Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

GoMorron världen - och Världinnan med! 🙂

Morronkaffet blev lite starkt, ett par skopor bönor för många. Men OK jag vaknade i alla fall...

Idag har jag städat dassen. Typiskt mansgöra... ☺️ Yngste sonens blivande svärföräldrar ska komma - ända från Sthlm... Det bästa med att folk kommer och hälsar på är att man har anledning att städa. Eller som morsan brukar säja på skånska: Jämna mögbunkarna!

Städa är väl att flytta damm och smuts från ett ställe till ett annat där det inte märks och irriterar en lika mycket.

Ingenting försvinner - allt finns kvar - men det kan skifta form så att säja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå bortadopterade barn, det var nog väldigt vanligt på 50 o 60-talet. Tonårstjej på kanske bara 14 blir med barn, hennes föräldrar tvingar henne att adoptera bort ungen, både unga mamman och barnet lever olyckliga sen. Jag kollar på engelska TV-serien Tillbaka till Aidensfield, det är ju mest skämtsamma grejer om en engelsk 60-talsby, men de tar upp mkt grejer som var typiska för den tiden, bla så tvingas en tonårsmama att vara inlåst i husarrest hela graviditeten, till grannarna säger de att hon är utomlands. När barnet föds skänks barnet bort. Mamman mår skitdåligt resten av livet. Av en slump träffar hon sin son, han berättar förstås att han hatar henne för vad hon gjort.

Allt för att tjejens föräldrar inte stod ut med att grannarna skulle få reda på den fruktansvärda skammen att dottern hade horat fram en horunge. Fy fan. Säkert enormt vanligt. Tvillingar som blev särade på till olika familjer….

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter kriget? Vad var han för landsman, o var låg koncentrationslägret. Dog han där?

Han tillhörde en tysk folkgrupp i serbien. Det var inte populärt. Kommer inte ihåg vad dom kallades nu, men när serberna gick igenom byn, efter att ha erövrat den, plocka man ut män och pojkar över en viss ålder på gatan och sköt dom. Farfar var i den tyska armen och hade inte kommit tillbaka från kriget. Han hade tydligen rykte om sej att va en hygglig karl och därmed överlevde farsan och min farbror. Man gick förbi deras hus. Dom blev dock frånplockade all sin egendom och hamnade i koncentrationsläger, där en mängd människor dog av ren svält. Så småningom rymde man från lägret till österrrike. Familjens mål var att flytta till usa, vilket man gjorde på 50-talet. Farsan hade dock dragit på sej tbc och han blev därför inte insläppt i usa. Han hamnade istället i sverige via ett antal närmast osannolika förvecklingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Idag har jag haft min första ridlektion. Tråkigt nog var instruktören gravt pedagogiskt efterbliven, så det gick inte särskilt bra. För någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...