Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

har tänkt komma igång med lite inspelning av musik efter att legat nere några år, utgår från en gammal PC som jag tidigare kört Cubase på.

Kan inget om datorer men har tänk ge mig på att själv försöka uppgradera så jag kan köra senaste utgåva av någon variant av DAW!

Dator

Processor Intel C2Q Q8300

Minne 2GB DDR2 Geil

Grafikkort GF9400GT 512MB

Fläkt processor Noctua NH-U12P

Modekort ASUS P5QL PRO

Windows XP

Vad behöver jag uppdatera datorn med för att klara tex protools 11?

Tycker PC idag låter som ett tröskverk så nya fläktar behöver jag nog, är det bara att köpa nya som går tystare?

Eller ska man kastan på tippen och köpa nytt?

/Nicke

Annons
Postat (redigerat)

Grovt räknat: Om din uppgradering kostar dig ungefär mer än hälften av den summa du hade behövt lägga på en ny burk för att få likvärdig prestanda så är det "bättre" att köpa nytt.

XP hade jag nog släppt vid det här laget, även om en hel drös fortfarande talar sig varma för detta OS. Win7 är min melodi, iaf om du kör PC (vilket du gör). Fler kärnor än dina 2 (?) är ju kanske att rekommendera om du vill köra "senaste" DAW, men inte minst en hel del mer RAM. Standard för rätt många nu är ju åtminstone 8GB förinstallerat. Jag hade nog köpt nytt, trots att jag nyss såg: http://topdocumentar...ulb-conspiracy/

Krav för PT11 btw: http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/compatibility/Pro-Tools-11-System-Requirements

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)

Jag köpte, efter rekommendation på Steinbergs hemsida, en HP Z220 med Intel i7-processor. Det enda jag gjort är att komplettera med en SSD-disk.

Möjligen kostade detta lite mer än att pilla ihop en dator själv med liknande prestanda. Men datorn var knäpptyst redan från start, kabeldragningen inuti är otroligt bra gjord, och en har support om något händer.

Mina fem cent 🙂

Edit: Såg att JohnRick's länk till Avid klart och tydligt listar bl a just HP Z220 och vilken kompabilitet den har med PT (även om jag misstänker att det gott och väl kan finnas en hel del undantag, förmodligen är det så att det som inte står med på listan är sånt Avid helt enkelt inte testat och kan garantera funktion med, som t ex i7-processor, även om den säkert funkar utmärkt).

Redigerat av JJRockford
Postat

Spontant: Köp nytt. 2Gb känns väldigt snålt, XP väldigt gammalt (Windows 7 funkar bra för mig). Grafikkortet *borde* inte påverka, men även det känns lite ålderstiget. Tror en ny stationär till hyfsad peng (~4000) skulle få en bra musikdator

Postat (redigerat)

utgår från en gammal PC som jag tidigare kört Cubase på.

Kan inget om datorer men har tänk ge mig på att själv försöka uppgradera så jag kan köra senaste utgåva av någon variant av DAW!

Dator

Processor Intel C2Q Q8300

Minne 2GB DDR2 Geil

Grafikkort GF9400GT 512MB

Fläkt processor Noctua NH-U12P

Modekort ASUS P5QL PRO

Windows XP

2GB för lite. Har testat själv med liknande dator. Kolla minimum spec för olika Cubase. Kan datorn (moderkortet) hantera mer RAM? Gamla utgångna typer av RAM kan vara dyra.

Redigerat av laban1
Postat

En gammal CPU måste ha gammalt moderkort måste ha gammalt minne måste ha...

Den där datorn går inte att uppgradera. Det du kan återanvända är väl chassi, grafikkort och (ifall du har kvar Noctuas monteringssatser och det finns någon som passar dagens socket) processorfläkten.

Behåll den gamla maskinen som den är och köp en helt ny dator. Det blir billigare.

Postat

Ok,

tack för era svar!

tror det får bli en ny dator 😐

För och nackdelar med bärbar eller stationär PC vad det gäller prestanda?

Eller ska man satsa på en begagnad imac?

Postat

Om du inte är i absolut trängande behov av bärbarhet och mobilitet så hade jag lätt tagit en stationär. Du får mer för pengarna (oavsett om du måste köpa till en skärm för 1500 spänn eller vad du nu vill ge). Den blir också avsevärt mer uppgraderbar vad gäller hårddiskar, RAM, grafik (som iofs inte prioriteras) etc. Om du tänker köra samplingar, utöver rena audioinspelningar, längre fram så är det ju också klart enklare att fördela dessa olika sysslor på flera hårddiskar för att underlätta för burken, i stället för att de måste samsas på en och samma hårddisk, vilket ofta är fallet med en bärbar.

Postat

Man kan också bygga upp en dator från ett så kallat uppgraderingspaket. Ibland har säljare paketpris på dessa, att det alltså är billigare är att köpa delarna separat. Sen lägger man till det man önskar i form av hårddisk, chassi m.m. Detta förutsätter då att man har lite kunskaper inom datorbyggande :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.