positivt på allt kaos överallt, eller vad tror ni? Golvet och taket är trä. De vita väggarna är betong.

Var skulle jag kunna hänga diffusers/basfällor här?

Tack på förhand!

Varför starta en tråd när du inte verkar vara intresserad av hjälp?

Postat

Hej, tack för svar. Jag har varit upptagen de senaste veckorna så jag har inte kunnat svara ordentligt med mått eller skiss. Jag jobbar på det! Laddade just ner SketchUP, kanske kan få till en 3D bild t om.

Hälsningar

Andreas

Postat

Omg som småbrudarna säger, det var det värsta kaos jag sett, hur kan/vill du jobba i den miljön, som sagt rita upp med mått men det ser misstänkt hopplöst ut med sin kubiska form och ytorna därinne i minbunkern ;-) Du lär få jobba ordentligt med akustikbehandling om du vill få det bra!

Postat

Inte den finaste av studios en kan hitta, det vill jag lova 🙂 Har tyvärr inget annat så jag får göra det bästa av situationen liksom.

Här är en fin bild som jag gjorde i Floorplanner, men jag skriver ner det så det är klart, om det syns dåligt:

Långsidan: 5.17 m

Kortsidan: 3. 61 m

Höjd: 2.08 m

Ingången till rummet: 88 cm

Båda dörrarna är 90 cm

Fönstret är 1,11 m

Har jag missat något?

Tack

Andreas

post-25910-0-77903300-1389485691_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Det går göra några olika varianter på ditt rum beroende på hur högt du önskar sätta ribban.

Om det finns möjlighet att ta väck bastun så skulle det öppna upp lite mer för en bra layout. Takhöjden sätter dock sina begränsningar.

Annars, om bastun ska vara kvar och du vill ha en så bra låtskrivarhörna som möjligt med de förutsättningar lokalen ger (utan genomgripande ingrepp) så skulle jag råda dig att sätta dig mot fönsterväggen och absorbera första reflexerna med så tjocka absorbenter som möjligt. Dörröppningen är bara till fördel i detta fall.

Redigerat av wellness music
Postat

Det går göra några olika varianter på ditt rum beroende på hur högt du önskar sätta ribban.

Om det finns möjlighet att ta väck bastun så skulle det öppna upp lite mer för en bra layout. Takhöjden sätter dock sina begränsningar.

Annars, om bastun ska vara kvar och du vill ha en så bra låtskrivarhörna som möjligt med de förutsättningar lokalen ger (utan genomgripande ingrepp) så skulle jag råda dig att sätta dig mot fönsterväggen och absorbera första reflexerna med så tjocka absorbenter som möjligt. Dörröppningen är bara till fördel i detta fall.

Okej! Tack!

Hur högt borde taket vara i detta fall? Skulle det göra stor skillnad om jag ställer mig mot fönstret? Ska jag täcka över fönstret i så fall? Med absorbenter? Eller bara skynke?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.