Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Försöker lyssna på Nilssons låt, men det funkar sådär med surfplatta.. Får se om jag kan lyssna sen i datorn.

Vet inte om jag orkar läsa Törnbloms uppsats sen. Brukar bli rätt irriterad 😱

Törnblom är ju skön. Det är du med, men jag tycker du, Claes mfl är så fyrkantigt skollärareaktiga, allt ska noggrant redovisas i diagram. Ni borde försöka att mer se det magiska i ljud o musik. Ni vill ju så hårdnackat tala om att exakt så här är det med ettor och nollor och allting. Magin missar ni ganska rejält. Och det är bara den som betyder nåt, det man inte kan förstå, men som ändå finns där.

Jag tycker det är kul med alla eviga trådar om digitalt och analogt. Alla som tror att jag bara spelar in analogt fast jag aldrig gör det. Men komprimerar o mastrar gör jag ju digitalt. En hyfsad tröst i det hemska taggiga digitalljudet.

Annars gillar jag att höra utläggningar om musik gjorda av såna som varken kan spela eller göra inspelningar. De lyssnar på ett helt annat vis än vi, och höra det magiska bättre än oss. På ett vis är de omusikaliska de mest musikaliska. En dåre jag känner sa om ZZ Top; "hör ni gitarrtonerna nu? Så där får han det att låta för att han doppar skägget i strängarna samtidigt som han slår på baspukan". Sånt finns inte i Cubase. 😱

EDIT: I går hade Soundcloud nåt knas med sina grejer så det var nästan omöjligt att lyssna där. Kanske samma som spökar idag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad bra jag får till det ibland.

https://soundcloud.com/user7908154/lugnet-efter-stormen

Om det blev så jämt ändå. 1000 värdelösa låtar o mixar, sen blir det en bra.

Riktigt najs.

Saknar nåt instrument i partierna med sång, kanske en slidegitarr eller ett enkelt munspel.

Om du ska ha med en höjning tycker jag dessutom att intensiteten måste höjas efter den. Annars känns den helt onödig.

Edit: det extra instrumentet skulle alltså fylla i luckorna exempelvis efter "lugna vatten" och "hemmahamnen" etc.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Ni vill ju så hårdnackat tala om att exakt så här är det med ettor och nollor och allting. Magin missar ni ganska rejält. Och det är bara den som betyder nåt, det man inte kan förstå, men som ändå finns där.

[...]

Kan inte hjälpa att tänka i banorna kreationism vs evolutionslära och jorden är platt/rund.

Finns nog mycket här i världen som kan tyckas vara magi men frågar man en fysiker, matematiker eller någon annan skolad/kunnig så kan det visa sig vara väldigt logiskt.

Ett förbenat dåligt exempel i och för sig om publiken skulle visa sig vara djupt religiös.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt najs.

Saknar nåt instrument i partierna med sång, kanske en slidegitarr eller ett enkelt munspel.

Om du ska ha med en höjning tycker jag dessutom att intensiteten måste höjas efter den. Annars känns den helt onödig.

Edit: det extra instrumentet skulle alltså fylla i luckorna exempelvis efter "lugna vatten" och "hemmahamnen" etc.

Vi tänker nog helt olika. De flesta tänker; "det här låter ganska bra, vilka mer grejer ska jag lägga dit nu för att det ska låta ännu bättre?"

Jag tänker lika ofta tvärtom; "vad kan jag ta bort"? Och det normala med en höjning är ju att följa mallen och även öka intensiteten. Så här blir det en annan grej, min grej. Det som är så fruktansvärt svårt, nästan omöjligt är ju att få fram musik som inte låter som en cover både musikaliskt och ljudtekniskt. Men det har jag lyckats med här, för en gångs skull. Man måste inte fylla i alla luckor mellan textraderna. Att lägga dit en slidegitarr vore att helt förstöra stämningen. Det ska kännas som att titta på ett spegelblankt vatten, inte som att se en uppvisning med crossmotorcyklar som hoppar över varann. Jag tänker ofta i bilder, text/bild/sångsätt osv. De flesta ljudtekniker kan aldrig fatta det där. Det måste alltid läggas till nåt mer för att det ska bli bra. Tre mickar på varje puka. Och det är väl inget fel i det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag ser inte ettorna och nollorna som något problem, och gör musik istället för att tänka på ljudkvalitet. Däremot blir jag irriterad när någon skriver på näsan att det jag gör inte är på riktigt eller rent av skadligt. Det är både fel och nedvärderande mot hela min person och musikalitet.

Jag har längelänge arbetat med principen att om det låter gott så låter det gött. Därför har jag t ex ljud av gamla datorer eller metallskrammel från jobbet inspelat med mobilen i min musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag ser inte ettorna och nollorna som något problem, och gör musik istället för att tänka på ljudkvalitet. Däremot blir jag irriterad när någon skriver på näsan att det jag gör inte är på riktigt eller rent av skadligt. Det är både fel och nedvärderande mot hela min person och musikalitet.

Jag har längelänge arbetat med principen att om det låter gott så låter det gött. Därför har jag t ex ljud av gamla datorer eller metallskrammel från jobbet inspelat med mobilen i min musik.

Drömmarna måste väl få berätta om sina tankar oxå. Jag tycker det är kul med underliga idéer. Inte vill Törnblom sabla ner din musik, han snackar ju om sin värld som han ser den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...