Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Oj hade glömt Goldmiken ... var ju sjukt sugen på den innan jag skaffade en Presonus ADL 600. Ska nog kolla Goldmike lite till.

Funderar dock på en ny Presonus ADL 600 som preamp. Men jag ville ha möjligheten att överstyra rören på ett snyggt sätt redan vid inspelningen. Tycker inte att det funkat med varken neve eller Presonus varianterna. Men jag skulle ju klara mig med en La-610 MK2 och en Goldmike iofs.

Kommer att lägga en massa voice over (berättar röster på film) då är en LA-610 grymt bra med.

AKG C214 skulle det vara och inte C12.

Alltid bra med tips från någon som tänker olika, tack Nay! 😉

La-610 är grym. Men mickpreampen tycker jag personligen är lite tråkig, även om den låter bra. DI:n och kompressorn är dock grymma! Men kan tänka mig att en speaker genom en 610 kan vara precis det man behöver!

C214 har jag dock aldrig provat, har bara testat storebror 414 och tycker den låter vass, hård och oskön överlag. Tycker neumann:s varianter är lite roligare (Helst U87/67/47(2 senare har ju dock rör)).

Men behöver du ett stereopar av stormembranskondingar? Annars kanske köpa en finare stormembranare och ett lite billigare stereopar av småmembranare?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo jag vill ha ett stormembrans stereopar. Sedan så kommer jag skaffa småttingar med. Har ett på Line Audio Design som jag kör på just nu, men jag har kikat lite på Neumann här med. En röde NT-4 är ju en skräpmick som jag faktiskt älskar trotts allt. Kommer ju att bygga ut mikrofonparken allt efter som. Har lite byten på gång här med. Ska testa två mickar som en polare vill byta mot två av mina gitarrer med.

Jag har två jobb som ska vara klara innan jul. Det ena bygger på två sångare och gitarrister som vill göra några låtar utan elektriska instrument men vill få det att låta "punkigt fast snyggt". Testade lite med en lätt överstyrning på nylonsträngad gitarr och på sången. Den andra gitarristen har en stålsträngad som låter lite dovt, i mina öron. Det gav det rätta ljudet för just detta projekt. Här skulle ju LA-610 vara ett bra val, tror jag. Men jag lär ju inte behöva två av dem iofs. Så det var bra att du fick mig att tänka lite här.

Problemet är ju att allt kostar sina slantar och just nu så är 30 000 smärtgränsen. Kan kanske klara 40 000 med, men då måste jag räkna varje öre ett bra tag framåt.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Just sång är ju det jag inte sysslar med själv. Men eftersom jag känner sångare som ha bra mickar jag kan låna så gör jag det till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag blivit mer känslig...men jag tycker spelet GTA5 gick över gränsen vid två tillfällen.

Första gången var en tortyrscen där man som spelare fick välja tortyrredskap för att få ur ett vittne info man behövde. Även om det efteråt verkade som utvecklarna försökte få det att verka som kritik mot att det används av USA så tar det inte ifrån det faktum att hela scenen var vidrig och det var du som spelare som utförde dessa vidrigheter. Det går att kritisera en företeelse på flera vis, detta var INTE ett bra sätt.

En scen mot slutet där en av huvudkaraktärerna mördar paret som han bor hos. Och utvecklarna försöker framställa scenen som humoristiskt, som ännu ett uttryck för huvudkaraktärens "galenskap". Jag blev väldigt illa berörd av den scenen faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska vi inte tala om sexismen i det spelet. xD Återigen, ett exempel på hur utvecklarna försöker göra en poäng av hur vårt samhälle fungerar, men istället bidrar till hela företeelsen. Lite av typen "så länge jag är medveten om att jag är sexistisk och kan skratta åt det så är jag inte EGENTLIGEN sexistisk".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska vi inte tala om sexismen i det spelet. xD Återigen, ett exempel på hur utvecklarna försöker göra en poäng av hur vårt samhälle fungerar, men istället bidrar till hela företeelsen. Lite av typen "så länge jag är medveten om att jag är sexistisk och kan skratta åt det så är jag inte EGENTLIGEN sexistisk".

Du är föhoppningsvis ingen torterande mördare heller.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag blivit mer känslig...men jag tycker spelet GTA5 gick över gränsen vid två tillfällen.

Första gången var en tortyrscen där man som spelare fick välja tortyrredskap för att få ur ett vittne info man behövde. Även om det efteråt verkade som utvecklarna försökte få det att verka som kritik mot att det används av USA så tar det inte ifrån det faktum att hela scenen var vidrig och det var du som spelare som utförde dessa vidrigheter. Det går att kritisera en företeelse på flera vis, detta var INTE ett bra sätt.

En scen mot slutet där en av huvudkaraktärerna mördar paret som han bor hos. Och utvecklarna försöker framställa scenen som humoristiskt, som ännu ett uttryck för huvudkaraktärens "galenskap". Jag blev väldigt illa berörd av den scenen faktiskt.

Sen ska vi inte tala om sexismen i det spelet. xD Återigen, ett exempel på hur utvecklarna försöker göra en poäng av hur vårt samhälle fungerar, men istället bidrar till hela företeelsen. Lite av typen "så länge jag är medveten om att jag är sexistisk och kan skratta åt det så är jag inte EGENTLIGEN sexistisk".

The artist is the creator of beautiful things. To reveal art and conceal the artist is art's aim. The critic is he who can translate into another manner or a new material his impression of beautiful things.

The highest as the lowest form of criticism is a mode of autobiography. Those who find ugly meanings in beautiful things are corrupt without being charming. This is a fault.

Those who find beautiful meanings in beautiful things are the cultivated. For these there is hope. They are the elect to whom beautiful things mean only beauty.

There is no such thing as a moral or an immoral book. Books are well written, or badly written. That is all.

The nineteenth century dislike of realism is the rage of Caliban seeing his own face in a glass.

The nineteenth century dislike of romanticism is the rage of Caliban not seeing his own face in a glass. The moral life of man forms part of the subject-matter of the artist, but the morality of art consists in the perfect use of an imperfect medium. No artist desires to prove anything. Even things that are true can be proved. No artist has ethical sympathies. An ethical sympathy in an artist is an unpardonable mannerism of style. No artist is ever morbid. The artist can express everything. Thought and language are to the artist instruments of an art. Vice and virtue are to the artist materials for an art. From the point of view of form, the type of all the arts is the art of the musician. From the point of view of feeling, the actor's craft is the type. All art is at once surface and symbol. Those who go beneath the surface do so at their peril. Those who read the symbol do so at their peril. It is the spectator, and not life, that art really mirrors. Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex, and vital. When critics disagree, the artist is in accord with himself. We can forgive a man for making a useful thing as long as he does not admire it. The only excuse for making a useless thing is that one admires it intensely.

All art is quite useless.

-- OSCAR WILDE

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...