Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Tror inte att du kommer åka ut. Mats_S har sagt, i PM till mig, att han och de andra abmins inte ska kicka dig igen. Jag tyckte att det var smidigare att prata direkt med Mats än att hålla på¨och tjafsa öppet hår på forumet.

Jag loggar alltid in som synlig. Det är väl därför jag åker ut?

hoppas du är nöjd med ditt nick den här gången

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Frågan är om man skulle käka en pizza för att få lite balans i kroppen igen. ☺️

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Artikel här

http://www.soundonso...les/preamps.htm

Jag gjorde min första A/B test på preampar i slutet av 80 talet då vi hyrde in API preampar för att tracka trummor.

När vi spelat in så var det en låt som vi var tvungna att tracka om och då utan API preamparna så innan vi lämnade tillbaka preamparna gjorde vi testinspeling med mixerbordets preampar och APIerna. Vi kunde lugnt lämna tillbaka API preamparna, skillnaden var marginell. Jag har hittils inte hört någon dramatisk skillnad på preampar när man gjort riktiga A/B tester. Naymari har du en bra test där det är ordentliga skillnader på preampar så är jag idel öra.

Laddade ner ljudfilerna med brauner utan att läsa igenom artikeln ordentligt, ska göra det så fort jag får tid över.

Nu har jag visserligen enbart tillgång till hörlurar då jag inte är hemma förrän början av Januari, men jag hör ganska tydliga skillnader mellan de olika filerna. vissa känns närmre, större och fylligare än andra preampar. Återkommer när jag kunnat lyssna i monitorer.

Så, tycker jag skillnaden av att byta preamp är lika stor som att byta mikrofon? Nej.

Skulle jag kunna urskilja en specifik preamp i en slutmix? Nej.

Tycker jag att en preamp bidrar till soundet? Ja. En preamp färgar på ett sätt som en EQ/ kompressor inte kan.

Om du får tillfälle, Loop. Så testa gärna A/B:a högimpedansingången i olika preampar. Där kan vi snacka om enorma skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...