Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jo det är inte lika illa just nu men det drar åt det hållet

tycker ärligt talat jämförelsen är larvig. dels är europa en union nu som har ett intresse av att hålla samman, istället för ett gäng länder vars historia består av krig med sina grannar, dels är det skillnad på när kommunister och nazister skjuter varandra på gatorna och att folk skriver elaka saker om invandrare på facebook som de gör nu. så det politisk och samhälleliga verkligheten är helt annorlunda. dessutom har vi en något slö återhämtning från den ekonomiska krisen nu, till skillnad från den totala ekonomiska kollaps som var då, så även den är långt ifrån.

Postat

Vart soppa å pangkaka på det!

Jag är PannKaksKungen hemma! 😄 :D 😄

Hur gör man en spoiler? 🙂

Postat (redigerat)

Jag är PannKaksKungen hemma! 😄 :D 😄

Hur gör man en spoiler? 🙂

Megan-MD62-Spoiler-1.jpg

Skriv [ spoiler ] och sedan stäng taggen med [ / spoiler] men utan mellanslag.

Redigerat av Neosus
k9 (oregistrerad)
Postat

Jo men nu var ju inte den jämförelsen så allvarligt menad, heller. 😛

Prognosen för återhämtningen bygger ju åter igen på ländernas BNP. Tycker att vi ser på svensk ekonomi hur ohållbart BNP är som mått på ett lands ekonomi och välstånd. Faller rysk ekonomi så faller ju en stor del av den beräknade återhämtningen med. Många länder har ju överskattat sin ekonomiska tillväxt kraftigt innan denna prognos med. I Sverige fick ju Anders Bort skriva ner vår tillväxt 4 gånger bara i år.

Om rysk ekonomi faller så blir ju Ryssland det land som kan få den roll som Tyskland hade under andra-världskriget. Just nu så ser jag det snarare som att Ryssarnas hat mot västvärlden är det stora hotet. De kallar ju alla som inte gillar den ryska nationalromantiska kommunismen för nazister, mer eller mindre, i rysk media just nu. Att det sedan finns en massa partier som Nordfront, Gyllenegryning, Pilkorsrörelsen osv, gör ju att det redan finns en massa fascistiska grupper som bara väntar på att aktiveras på ett sätt eller annat.

Så flyttar man om ländernas roll så är det en liten likhet med hur läget var då. Men det är ju långt ifrån exakt samma läge just nu. Och efter som det är i längsta så trodde jag inte att någon skulle ta det så allvarligt heller. 😛

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om Ryssland sticker ut hakan lite extra mycket då kommer Amerika och boxar till den!

De e va ja tro tro ja!

Jo det tror jag med. Många länder som är anslutna till Nato kan inte stå stilla och så på om det blir så. Så drar Ryssland i krig så blir det nog världskrig. Vi har redan en massa krig som pågår runt om i världen.

Nu har ju dessutom Ryssland och Kina en massa gemensamma intressen. Men samtidigt så är de ju sugna på samma territoriella områden med. Så det skulle kunna bli ett krig mellan dessa jättar också.

Men det är ju mera som det var under det kalla-kriget som jag tror att det blir nu. För att jämföra med läget under det kalla kriget är nog mera rättvisande, även om det inte heller är exakt samma läge nu. Blir en massa muskelspännande för att hålla alla på avstånd, snarare än att provocera fram ett regelrätt krig.

Men åter igen, detta är inte en helt seriös analys från mig alls. Bara en liten tankelek helt enkelt.

Det enda man kan vara säker på med Ryssland är är de gör något helt annat än det man tror at de ska göra.

Är du säker på att det inte är tjejer du tänker på nu? 😑

Hmm jag får tydligen inte citera alls idag.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Jo Den Gode fick jag tydligen citera.

k9 (oregistrerad)
Postat

När drar JVM igång? 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat

Euro hockey tour kanske börjar i morgon? 🙂

Postat

Jag är för puckad för att se på hockey. Har inte ens hockeyfrilla... Ibland har jag ändå hög klubba. 😏

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag är för puckad för att se på hockey. Har inte ens hockeyfrilla... Ibland har jag ändå hög klubba. 😏

Fast få blir ju så puckade som en hockeymålvakt blir. 😏 För att se på hockey så behöver man ju inte en hockeyfrilla, men en hockeybrilla kan underlätta. 😏 Och så handlar det om landslag och inte klubblag I JVM. 😏

😛

Postat

tycker ärligt talat jämförelsen är larvig. dels är europa en union nu som har ett intresse av att hålla samman, istället för ett gäng länder vars historia består av krig med sina grannar, dels är det skillnad på när kommunister och nazister skjuter varandra på gatorna och att folk skriver elaka saker om invandrare på facebook som de gör nu. så det politisk och samhälleliga verkligheten är helt annorlunda. dessutom har vi en något slö återhämtning från den ekonomiska krisen nu, till skillnad från den totala ekonomiska kollaps som var då, så även den är långt ifrån.

Du pratar som om mänskligheten skulle lära av sina misstag. Polariseringen har bara börjat, ökade inhemska klyftor får alltid folk att söka syndabockar, och det kommer alltid att leda till att politiska partier utnyttjar det med en politik som hellre delar än förenar.

Jag tror och hoppas att vi är alldeles för nära inpå senaste gången det hände och fick blomma ut fullständigt, men jag blir ändå rädd när jag hör hur toppolitiker håller på, både innanför och utanför sveriges gränser.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det ska du ge fan i.

OK! Sorry ska inte göra om det. Jag "lovar"... 😛 Redigerat av k9
Postat

Efter första världskriget var Tyskland ett pågående haveri under 15 år till Hitler fick/tog makten. Samtidigt gick Ryssland genom en våldsam förvandling, från ett av historiens mest repressiva system till ett som var ännu värre.

Det är ganska meningslöst att försöka spå framtiden med utgångspunkt från hur det var då.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.