Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Haha! Jag har lite samma problem med min gitarr. Har några bra idéer som jag inte kan para ihop alls. Som tur är så går vi in i studion i början på året för att spela in en låt. Tror att den gitarristen jag ska jobba med kan knyta ihop mina idéer och få dem att växa.

Lyllos dig! 🙂

Det är hemskt när man hamnar i det där loopingstadiet och lyssnar sönder halvfärdiga projekt tills man kräks på dem. Till slut hör man ju inte längre vad det var som var så jävla bra.

Fast det kanske funkar annorlunda när man själv handgripligen spelar melodin på ett instrument...det går ju inte att loopa på samma vis utan att fingrarna faller av.

Jag lyckades inte låta bli förresten. 😏

Nu börjar hela låtidén kännas helt kass...kalkonlåt på gång igen.

Redigerat av SnigelDynamit
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyllos dig! 🙂

Det är hemskt när man hamnar i det där loopingstadiet och lyssnar sönder halvfärdiga projekt tills man kräks på dem. Till slut hör man ju inte längre vad det var som var så jävla bra.

Fast det kanske funkar annorlunda när man själv handgripligen spelar melodin på ett instrument...det går ju inte att loopa på samma vis utan att fingrarna faller av.

Jag lyckades inte låta bli förresten. 😏

Nu börjar hela låtidén kännas helt kass...kalkonlåt på gång igen.

det där är standard. jobba med låtarna tills man tröttnar på dem. därför jag i stort sett aldrig blivit färdig med en låt. eller ja, dels det, dels andra skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där är standard. jobba med låtarna tills man tröttnar på dem. därför jag i stort sett aldrig blivit färdig med en låt. eller ja, dels det, dels andra skäl.

Jo, det är väl lite så. ☺️

Här har du fristående kurser online, i brist på annat:

https://www.futurelearn.com/courses/upcoming

I höstas hade de en kurs i sound engineering av något slag men den är inte med längre. Typiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Äsch jag tog bort länken. Egentligen fiskar jag bara efter beröm vilket gör att jag aldrig blir klar. [..]

Huvet på spiken! Därför jag har slutat ladda upp snuttar.. 😱😊

Fast ibland händer det ändå! Men nu händer det aldrig eftersom jag inte gör någon musik just nu.. Och då är det svårt att ladda upp något som man inte har. 😱😊

Såatteeee.. 😱😊

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Lyllos dig! 🙂

Det är hemskt när man hamnar i det där loopingstadiet och lyssnar sönder halvfärdiga projekt tills man kräks på dem. Till slut hör man ju inte längre vad det var som var så jävla bra.

Fast det kanske funkar annorlunda när man själv handgripligen spelar melodin på ett instrument...det går ju inte att loopa på samma vis utan att fingrarna faller av.

Jag lyckades inte låta bli förresten. 😏

Nu börjar hela låtidén kännas helt kass...kalkonlåt på gång igen.

Instrumentalister har ofta samma problem. Man har alltid en massa melodier, ackord och riff som man faller tillbaks på allt för ofta. Vissa gitarrhjältar spelar "samma" solo varje gång de spelar ett solo. Man övar oftast in ett solo i små kortare delar, så kallade licks, som tillsammans blir ett längre solo. Problemet för vissa är att när de spelar ett nytt solo så spelar de samma licks fast i en annorlunda ordning bara. Vissa kallar det att göra en Snatana, efter Carlos Santana.

Själv så har jag några grejer som jag brukar värma upp med som bara leder till att jag tappar alla nya idéer jag haft och tror att jag skapar, fast att jag bara repeterar gammal skåpmat egentligen. Ungefär som när man äter en påse chipps fast att det inte är gott, men man gör det ändå bara för att man inte har något bättre att göra.

När det blir så så är det viktigt att antingen föröka göra något helt annat eller att bara försöka lyssna på vad det är som gör att det låter fel. Men oftast så tar jag en promenad med mina hundar, eller städar och donar här hemma, medans jag gör det så resettas hjärnan.

Lisa Ajax vann. 😑

Duktiga!

Åsså lite nötter på det! 😮

Tänkte ju kolla finalen senare. Men nu slipper jag. 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

det där är standard. jobba med låtarna tills man tröttnar på dem. därför jag i stort sett aldrig blivit färdig med en låt. eller ja, dels det, dels andra skäl.

Då köper man bara en ny pryl till studion. En pryl som man egentligen inte har nytta av då man ändå inte spelar in något. Efter som man såg något annat som man "behöver" för att få inspiration när man köpte den nya prylen... Haha!
Link to comment
Dela på andra sajter

Hot Stuff (oregistrerad)

Mina är också bra. Vore kul höra nåt känt band tolka ens låtar, skulle gärna höra KISS spela min rock n roll music tex

Å dra in Stim ☺️

Vad ska du med Kiss till? Kör lite extra make up du med så löser det sig ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...