JJRockford Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 "Du fattar bla a inte att hörlurar inte på länga vägar kan återge en ärlig återgivning av ett akustiskt trumset." Läs en gång så ser du att jag menade hur ett trumset låter. Inte hur det låter genom ett PA. Och vad är det jag inte litar på som står på internet? Är det sant allt som står där? Jag håller på med digitalt ljud många timmar varje dag… Och dagen hörlurarna har taskig återgivning av bottenfläsk. De kan låta väldigt bra, men de kan inte återge ett äkta trumsetsljud… Inse det nån gång. Du kanske är något på spåren. Jag har alltid tänkt att det är bra med neutrala prylar eftersom de flesta proffs verkar använda det. Men ibland kommer ju någon på något nytt som gör att de flesta överger gamla tankar.
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2014 Trådstartare Postat 3 januari 2014 Basfattigheten i tex AKG701 gör ju att den ovane mixar alldeles för mkt bas för att det ska låta vettigt i normala ljudanläggningar. Återgivningen av mid o diskant är ju väldigt exakt i lurarna, så där kan man ju skruva till det ljud man vill ha direkt så att säga. Men när det gäller basljudet så är det ju en ganska lång inlärningsprocedur att få kläm på vad som blir lagom. Det är ju ganska dumt.
Mr Keys Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 (redigerat) Stax som nämnts är ju hörlurarnas rolls royce, men då är prisklassen ohygglig. Jag tror att nilsson skulle bli VÄLDIGT förvånad och kanske till och med nöjd med ljudbilden i ett par Audeze LCD-2. Har nyligen köpt ett par för drygt 7 tusen, tror dom kostar dryga 9 tusen normalt. Det är en annan teknik än i normala dynamiska lurar som akg, sennheiser osv, som gör lurarna lite tyngre, men ger, i mitt tycke, helt oslagbar deffinition och detaljrikedom hela vägen ner till 20hz. I prisklass under 10 tusen har jag inte hittat något som slår dom, och jag har testat ett tiotal olika lurar mellan 4-10 tusen. Vad jag dock kom fram till är att hörlursförstärkaren spelar väldigt mkt större roll än jag trodde. Kort sagt, det FINNS lurar som ger både tryck och detaljrikedom långt ner i subbasen(utan att på något sätt ge en overklig eller överdriven bas), bara man tittar lite utanför de normala märkena som florerar i studiovärlden. Redigerat 4 januari 2014 av Mr Keys
Ekstasis Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Stax som nämnts är ju hörlurarnas rolls royce, men då är prisklassen ohygglig. Jag tror att nilsson skulle bli VÄLDIGT förvånad och kanske till och med nöjd med ljudbilden i ett par Audeze LCD-2. Har nyligen köpt ett par för drygt 7 tusen, tror dom kostar dryga 9 tusen normalt. Det är en annan teknik än i normala dynamiska lurar som akg, sennheiser osv, som gör lurarna lite tyngre, men ger, i mitt tycke, helt oslagbar deffinition och detaljrikedom hela vägen ner till 20hz. I prisklass under 10 tusen har jag inte hittat något som slår dom, och jag har testat ett tiotal olika lurar mellan 4-10 tusen. Vad jag dock kom fram till är att hörlursförstärkaren spelar väldigt mkt större roll än jag trodde. Kort sagt, det FINNS lurar som ger både tryck och detaljrikedom långt ner i subbasen, bara man tittar lite utanför de normala märkena som florerar i studiovärlden. Ett problem är väl att det ofta befinner sig i HiFi segmentet... Dom flesta producenter eller mixare vill inte ha beats audio bas på lurarna.. man vill ha balanserad men inte överdriven bas som bara överskuggar allt och skapar grumlighet i mixen.. Bas handlar mer om "energi" och detta tycker jag bara är jobbigt att lyssna på i hörlurar speciellt. Den som mixar med t.e.x k701 har säkerligen bra koll på sin spectrum analyzer och kollar hur bas frekvenserna ligger i mixen..går alldeles utmärkt att mixa med dom.. men som alltid basen är svår att mixa i hörlurar då den låter radikalt annorlunda i högtalare och rum. Vill du ha mkt bas så är ganska beyerdynamic något för dig.. Det tråkiga med deras mid segment lurar är att du behöver köpa en hörlursförstärkare som är minst lika dyr som hörlurarna om inte dyrare..deras referens stärkare kostar runt 8..
Demonproducenten Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Det där kan du gärna få utveckla lite tydligare. nejdet vill du inte alls du har som vanligt bara bestämt dig för månadens ståndpunkt och då är det bara så inom kort presenterar du nåt annat du är helt säker på - inte helt otänkbart raka motsatsen till dagens ståndpunkt
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2014 Trådstartare Postat 4 januari 2014 nej det vill du inte alls du har som vanligt bara bestämt dig för månadens ståndpunkt och då är det bara så inom kort presenterar du nåt annat du är helt säker på - inte helt otänkbart raka motsatsen till dagens ståndpunkt Undrar vad du har för problem egentligen. Du har enligt vad du påstår hållit på i inspelningsbranschen ganska länge. Ändå menar du att ett par bra referenslurar kan låta likadant som ett trumset låter i verkligheten. Står du för det måste det ju helt enkelt vara nåt fel i skallen på dig. Du är bara en i raden av den sorts dryga ljudtekniker som lever för att berätta för andra hur korkade de är, och hur enormt klok och skicklig du är. Ibland är du nästan i samma klass som Analogfreak. Ligg i lite mer kan du nog bli hans like.
Demonproducenten Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Ändå menar du att ett par bra referenslurar kan låta likadant som ett trumset låter i verkligheten. jag har aldrig varit i närheten av att påstå nåt dylikt - det är fantastiskt hur man i sin uppblåsta självupptagenhet kan häva ur sig nästan vad som helst och fullt och fast bilda sin verklighetsuppfattning kring detINGET kan låta likadant som ett trumset i "verkligheten" annat än trumsetet självt inte ens den som hör trumsetet akustiskt på plats hör annat än det som lyssningsposition plus utrymme återger - flytta dig en meter och det upplevs låta på ett annat sätt gå å gnid en bluesskala nu istället för det är det du behärskar 2
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2014 Trådstartare Postat 4 januari 2014 Stax som nämnts är ju hörlurarnas rolls royce, men då är prisklassen ohygglig. Jag tror att nilsson skulle bli VÄLDIGT förvånad och kanske till och med nöjd med ljudbilden i ett par Audeze LCD-2. Har nyligen köpt ett par för drygt 7 tusen, tror dom kostar dryga 9 tusen normalt. Det är en annan teknik än i normala dynamiska lurar som akg, sennheiser osv, som gör lurarna lite tyngre, men ger, i mitt tycke, helt oslagbar deffinition och detaljrikedom hela vägen ner till 20hz. I prisklass under 10 tusen har jag inte hittat något som slår dom, och jag har testat ett tiotal olika lurar mellan 4-10 tusen. Vad jag dock kom fram till är att hörlursförstärkaren spelar väldigt mkt större roll än jag trodde. Kort sagt, det FINNS lurar som ger både tryck och detaljrikedom långt ner i subbasen(utan att på något sätt ge en overklig eller överdriven bas), bara man tittar lite utanför de normala märkena som florerar i studiovärlden. De där verkar vara rena drömmen, hittade bla de här revjevsen http://www.head-fi.o...etic-headphones Det står bla att de inte blöder över från basen till midden, det är väl ett problem i andra lurar. Vad är det för skillnad på dynamiska och orthodynamic lurar?
BluesBoy Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Vad är det för skillnad på dynamiska och orthodynamic lurar? http://headfonics.com/2011/05/dynamic-vs-orthodynamic-vs-electrostatic-which-is-which/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.