Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
pjocke (oregistrerad)

Ytterligare en tråd i storforumet där trångsynta rockare försöker bevisa för världen att deras musik är bättre än dansmusik.

Nästan bara pinsamt.

Att vara trångsynth är ett väldigt omooget beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men om dom bara trycker på en knapp?

Är inte det viktigaste om det innebär en skön upplevelse för performers och publik? Skit samma hur man når dit och vad det kallas.

Ur minnet

Jag minns på stenåldern i min förra inkarnation. Vi satt ju gärna och gruffsjöng för varandra när vi käkade mammut (och papput) runt lägerelden i grottan. Ett helvete att hålla den igång innan vi fattat att gnida två torra pinnar mot varandra. Vi började med två fuktiga innan vi fattat. I regel hämtade vi elden när blixten satt fyr på något gammal dött träd.

Men så var det en snubbe som hittat en ihålig trädstam och börjat vråla i den. Vilken effekt! Några tänkte: "Det här är det nya, vråla i en ihålig gren." Andra var mer skeptiska och tyckte det inte gick att jämföra med den äkta gruffsången runt elden. Det var något onaturligt över det och inte rätt att med hjälp av ett stycke ihåligt trä kunna sjunga kraftigare än alla andra. Det var liksom fusk. Inte var det gruffsång på riktigt!

Sedan kom en annan på att man kunde banka på en ihålig trädstock. Det blev för mycket för vissa. Några stack till en annan grotta för att kunna fortsätta gruffsjunga på rätt sätt. Andra fortsatte med ihåliga trädstammar och grenar. En kom på att man kunde prutta med läpparna i en ihålig gren. Vi splittrades alltså i två läger.

Och så har det fortsatt, kampen mellan "så har det alltid varit och ska så förbli" och "varför inte prova något nytt" och "omväxling förnöjer". Kampen mellan det s.k. äkta och naturliga och det s.k. oäkta och onaturliga.

Idag är hela den mänskliga tillvaron konstgjord, syntetisk. Hur mycket ursprunglig natur, ursprunglig icke-planterad skog finns? I Sverige?

.

Vad handlar det om? Vanans makt. Det jag vant mig vid och känner mig trygg med är bra, och det som funkar för mig, det är snyggt, naturligt, begripligt, vettigt, rimligt. Ja, så är det i hög grad på musikens område. Skalor behöver inte se ut som i väst med de intervall vi har här. Inte rytmer heller. Det finns fler än 2/4, 3/4, 4/4 och 6/8

Det man ogillar kan man ibland hitta en vinkling på som gör att man kan komma att gilla det mer. Man kan ge det ovana en chans. Jag var i förstone inte förtjust i hip-hop och rapp men så lånade jag Petters bok 16 rader på bibblan och blev inspirerad och skrev några texter och la ut på nätet. Jag kom att gilla lyrics och rytmer i rappen. Förr hängde jag upp mig på att det inte var några tydliga melodier i den. inte i samma grad i 60-talets pop när mitt musikintresse väcktes.

You'll never forget your first love!

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Nöööööäh om man skulle ta å skaffa en PA-mixer va. Jag vill kunna plocka ut en mainmix och en monitormix. Kan man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...