Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag funderar på att börja leta efter en bra live-synth. Nån som är bra på sånt?

Vad jag vill ha främst:

- Bra pianoljud och stråkljud. Gärna flera varianter på dessa

- Möjlighet att köra ljuden samtidigt och kunna mixa inbördes volym dom emellan

- Enkelt och snabbt kunna byta mellan olika ljud

Låter säkert otroligt basic för er med mer än minsta möjliga kunskap. xD Men vad säger ni?

Jag har kikat lite på Yamaha MX61, är den bra? Ska till 4Sound efter jobbet och smeka den lite grand.

Postat

Jag köpte en MM6 och de är renarama skräpet! Plastigare synt får man leta efter.... Ska du ha en för live då bör den hålla och inte vara plastig! Skaffa en hardcase oxå för att frakta den i.

Postat

...men i övrigt så gillar jag pianoljuden i yamahasyntarna! Stråkarna brukar vara bra oxå.

Så tycker jag men andra tycker säkert annorlunda!

Såatte!

Postat

Man fattar ju att lutfisk är lätt äckligt om man kastar om bokstäverna i ordet för det blir fislukt.

Är du skinkfantast eller korvnisse? Köttbullare? Sillnörd? Schinkenjäger, kanske... 🙂

Schinkenjäger? Vad är det här för ställe?

Postat

Jag funderar på att börja leta efter en bra live-synth. Nån som är bra på sånt?

Om du inte behöver så många olika ljud finns det väl elpianon som har bra stråkljud och som är lätta att använda, och mer robusta.

Postat

Mjo, fast finns det samma ljudredigeringsmöjligheter i ett sådant? Dom jag har provat verkar typ bara erbjuda möjligheten att köra två ljud samtiidgt och inget sätt att redigera det.

Postat

Varför vill du redigera ljuden undrar jag då?

Men iofs så tror jag du kan koppla in MX61 till dattan och redigera där! Kan ju va trevligt! Fast jag har ingen aning!

Postat

Smuggel?

Enligt EU-lagen så får man inte dubbelbeskatta varor. Jag har redan betalat tysk skatt på den! Så skatteverket kan ta sina åsikter om min skatteplikt och %#"¤

Postat

Enligt EU-lagen så får man inte dubbelbeskatta varor. Jag har redan betalat tysk skatt på den! Så skatteverket kan ta sina åsikter om min skatteplikt och %#"¤

Då blir det väl som i somras när du var full i två veckor, om jag inte minns fel?

Postat (redigerat)

Varför vill du redigera ljuden undrar jag då?

Vill bara ha den möjligheten. xD Vår nya låt, som har ett pianointro, ville exempelvis jag jättegärna ha kombinerat piano/stråkar på, men stråkarna på min nuvarande synth är alldeles för höga för att det ska fungera särskilt bra.

En grej jag jättegärna vill göra på just den specifika låten är:

- Jag vill dela in keyboarden i två delar. På höger sida är det bara piano, på vänster är det stråkar/piano. Jag vill kunna välja exakt var den splittar, och jag vill kunna ha ganska låga stråkar och högre piano på vänsterhanden

Jag tänkte på nåt i den här stilen, men vilken som passar dig bäst är svårt att veta.

http://www.keyboardm...eil-sp4-7/30866

Ska kika lite på den där, tack! 🙂

Redigerat av Micke H
Postat

det minns jag inte

men antagligen. det är ju juletid nu.

Jag har själv en del av mina bästa minnesluckor i samband med stora familjehögtider.

Postat

Vill bara ha den möjligheten. xD Vår nya låt, som har ett pianointro, ville exempelvis jag jättegärna ha kombinerat piano/stråkar på, men stråkarna på min nuvarande synth är alldeles för höga för att det ska fungera särskilt bra.

- Jag vill dela in keyboarden i två delar. På höger sida är det bara piano, på vänster är det stråkar/piano. Jag vill kunna välja exakt var den splittar, och jag vill kunna ha ganska låga stråkar och högre piano på vänsterhanden

Aha du menar göra om ljud som att lägga ihop och blanda. Jo, på min gamla MM6 iallafall är det två ljud man kan blanda. Jag tror att man kan splitta synten i två delar oxå. Det brukar vara standard på dom flesta syntar.

Såatte!

Postat

Du behöver ju också ett stagepiano, det diskuterades lite om det för ett par veckor sedan. Fast du kanske inte vill ha vägda tangenter?

Ett begagnat nord stage skulle jag nog hållt ögonen öppna efter i din sits.

Postat

Då kanske du måste ha en klaviatursynt och en ljudmodul?

Postat

Aha du menar göra om ljud som att lägga ihop och blanda. Jo, på min gamla MM6 iallafall är det två ljud man kan blanda. Jag tror att man kan splitta synten i två delar oxå. Det brukar vara standard på dom flesta syntar.

Såatte!

Ja, jag kan tänka mig det. Jag är som sagt inte så kunnig vad som är standard eller icke standard. xD

Men jag vill även kunna sätta inbördes volym mellan två ljud när dom spelas upp samtidigt.

Du behöver ju också ett stagepiano, det diskuterades lite om det för ett par veckor sedan. Fast du kanske inte vill ha vägda tangenter?

Ett begagnat nord stage skulle jag nog hållt ögonen öppna efter i din sits.

Också? Räcker det inte med en synth jag bara kopplar in i PA:t?

Postat

Kurzweilen är "semi weighted" vad det nu innebär.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.