Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kommer dom in såhär?

10_11_Health-Factory-2_0.jpg

Kanske så de en gång såg dagens ljus...

Oops! I did it again!

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det är inte så lätt för en finne att lära sej svenska, eller engelska för den delen. Språken är mycket olika.

Inte bara vad gäller uttal utan även ordförråd och grammatik. Vissa finländare har dock svenska som förstaspråk. Och kan inte finska.

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste förstås '?autotune=true' i den länken. 😄

😆

"Jag vill inte gömma mig bakom en mask bara för att norrmän säger på ett speciellt sätt."

Va, har norrbaggarna varit stygga nu igen 🙁((

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ärlig fråga: var du seriöst upprörd nu i helgen eller trollade du?

Om frågan gör dig upprörd så kan du bara glömma att den ställdes för jag pallar inte med mer bråk.

Nä. Jag har varit förbannad på allt en längre tid, och det brast väl lite där. Vill inte döda längsta.

Redigerat av SadamJR
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Slutjobbat för idag på ordinarie jobb, nu snart hem till extraknäcket. Städning av toaletterna (annat ord för dass) får bli närmare helgen. Men först en rejäl balja kaffe, varför inte en latte på ett kondis? Och en temla till...??? 🙂 :) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Inte bara vad gäller uttal utan även ordförråd och grammatik. Vissa finländare har dock svenska som förstaspråk. Och kan inte finska.

Ja det roliga är att vissa orter i Finland har en äldre och renare form av svenskan än den svenska vi talar nu. Vilket iofs inte är så konstigt eftersom dessa finlandssvenskar ofta är väldigt konservativa. I bland riktigt snobbiga med.

Bägge mina föräldrar är ju finnar, kan jag ju tillägga här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det roliga är att vissa orter i Finland har en äldre och renare form av svenskan än den svenska vi talar nu. Vilket iofs inte är så konstigt eftersom dessa finlandssvenskar ofta är väldigt konservativa. I bland riktigt snobbiga med.

Bägge mina föräldrar är ju finnar, kan jag ju tillägga här. 🙂

Yngste sonens flickvän har morsan från Finland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. Jag har varit förbannad på allt en längre tid, och det brast väl lite där. Vill inte döda längsta.

All right. Jag hoppas du tills nästa gång kan komma ihåg att vi faktiskt alla står på din sida. Den längsta sidan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

På min pappas sida så var vi tydligen svensk lågadel. På mammas sida är det idel äkta finnar och krigshjältar. Krigades ju en hel del både under och mellan världskrigen för finsk del. Inbördeskrig, Rysk-Japanska kriget, befrielsekriget mod ryssarna där man tillsammans med tyskarna och svenska frivilliga tog tillbaks Karelen från ryssarna. Sedan med ryssarna mot tyskarna. För att hålla det kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

All right. Jag hoppas du tills nästa gång kan komma ihåg att vi faktiskt alla står på din sida. Den längsta sidan.

Beware of the short side Luke! 😲 ?
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det blir en semla på det! ☺️

nyheter-28s27-semla_147635w_30987558_136635742.jpg

🥰

Jobbsemlor:

1186038_10152262570488749_1247400871_n.jpg

🥰

🥰 :wub: 🥰

Och en kopp kärlek va? 😊😊

Link to comment
Dela på andra sajter

På min pappas sida så var vi tydligen svensk lågadel. På mammas sida är det idel äkta finnar och krigshjältar. Krigades ju en hel del både under och mellan världskrigen för finsk del. Inbördeskrig, Rysk-Japanska kriget, befrielsekriget mod ryssarna där man tillsammans med tyskarna och svenska frivilliga tog tillbaks Karelen från ryssarna. Sedan med ryssarna mot tyskarna. För att hålla det kort.

farfar min är tysk, annars är vi svenskar allihop. farfar har berättat hur han och hans vänner som barn sprang runt och hittade minor och granater, han har tydligen sprängskadat sig själv flertalet gånger i sin ungdom. han har även skjutit sig själv i foten...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tror att jag ska lägga mig i sängen och läsa lite. Undrar var som händer då....

😑

zzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

farfar min är tysk, annars är vi svenskar allihop. farfar har berättat hur han och hans vänner som barn sprang runt och hittade minor och granater, han har tydligen sprängskadat sig själv flertalet gånger i sin ungdom. han har även skjutit sig själv i foten...

Min morbror brukade berätta vad min morfar gick igenom under kriget. En del så vidriga historier att det känns som att det inte kan ha varit så nära, i både tid och geografi, som krigen utspelades.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...