rockstone Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Har ett par fenderstrator som altid vill brusa när jag spelar in, när jag använder gibson lespaulen så är det aldrig nåt brus, Finns det några bra singelcoil mickar som inte brusar? Dessutom så brukar det bli ett gnislande ljud när man byter akord på stratorna, när man spelar in(powercords med lite dist) antar att det beror på singelcoilen detta med
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 (redigerat) Noiselessmickarna är så gott som helt tysta. Det finns ju bla Jeff Beck-setet Fender Hot Noiseless som har en riktigt hög output också. http://www.fender.co...ps-and-preamps/ De här kan man ju sopa på kollosalt med dist på oxå utan att det bara surrar. På min tele har jag satt dit en tredje mittmick, det är en strata noiseless, helt wunderbar. När jag spelade stratta hade jag Lace Sensor, det är väl ett annat märke än Fender, även de är surrfria, David Gilmore är väl en som kör med dem http://www.amazon.co...p/dp/B003NUYPPA Det finns 7 rewiews där med. Edit Här är en snubbe som mot slutet av vräker på rätt så bra med Lace sensor. Han har en stara som han kan koppla mickarna i serie så det blir som humbucker också, så hade även jag på min sista strata, fast jag gillade inte det nåt vidare, använde det typ aldrig… Redigerat 3 januari 2014 av Guitar Nilsson
k9 (oregistrerad) Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 (redigerat) Det finns ju humbuckers i singelcoil storlek med. Problemet är att man tappar lite av det typiska singlelcoil ljudet med dem. Kanske är sådanan om G.Nilsson länkar till iofs. En liten OT fråga; Brusar det så mycket att bruset faktiskt blir hörbart när gitarren klingar, eller är det bara när du faktiskt inte spelar på gitarren som bruset stör dig? När du inte spelar så kan du ju rulla av volymen med volymratten och slippa bruset. 😉 Redigerat 3 januari 2014 av k9
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Det finns ju humbuckers i singelcoil storlek med. Problemet är att man tappar lite av det typiska singlelcoil ljudet med dem. Kanske är sådanan om G.Nilsson länkar till iofs. En liten OT fråga; Brusar det så mycket att bruset faktiskt blir hörbart när gitarren klingar, eller är det bara när du faktiskt inte spelar på gitarren som bruset stör dig? När du inte spelar så kan du ju rulla av volymen med volymratten och slippa bruset. 😉 Jag har förutom noiselessmicken på telen de två orginal Delta Tone singelcoilarna på, de surrar ju lite grann, inte mycket, när jag har vollen på o inte spelar på den, men så fort jag spelar försvinner det. Det är tom så, att jag tycker att det på nåt vis tillför nåt bra i ljudet när jag har alla distarna på max. Att tysta gitarren i breaken är ju en vana. Men nog är det så att många Fender Strator har i mitt tycke skitusla mickar med väldigt låg utsignal o enormt mycket jobbigt surr… Jag hade såna här på ett tag, och fy fan, det var det sämsta skit jag spelat på. Stendöd sustainfri gitarr med massor av surr. http://www.fender.com/en-SE/guitar-bass-parts/pickups-and-preamps/fender-original-5762-strat-pickups-set-of-3/
kolin Postat 7 januari 2014 Postat 7 januari 2014 Hallå! Jag tycker att vi ska komma ihåg att singlecoil micken har funnits ganska många år och ställt till problem med biljud. Men vi har oxå lärt oss att leva med dessa och hantera dom. Jag har spelat live i massa olika sammanhang och gjort massa olika produktioner i studion, och om dessa har varit dåliga har det aldrig berott på min utrustning vare sig jag använt strata eller Les Paul. Jag tror att det är vettigare och försöka hitta sin spelstil med de grjer som ger den ljudkaraktär som man vill ha. ANnars blir nog risken för stor att man springer i´genom hela livet och letar efter den mest optimala utrustningen och glömmer bort att det var rock´n roll man ville spela. Kolin 1
laban1 Postat 7 januari 2014 Postat 7 januari 2014 (redigerat) Har ett par olika noisless SC, men tycker ofta tyvärr att något går förlorat - förutom surret då. Framför allt på rena ljud. Håller med Kolin lite där att det är lätt att jaga utrustning och vara i ett ständigt lite missnöjt tillstånd, i stället för att spela rock´n roll. Har du två strator är det kanske inte fel att ha den ena noisless, dagar då du stör dig på brummet. Vid inspelning spelar det förstås roll vart du "pekar" med gitarren, för att minska brummet. Redigerat 7 januari 2014 av laban1
Limpan Postat 7 januari 2014 Postat 7 januari 2014 (redigerat) Nöjd med mina noiseless som jag har i stratan. Dimarzio area 61 i stall, 67 i mitten och 58 vid hals. Rekommenderas varmt. Edit: Redigerat 7 januari 2014 av Limpan
Guitar Nilsson Postat 7 januari 2014 Postat 7 januari 2014 Nöjd med mina noiseless som jag har i stratan. Dimarzio area 61 i stall, 67 i mitten och 58 vid hals. Rekommenderas varmt. Edit: http://youtu.be/gwubC7G0NZM Area 67 är det hottare output än de andra två? Gitarren i videon har bara 61vid stallet och de andra två 58. Verkligen intressanta mickar….
Limpan Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Nej 67:an har faktiskt något lägre output tror jag, och lite mer öppnare sound. Funkar bra med area 61 eller 58 oxå, men jag satte en 67a i mitten för att få lite bättre sound på mellanlägena(eggläge) på stratan. Area 58 är det lite mer tight botten o lite näsigare sound, passar bra i halsen. Area 61 har lite mer output och lite mer kött i botten, passar bra i stall. Man kan oxå koppla så att eggläge är "true singlecoil" o då sätter man mittmicken bakvänt för att få brumfritt även i egglägena.
Wernborg Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Nöjd med mina noiseless som jag har i stratan. Dimarzio area 61 i stall, 67 i mitten och 58 vid hals. Rekommenderas varmt. Edit: http://youtu.be/gwubC7G0NZM Oh, dom lät trevliga.
Guitar Nilsson Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Hittade några jag inte sett förut idag. De har en spole (stackad dubbel?) för varje sträng. Pölerna ser lite märkliga ut.
vmbr Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Själv kör jag Fender Texas Specials mickar i min strata, har inte upplevt något brus hos dem.
Guitar Nilsson Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Själv kör jag Fender Texas Specials mickar i min strata, har inte upplevt något brus hos dem. Jag kör oxå "vanliga" orginal Delta Tone singelcoil (plus en noiseless ditmoddad extra tredje mick) på telecastern. Jag har heller aldrig några problem med surret fast jag distar gitarren typ mer än de flesta fenderlirare. Jag har lite funderingar på att skaffa en strata av nån modell, kanske bygga i lösa delar, eller fixa till en bra Squier eller kopia, å då funderar (fenderar?) jag på att skaffa Texas Special för att få lite annorlunda ljud o drag än i telen som faktiskt har mera drag än nästan alla gitarr jag testat. Helst skulle jag nog vilja ha tre helt olika mickar, typ en Texas Special vid stallet, en Fat 50ths i mitten o nåt annat vid halsen, men just Texas Special setet är ju ganska olika i lindningen och soundet i de tre mickarna. Kollar man en del tutorials på stratamickar hör man nästan ingen skillnad när de byter från halsmicken till mittmicken. Då kan man ju nästan lika gärna skita i att ha nån mittmick.
laban1 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Kollar man en del tutorials på stratamickar hör man nästan ingen skillnad när de byter från halsmicken till mittmicken. Då kan man ju nästan lika gärna skita i att ha nån mittmick. Egentligen är det lite konstigt att de flesta guror säljs med mickar från samma set, håller med där
Guitar Nilsson Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 (redigerat) Egentligen är det lite konstigt att de flesta guror säljs med mickar från samma set, håller med där På min tele har jag de bägge orginalmickarna, o på tele låter de ju rejält olika, min halsmick låter ganska mkt Les Paul. O tillsammans ger de ju ett speciellt ljud också som bara telen ger. Sen har jag ju en tredje mittmick, en noiselss stratamick, de här tre ger enormt många mer kombinationer än tre startamickar ur samma set. Och då är ändå outpotten på mina tre ganska snarlik. Så sist när jag hade hem en ny American Standard med de nya Custom Shop Fat 50 på tyckte jag de lät svinbra, men blev besviken på att det inte gick att variera ljudet mer trots att det är tre mickar på dom. Jag har en steglös balanskomtroll på min tele som styr om stall, mittmicken eller bägge ska låta. Enormt användbart. Edit: Varför stavar jag alltid fel o skriver starta istället för strata? Mekaniskt fel i hårddisken - 55 Redigerat 9 januari 2014 av Guitar Nilsson
AnthonyS Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Brumfria singlecoils är ofta stackade humbuckers, det vill säga två singlecoils ovanpå varandra, eller en humbucker på höjden om man så vill. DiMarzios Area-mickar är exempel på denna teknik. Om du inte har provat Suhrs BPSSC-system än kan jag varmt rekommendera att du testar det. Det kostar en del, så om man kan pröva det först är det nog en god idé. Men det är väldigt bra, och det möjliggör att man kan ha kvar snudd på allt av singlecoil-karaktären i sina mickar, men slippa det vanliga bruset.
Guitar Nilsson Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Brumfria singlecoils är ofta stackade humbuckers, det vill säga två singlecoils ovanpå varandra, eller en humbucker på höjden om man så vill. DiMarzios Area-mickar är exempel på denna teknik. Om du inte har provat Suhrs BPSSC-system än kan jag varmt rekommendera att du testar det. Det kostar en del, så om man kan pröva det först är det nog en god idé. Men det är väldigt bra, och det möjliggör att man kan ha kvar snudd på allt av singlecoil-karaktären i sina mickar, men slippa det vanliga bruset. Låter intressant. Ang Texas Specials så tycker jag at de i många videos låter som att tonkontrollerna är backade till typ hälften, eller att man råkat dra ner för mkt diskant på stärkaren. Men det kanske kan kompenseras om man gasar diskant på stärkaren. Vi provspelade en Fenser Strata med Texas Specials på 4Sound en gång, o jämförde med min AS Tele, jag hade min egen Hot Rod med o spelade igenom det knepiga var att det var fan så mkt mer tryck i telen. Gitarrnördarna som jobbar där blev förvånade, även jag… De mickarna som sitter på min tele i orginal heter som sagt Delta Tone, och den tidens American Standard strator hade oxå mickar som hette Delta Tone, var skitsugen på en sån strata då men det fanns aldrig nå pengar. Nu ginns inte de där mickar att få tag i alls längre. Kommer ihåg att de hade en bra nog till outpot och häng, utan att tappa toppen, så som jag tycker Texas Specials gör.…
Limpan Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Zexcoil såg häftiga ut, undrar hur de låter jämfört med stackade singlecoils. Äkta singlecoils låter ju ändå bäst om man gillar den öppna toppen/diskanten. Tycker alltid det blir lite kompromiss när man väljer "brumfria singlecoil". Men som sagt är tillräckligt nöjd med mina egna. Suhr har jag inte testat men kan tänka mig att de är bra skit. Dyra grejor dock. Något som jag dock inte gillar alls är humbuckers i singlecoil-format, alltså när man lägger lindringarna brevid varandra, då fräser jag hellre upp för fullstor humbucker om jag måste ha det :-P
laban1 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 På min tele har jag de bägge orginalmickarna, o på tele låter de ju rejält olika, min halsmick låter ganska mkt Les Paul. O tillsammans ..tre mickar på dom. Jag har en steglös balanskomtroll på min tele som styr om stall, mittmicken eller bägge ska låta. Enormt användbart. Låter lite som en Brent Mason-klon?
Guitar Nilsson Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Låter lite som en Brent Mason-klon? Brent Mason känner jag inte till alls. Mitt tremickars koncept har jag hittat på själv, jag lät gitarrbyggaren Paul Guy i Stockholm bygga om den. Mittmicken sitter lite närmare stallet än på orginal tremickade Fender Tele, och jag har även 3-way switchen kvar. Den switchen ihop med balanskontrollen ger många fler kombinationer av ljud än om jag skulle satt dit en 5-way strataswitch. Det hade varit så krångligt att få till balanskontrollen sa han att han fått ta hjälp av en annan gitarrbyggare/elektronikexpert… Den vanliga tonkontrollen försvann till förmån för balansen. Tonkontroller brukar jag ändå koppla ur bara.
laban1 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 (redigerat) Nja Klon menade jag väl inte riktigt, bara att konceptet liknade Brents. 🙂 Brent Mason är väl en av de mer kända session players i Nashville i Country svängen. Med din nya fina hatt trodde jag kanske att du kände till honom. Här är en video om hans legendariska tele. Fenders Nashville deluxe tele är inspirerad från hans tele. http://www.youtube.com/watch?v=FaP97Z5bS_4 Redigerat 9 januari 2014 av laban1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.