Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Här är lite blippblopp! (har jag postat denna förr?)

https://soundcloud.com/grahnsmusik/jox

Inte dumt alls. Tycker bäst om slutet där det nästan låter lite atonalt. Saknar en melodi över det hela, men det kanske inte ska va nån? Hittade ett par gamla skräplurar i en låda så nu har jag ljud. Nu riskerar alla som lägger upp nåt att bli recenserade av mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte dumt alls. Tycker bäst om slutet där det nästan låter lite atonalt. Saknar en melodi över det hela, men det kanske inte ska va nån? Hittade ett par gamla skräplurar i en låda så nu har jag ljud. Nu riskerar alla som lägger upp nåt att bli recenserade av mej.

Kul! Jo jag tänkte egentligen utveckla till en melodi där på slutet och slutligen go bananas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör låtar helt egoistiskt, sådant jag själv skulle vilja höra. Men framförallt sådant jag alls kan göra, om jag ska vara ärlig. Har ju inte gott gitarrvägen till musiken och tänker därför inte låtar i termer av ackord och ackordsföljder utan i form av fraser, loopar och rytmer. Märks väl? Följer inga mönster heller så därför är det svårt för andra att känna igen sej. Låtar som tilltalar andra ska ju ha en dimension av igenkänning och en av något nytt och unikt. När musiken inte bygger på igenkännbara mönster blir det mesta främmande och konstigt för en, svårlyssnat. Jag strävar inte efter att vara originell och unik. Ärligt talat kan jag inte bättre än det jag gör.

Det är lättare när jag skriver texter, för där har jag mönster att utgå från om jag vill, t.ex. sonett, haiku. Jag har gått flera kurser i Creative Writing men bara gått kurser i att spela trombon när det gäller musik, inte i musikkomposition eller dylikt och det är ju inte så svårt att höra.

Jag tycker alltså inte det har något värde i sej att inte hålla sej till mönster, vara "gränsöverskridande" eller att vägra göra lättlyssnade låtar av något slags pretto avantgardeskäl. 😊

Jag gör det jag kan men gör inte det jag inte kan...

Tidiga pink Floyd blev influerad av nåt skumt band (glömt namnet) som enbart improviserade fram diverse ljud, de höll sig inte till några ackord eller melodier alls, de spelade inte ens rytmiska grejjer. Bar ljud. Gitarristen stämde aldrig gitarren och slog på strängarna med järnbitar mm. Skulle varit kul att se… En stund i alla fall.

I går tog jag ut trummattan ur studion o vände på trumsetet. Det lät genast skiiiiit, o så illa att jag tänkte att jag måste väl ha inbillat mig att det lät så mkt bättre innan. Vad har jag lagt ut pengar på, jag som inte ens kan trumma mer än en trumma i taget. Men idag la jag dit en ny renare o snyggare indiskaktig matta o vände tillbaka trummorna, tjoho, nu låter de svinbra igen, särskilt kaggen. Att rikta den nära in i rumshörnet måste ha blivit helt fasfelsaktigt eller nåt. Knepigt att det kan skilja så mkt. De stod ju på samma ställe, men bara vända åt två olika håll. Märklo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just på att jag är lite sugen på att köpa ett rejält orkesterljudbibliotek. Får sådana cravings då och då, men tycker aldrig att jag har riktigt råd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch. Längstah känns som en vänstermulle- och trädkramartråd ändå 😉

Inte hela tiden. Sorry om det blev lite mycket vänsterminnen ett tag...

Ibland kommer vi dock in på livets väsentligheter, kaffe. Nu på kvällen med fet semla för vår här del på Klangvägen! Kul att ha adress Klangvägen!

Rösta på mig och mitt Pannkaks parti så ska ni få se på andra bullar.. eller nej jag menar pannkakor 😑

Pannkakspartiet - PKP... PK-partiet?

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...