Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Hopp och hej! Började dagen med att starta en tvätt. Hoppas att jag gjorde rät när jag startade den får jag var mera sovandes än vaken när jag gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är någon som ringer mig ibland från ett nummer jag inte känner till. Det finns på Hitta.se så jag vet personen är, men jag har aldrig svarat. Personen har säkert ringt mig tjugo gånger, och smsat ett par gånger. I något sms stod det typ "Ses ikväll!" eller så, så personen som ringer mig träffar ju uppenbarligen personen hen försöker ringa. Undra vad personen som ringer mig tror om personen hen försöker ringa som aldrig svarar i telefonen 😄 Man hade ju själv blivit lätt irriterad efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag råkade ut för en företagare som tryckt fel nummer på sina visitkort så min lur ringde flera gånger i veckan. Ibland flera gånger under samma dag. Det slutade med att jag bad alla som ringde att de skulle hälsa den de egentligen sökte att han kunde !"¤#£¤!!¤.

 

Undrar hur många som valde ett annat företag när jag hatade honom så mycket. Det gav kanske ett felaktigt intryck av han och hans företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är någon som ringer mig ibland från ett nummer jag inte känner till. Det finns på Hitta.se så jag vet personen är, men jag har aldrig svarat. Personen har säkert ringt mig tjugo gånger, och smsat ett par gånger. I något sms stod det typ "Ses ikväll!" eller så, så personen som ringer mig träffar ju uppenbarligen personen hen försöker ringa. Undra vad personen som ringer mig tror om personen hen försöker ringa som aldrig svarar i telefonen 😄 Man hade ju själv blivit lätt irriterad efter ett tag.

Fan vad jobbigt.

Förresten, på tal om nåt helt annat. Varför svarar du aldrig när jag ringer?

(förresten är ju en smart grej med smartphones att man lätt kan blockera nummer)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.polkagris.com/historia

Kvinnan
som satt Gränna på världskartan heter Amalia Eriksson. Det är hennes förtjänst att den lilla staden för alltid kommer att förknippas med den rödvita godsaken som av okänd anledning fått namnet Polkagris.

egen_img_7.jpgegen_img_5.jpg

Amalia
föddes 1824 och växte upp i Gränna där hon kom att gifta sig med skräddaren. Tillsammans fick de dottern Ida. Blott 34 år gammal blev Amalia änka och ensamstående mor. Amalia var en driftig kvinna som bedrev tillverkning av s k begravnings-, dop- och bröllopskonfekt. Hon hade vid denna tidpunkt även börjat tillverka sina s k Polkagrisar, som till en början hade formen av små ”pluttar”.
Link to comment
Dela på andra sajter

För att klara sitt uppehälle sökte och fick Amalia år 1859 tillstånd av Magistraten i Gränna att ”här i staden såsom försörjningsmedel med egna händer idka Bagerihantering af grövre och finare brödsorter och tillverka s k ”Polkagrisar”.

egen_img_12.jpg

Borgmästaren i staden, Carl Johan Wennberg, fick underteckna detta privilegiebrev som gjorde det möjligt för Amalia att på heltid baka och sälja Polkagrisar.

Dottern Ida som hjälpte sin mor med tillverkningen förstod att ta vara på Polkagrisens möjligheter och utvecklade sin mors kunskaper. Tack vare detta kunde Polkagrisen leva vidare även efter Amalias bortgång, år 1923 vid 99 års ålder. Den första utomstående personen som fick ta del av Amalias hemlighet var fru Greta Nordstedt, bosatt i det Nordstedska Huset på Brahegatan 39 d v s det hus som idag är Grenna Polkagriskokeri
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...