Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Är det där nåt som finns i Mac? Man kan mycket enkelt hitta det? Inte jag. Försökte söka på "spotligth", inte en reaktion? Ingenting i Finder. Ingenting i Mission control… Omöjligt att söka på nånting nånstans. För mig är det obegripligt vad nån kan ha en Mac till annat än att kolla Facebook med. De flesta använder väl aldrig sin dator till nåt annat heller.

I en pc hittar man allt på en sekund. I Mac är allt värdelöst om man inte växt upp i 20 år med enbart Mac.

Click the Spotlight icon in the upper-right corner of your screen (or press Command-Space bar) and type what you're looking for in the resulting field.

Klicka i högra hörnet på skärmen eller tryck cmd och mellanslagsknappen samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det där var grymt. Det där skulle jag också kunna få till nåt liknande…

Bara att ställa sig och yla i portan. Jag gjorde liknande grejer med ett Boss samplingsdelay och sampler i slutet av 80 talet. Vete katten vart jag gjorde av ljuden bara, hittar dom inte längre. 🙁

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att ställa sig och yla i portan. Jag gjorde liknande grejer med ett Boss samplingsdelay och sampler i slutet av 80 talet. Vete katten vart jag gjorde av ljuden bara, hittar dom inte längre. 🙁

Det är i alla fall inget fel på ert självförtroende.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag pratar om att göra om det rent tekniskt med stämmorna, inte göra en lika magisk låt. Handlar inte om självförtroende utan utforskning om vad som kan göras med den teknik som man har framför sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om att göra om det rent tekniskt med stämmorna, inte göra en lika magisk låt. Handlar inte om självförtroende utan utforskning om vad som kan göras med den teknik som man har framför sig.

Känner inte till att någon har gjort något liknande som 10cc gjorde för 40 år sen, vare sej med den tidens eller senare teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Inte såsom 10CC gjorde det. Men jag gjorde en variant genom att spela in mig själv i loopläge (sjungandes aaaahhhh) med en Boss pedal och sedan sampla detta in i en sampler och därefter lira tonerna på samplern. Blir ett speciellt sound tack vare att Boss pedalens samplingsfrekvens var ytterst begränsad.

Undra om jag inte skall gå upp på vinden och hämta ned delayet igen och prova.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte såsom 10CC gjorde det. Men jag gjorde en variant genom att spela in mig själv i loopläge (sjungandes aaaahhhh) med en Boss pedal och sedan sampla detta in i en sampler och därefter lira tonerna på samplern. Blir ett speciellt sound tack vare att Boss pedalens samplingsfrekvens var ytterst begränsad.

Det 10cc gjorde var en helt ny idé. Tapeloopar hade använts tidigare, men man drog ut den idé man hade till något extremt. Man åstadkom samtidigt en fantastiskt låt och fick en stor hit. Bosspedal, herrejävlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Tips på enkel laptop? Jag ska inte ha den till inspelning eller spel, bara den går att skriva på är jag nöjd. iMac hatar jag som pesten jag kan inte göra ett enda skit med den. När jag ska skriva ut ett båtklubbsprotokoll (är sekreterare) får jag varje gång på nytt ladda hem Open Office. Nästa gång jag ska skriva existerar inte programmet längre. Varken jag eller frun hittar det, det är bara att sätta ogång o ladda hem det igen. Vilka jävla idiotgrejer.

Jag slår vad om att du laddar hem Open Office, dubbelklickar på filen och sedan startar programmet därifrån. Dvs, du öppnar DMG-filen och kör programmet därifrån utan att faktiskt installera det. Prova nästa gång med att dra och släppa programmet in i din programfolder så ska du se att det nog går lättare nästa gång du ska använda det...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Man tager vad man haver Sadam. Jag hade inte 16 spårs bandare och kunde inte skapa 12 tapeloopar och var dessutom ensam. Så då kör man på dom medel man har. Det är kreativiteten och skaparlusten som är viktig Saddam, det härliga med att skapa något med dom medel man har.

Jag slår vad om att du laddar hem Open Office, dubbelklickar på filen och sedan startar programmet därifrån. Dvs, du öppnar DMG-filen och kör programmet därifrån utan att faktiskt installera det. Prova nästa gång med att dra och släppa programmet in i din programfolder så ska du se att det nog går lättare nästa gång du ska använda det...

Ibland är det lite för lätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man tager vad man haver Sadam. Jag hade inte 16 spårs bandare och kunde inte skapa 12 tapeloopar och var dessutom ensam. Så då kör man på dom medel man har. Det är kreativiteten och skaparlusten som är viktig Saddam, det härliga med att skapa något med dom medel man har.

Du verkar inte fatta det här. Med just den här låten handlar det om att komma på idén och genomföra den, trots att tekniken egentligen inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du verkar inte fatta det här. Med just den här låten handlar det om att komma på idén och genomföra den, trots att tekniken egentligen inte finns.

Jaja...

Jag tog en pedal och gjorde om tricket med nya medel...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Varför låter alla de-essers jag har, skit?

Svårt att ratta de-essers tycker jag. Lättare att lära sig sjunga essen snyggare, eller i mitt fall mindre onsyggt, efter som jag inte sjunger så snyggt. ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...