Jump to content
Annons

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat

Varför svarar jag i en preamp tråd när jag tycker det spelar så lite roll för ljudet. Måste sluta med det.

Annons
Postat

Varför svarar jag i en preamp tråd när jag tycker det spelar så lite roll för ljudet. Måste sluta med det.

Och så finns det dom som lever på gröt i ett halvår för att ha råd med rätt preamp.

drloop (oregistrerad)
Postat

Så är det. Och jag tycker det är att kasta pengarna i sjön. Hellre ny ball mick än preamp.

Postat

Så är det. Och jag tycker det är att kasta pengarna i sjön. Hellre ny ball mick än preamp.

Jag håller inte med. Jag håller med. preampar kan göra drastiska skillnader. Det är lite som att olika EQ:s har olika sound även vid samma värden. Men ska man bränna pengarna någonstans så är ju micken det första. Länka gärna SOS testet du nämnde i tråden! 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Artikel här

http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preamps.htm

Jag gjorde min första A/B test på preampar i slutet av 80 talet då vi hyrde in API preampar för att tracka trummor.

När vi spelat in så var det en låt som vi var tvungna att tracka om och då utan API preamparna så innan vi lämnade tillbaka preamparna gjorde vi testinspeling med mixerbordets preampar och APIerna. Vi kunde lugnt lämna tillbaka API preamparna, skillnaden var marginell. Jag har hittils inte hört någon dramatisk skillnad på preampar när man gjort riktiga A/B tester. Naymari har du en bra test där det är ordentliga skillnader på preampar så är jag idel öra.

Redigerat av drloop
Postat

Artikel här

http://www.soundonso...les/preamps.htm

Jag gjorde min första A/B test på preampar i slutet av 80 talet då vi hyrde in API preampar för att tracka trummor.

När vi spelat in så var det en låt som vi var tvungna att tracka om och då utan API preamparna så innan vi lämnade tillbaka preamparna gjorde vi testinspeling med mixerbordets preampar och APIerna. Vi kunde lugnt lämna tillbaka API preamparna, skillnaden var marginell. Jag har hittils inte hört någon dramatisk skillnad på preampar när man gjort riktiga A/B tester. Naymari har du en bra test där det är ordentliga skillnader på preampar så är jag idel öra.

Intressant, Dr Loop!!

Kanske man kan höra större skillnader med dagens detaljrika lyssning eller?

drloop (oregistrerad)
Postat

Finns folk som fortfarande mixar i NS10 så jag vet inte om ljudet blivit så mycket bättre mot förr 😉

Jag har gjort flera tester på senare tid också, med samma resultat i flera olika lyssningar och med en massa olika preamps.

SOS artikeln gjorde mig glad för jag inte var ensam med upptäckten att det var marginella skillnader.

drloop (oregistrerad)
Postat

Samsung NX300 blir det nog imorgon på netonnets lagershop. Tittat lite på någon Lumix också, typ DMC-GM1.

Samma som jag tittat på plus Sonys minstingar. Sony eller NX300 lutar det år för mig.

k9 (oregistrerad)
Postat

Själv så älskar jag att köra på finare preamps med ställbar rörkaraktär. Tycker att det är mer vrt att köpa en rörpreamp som är grym och sedan slippa leta efter rörmickar. Ofta så finns det ju mikrofoner som är snarlika men där den ena saknar rörbestyckningen bara och kostar mycket mindre än den med ett rör i. En fördel är ju att man kan få rörvärmen även med ett par hyfsade småmembranare också.

Men problemet med en riktigt bra preamp är att de också kostar mycket mer såklart. Så om man inte vill ha många mickar så är det kanske bättre med att bara köpa en rörmick som man tyc ker passar till allt. Medans om man har en bra preamp så kan man köpa lite billigare mickar som passar till ganska specifika ändamål istället.

Har man en preamp med ställbar impedans, pads, fasvändare, och med bra kontroll på mängden rörmättnand så tycker jag att en preamp är övekägset den bästa investeringen. Medans de såklart vore mycket roligare att ha en gigantisk mikrofonpark istället.

Sedan så har min preamp en rolig liten roll när jag mastrar med . Då kör jag den (när det passar) som en rörprocessor på hela mixen. Ibland när man har lite problem med att hitta rätt så räcker det att gå via preampen för att bli nöjd.

Men självklart så är ju samaken som baken även när det kommer till bättre preamp vs bättre mickar. 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag gillar Sonys kameror. Kör på en gammal hederlig A77:a och känner inget behov av att byta upp mig alls. Men idag skulle jag nog köpt en kompaktare systemkamera jag med. Men eftersom jag har en massa objektiv som passar A serien så blir det ju onödigt dyrt att byta system helt. Om jag inte säljer kameran med all utrustning och börjar om igen iofs.

drloop (oregistrerad)
Postat

Själv så älskar jag att köra på finare preamps med ställbar rörkaraktär. Tycker att det är mer vrt att köpa en rörpreamp som är grym och sedan slippa leta efter rörmickar. Ofta så finns det ju mikrofoner som är snarlika men där den ena saknar rörbestyckningen bara och kostar mycket mindre än den med ett rör i. En fördel är ju att man kan få rörvärmen även med ett par hyfsade småmembranare också.

Men problemet med en riktigt bra preamp är att de också kostar mycket mer såklart. Så om man inte vill ha många mickar så är det kanske bättre med att bara köpa en rörmick som man tyc ker passar till allt. Medans om man har en bra preamp så kan man köpa lite billigare mickar som passar till ganska specifika ändamål istället.

Har man en preamp med ställbar impedans, pads, fasvändare, och med bra kontroll på mängden rörmättnand så tycker jag att en preamp är övekägset den bästa investeringen. Medans de såklart vore mycket roligare att ha en gigantisk mikrofonpark istället.

Sedan så har min preamp en rolig liten roll när jag mastrar med . Då kör jag den (när det passar) som en rörprocessor på hela mixen. Ibland när man har lite problem med att hitta rätt så räcker det att gå via preampen för att bli nöjd.

Men självklart så är ju samaken som baken även när det kommer till bättre preamp vs bättre mickar. 🙂

Ställbar impedans är praktiskt.

Jag har spelat in med mången dyr preamp genom alla år. Allt från Vintage Neve bord till exotiska preampar. Preamp är nästan lika meningslöst som ADDA omvandlare. Du får gärna ge mig några exempel om du orkar k9 som ger mig nåt att tugga på. Lyssnar man på ljudfilerna på SOS artikeln så tycker jag definitivt att ingen preamp vinner, skillnaderna är mycket små. Från Mackiebordet till Neve klonerna.

k9 (oregistrerad)
Postat

Tycker inte att de valt så intressanta preamps i den testen. Alla dem är ju framtagna för att vara så diskreta och lätt jobbade som möjligt. Blir ju lite samma sak om man jämför halvbra mickar med samma frekvensomfång.

För att det ska bli större skillnad så krävs det lite bättre prylar.

Här är en länk till en video som jag tycker visar skillnaden ganska tydligt. Tycker att elgitarr ljuden är onitresannta i den dock. Men på just sång och acke så är det en som spöar den andra, tycker jag.

k9 (oregistrerad)
Postat

Dr loop är det din åsikt att det enda som är viktigt i inspelningssammanhang är mikrofonen? Om inte, var bör man då lägga slantarna?

Har man rätt mikrofoner så är faktiskt preampen mindre viktig kan jag hålla med om. Då räcker det om man har en preamp som faktiskt bara är neutral så kan man välja den mick som passar för tillfället. Men det blir ju svin dyrt att ha fyra fem mickar med olika rörkaraktär.
k9 (oregistrerad)
Postat

De brukar vara dåliga i förmatcherna de åren som de tar guld. Så nu när det är på riktigt så kanske de lyfter sig. 😉

k9 (oregistrerad)
Postat

Eftersom det är Junior VM så brukar det bjudas på mycket roligare hockey än de stora pojkarna serverar oss.

k9 (oregistrerad)
Postat

tusen inlägg till 20 000 totalt i tråden... jobba nu. 😛

k9 (oregistrerad)
Postat

😠

😠 :angry:

VAAAAAAAAAKNA!!!!!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.