Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Gillar det jag hör om de punkter som regeringen valt att göra upp på. SD är ju totalt utspelade med detta förslag som tydligen bli en del av regeringslagarna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde just att Alliansen inte ska lägga några fler budgetar under Regeringens styre.

Men samtidigt lät det som om löfven trodde att han skulle kunna få ändringar till stånd i den sk vårbudgeten. Det kan han inte om inte alliansen går med på det och det tyx dom inte va inställda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Alliansen ska inte lägga några gemensamma budgetar under Regeringens mandat tyckte jag att de sa. Om alla allianspartierna lägger egna budgetar så tappar de ju i styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tycker inte att de valt så intressanta preamps i den testen. Alla dem är ju framtagna för att vara så diskreta och lätt jobbade som möjligt. Blir ju lite samma sak om man jämför halvbra mickar med samma frekvensomfång.

För att det ska bli större skillnad så krävs det lite bättre prylar.

Här är en länk till en video som jag tycker visar skillnaden ganska tydligt. Tycker att elgitarr ljuden är onitresannta i den dock. Men på just sång och acke så är det en som spöar den andra, tycker jag. https://www.youtube.com/watch?v=Jy-K5u-hMz8

Så stor skillnad som på den manlige vokalisten har jag aldrig fått mellan två preampar. Det låter mer som man inte riktigt fått samma avstånd/vinkel till micken.

Nu är det med en klon på 1073 i SOS testen och den ger extremt liten skillnad gentemot till och med Mackiemixern. Det måste tyvärr vara samma tagning (Eller nåt som spelar nästan exakt det samma som tex en diskclavier) om det skall kunna jämföras så man måste splitta signalen om det överhuvudtaget skall kunna jämföras på riktigt.

Det är en trevlig videon men visar nog mer på hur stor skillnad det kan bli mellan tagningar för att man hamnar på lite olika avstånd och vinkel mot micken.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det blir större skillnad i de högre priskladsserna. En äldre Neve låter just så som den låter i videon. Medans många rörvarianter har samma head room som UA preampen har. Sedan så brukar man kunna få till en snyggare överstyrning med de rör-preampar som har lite bättre transfomatorer med. Om jag jämför min Presonus adl 600 med en UA 610 så är det lika stor skillnad igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dr loop är det din åsikt att det enda som är viktigt i inspelningssammanhang är mikrofonen? Om inte, var bör man då lägga slantarna?

Mick och akustik är det som hörs direkt. En bra brusfri mickpreamp är också viktigt tycker jag. Vilken preamp man sedan väljer är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det blir större skillnad i de högre priskladsserna. En äldre Neve låter just så som den låter i videon. Medans många rörvarianter har samma head room som UA preampen har. Sedan så brukar man kunna få till en snyggare överstyrning med de rör-preampar som har lite bättre transfomatorer med. Om jag jämför min Presonus adl 600 med en UA 610 så är det lika stor skillnad igen.

Om vi bortser från överstyrning så är det marginella skillnader om man inte slår på någon hemlig parameter på dyra preamps som heter "fat" eller nåt annat coolt.

Ett exempel som fick mig att återigen besöka detta ämne var när Crillemannen gjorde en reampning med det klassiskt utskällda ljudkortet Digi 002 mot svindyra Crane Song.

Nedan klippt slumpvist klippt mellan reampad förstärkare inspelad med Digi 002 och Crane Song.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6897056/loopade_guror.wav

Rimligt små skillnader trots riktigt stor skillnad på pris.

Nåväl nog om detta, var och en jobbar med sina prylar och sitt sätt. Jag går inte igång på varken dyra ADDA eller preamps eftersom det gör så lite med ljudet enligt min erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vist så kan man få en större variation med mikrofoner med det är ju samtidigt det som är problemet med dem. Att alla inte låter exakt likadant där heller. Så det är alltid lite vanskligt att köpa mickar.

För att få ett riktigt skönt ljud ur en rörmick så måste man ju slänga ut runt 20 000 för att få ut max av dem. Med en bra rörpreamp så får du ju mycket mera valmöjligheter genom att använda den alla olika tänkbara mickar i den mån du vill ha rörljudet. Du kan ju då även välja olika mängd rörkaraktär på olika tagningar med.

Så jag köper billigare mickar och bättre preamps och sparar på det i slutändan tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag föredrar bra akustik och rätt placering framför prylar. Men mickar är ball tycker jag. Vi får slå oss ihop k9. Jag tar med mickar och du preamps. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag föredrar bra akustik och rätt placering framför prylar. Men mickar är ball tycker jag. Vi får slå oss ihop k9. Jag tar med mickar och du preamps. 🙂

Lätt! Fast jag köper ju mickar jag med iofs. Men inte rörmickar då. 😉

Det senaste tillskottet i min mickpark är et par av dessa:

http://www.seelectronics.com/se5-pair-mic

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Även jag gillar att leta rätt mickplacering när jag spelar in. Undviker helst allt pillade i mjukvaran om det går. Därför blir jag ju lite mera beroende av signalkedjan och uppmickningen när jag spelar in. Som tur är så gillar jag ljudet som närmickat ger (oftast) så det är lite mindre viktigt med rummet för mig. Men även rummet ska få sig en behandling under våren har jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Själv föredrar jag gott kaffe framför allt! Det är det viktigaste i en musikproduktion!

Saåtte!! ☺️

Så är det! 🥰 :wub: 🥰
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Håller inte med om kaffet, inte när jag skall sätta sång. Då föredrar jag halvljummet thé. 🙂

EDIT: Måste var motvalls tydligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...