Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2014 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Lite blandade reaktioner på beslutet att sänka bidragsdelen av studiestödet med 300 samtidigt som man ökar möjligheten att låna 1000 kr mera per månad om man är student. Ett lån på 1000kr mer i månaden ökar ju studieskulden en hel del. Vore det inte bättre att behålla bidragsdelen som den är och höja lånet med 700 om det behövs?

Var det inte regeringen som såg till att man inte kunde jobba deltid och få studiemedel samtidigt när de kom till makten?

Syftet är främst att spara pengar, därav sänkningen. Ökade lånet är för att möjliggöra en högre levnadsstandard för studenter. Det är inte heller dyrare nu än när sossarna satt då räntan har minskat med nästan 50% på studielånen. Över en femårsutbildning är inte heller 300 kr en marknat skillnad, ca 15 000. Istället för 25 år att betala tillbaka tar det 26 år ungefär. Det var inte heller denna regering som begränsade möjligheten att jobba medan en studerar, tvärt om har de höjt lönen man får tjäna under ett år med kanske 60% mot vad sossarna hade för gräns.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hehe! Somnade vist i stolen. Orka film nu.. 😏

Trehundra kr mindre i månaden är mycket för de fattiga studenterna. De studenter som redan har det bättre ställt drabbas ju mindre här. Att sedan låna för att täcka kostnaden är ju också mindre intressant för dem som studerar för att kunna jobba med de arbeten som ger lite lägre lön. Eller för dem som tar studielån för att läsa in ämnen bara. Många har ju mer eller mindre tvingats att studera eller söka socialbidrag nu. Så många studerar utan att egentligen göra det för att kunna söka bättre arbeten när deras studier är klara, eftersom deras studier inte är yrkeksförberedande alls. Det de däremot kan göra är att plugga vidare vilket leder till ännu högre skulder i slutändan. Att de studerande sedan räknas som sysselsatta är ju bara ett sätt att maskera att så få nya jobb har skapats nu. Det blir lite missvisande om man inte ser hur studerandet ser ut över hela landet utan bara tittar på de yrkesutbildningar och de studenter som faktiskt har en plan med sina studier. Många sjukskrivs ju direkt efter studierna delvis för att deras ekonomi är betungad av låneskulder som varken givit dem jobb eller en bättre självkänsla, utan snarare leder till motsatt effekt, en massa slösad tid som bara leder studieskulder, vilket i sin tur bara leder till depressioner och stress.

Tror att allt fler kommer strunta i, eller inte våga, att läsa in vissa ämnen om de tycker att studieskulden blir för hög. Men då blir det ju mindre bidrag som ska betalas ut med och det är nog det som egentligen är syftet här. Vore intressant att se hur många som har lånat så mycket de får utan att faktiskt kunna söka ett bättre jobb nu.

Det ökade lånet ger ju en siffra på 60 000kr plus ränta på fem år. Du tänkte nog lite fel där. Det var bidragsdelen som minskade med 300kr. Lånet skulle höjas med 1000kr. Detta för att man räknat ut att studenterna i snitt behöver 700kr mer i månaden för att gå runt nu. Så man vill att de ska kunna låna 1000kr för att täcka det som fattas, men få 300kr mindre i bidrag. Vilket ju leder till att man "trollat fram" 700kr i månaden för studenten.... Återigen siffertrixande tycker jag. 😠

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tycker att detta är ännu ett exempel på hur regeringen skjuter sig själv i foten. Man ville bort från bidragen och öka sysslesättningen, men för att få fler sysselsatta så räknade man studerande som sysselsatta och såg till att fler studerade. Vare sig det finns ett faktiskt mål med studierna eller ej. Vilket ju ledde till att man betalde mer pengar i form av studiebidrag och kompletterade med studielån för att folk skulle kunna leva på studiemedel och försvinna ur arbetslöshets statistiken.

Samma sak med nystartsbidragen som delades ut till höger och vänster. En av mina bästa vänner startade ett företag som sysslar med Spirituell healing bara för att hennes jobbcoach övertalade henne att det var en bra idé. Hon trodde inte på den idén själv egentligen, men alternativet var ju socialbidrag så varför inte testa? Så hon levde ju på nystartsbidraget ett år men det var ganska svårt att hitta tillräckligt många kunder i en så liten stad som vi bor i. Så fort nystartsbidraget tog slut så rasade företaget med, konstigt va?

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

CSN:

Trehundra kr mindre i månaden är mycket för de fattiga studenterna.

Det är sex öl, om ens det, på krogen. De som detta drabbar hårt är väldigt få, och inga man kan utgå ifrån när man bestämmer regler för alla. Jag tycker iaf inte det är rimligt. Dessa kan söka extrajobb och jobba ca 3 timmar i månaden. Det är en ökning med ca 2% av tiden de förväntas plugga. Värt att nämna är att de som pluggar 40 timmar i veckan är en klar minoritet.

De studenter som redan har det bättre ställt drabbas ju mindre här. Att sedan låna för att täcka kostnaden är ju också mindre intressant för dem som studerar för att kunna jobba med de arbeten som ger lite lägre lön. Eller för dem som tar studielån för att läsa in ämnen bara. Många har ju mer eller mindre tvingats att studera eller söka socialbidrag nu. Så många studerar utan att egentligen göra det för att kunna söka bättre arbeten när deras studier är klara, eftersom deras studier inte är yrkeksförberedande alls. Det de däremot kan göra är att plugga vidare vilket leder till ännu högre skulder i slutändan.

Det beror ju på hur man ser på saken. Jag tycker det är bra att incitamentet för att läsa kurser för att ha något att göra minskar. Det kostar inte bara 30 000 i studiebidrag om året, utan ett par hundratusen i utbildningskostnader per år. Det här är mycket pengar. Minskar missbrukandet av detta system kommer de att tjäna pengar i längden på möjliga skattelättnader.

Att de studerande sedan räknas som sysselsatta är ju bara ett sätt att maskera att så få nya jobb har skapats nu. Det blir lite missvisande om man inte ser hur studerandet ser ut över hela landet utan bara tittar på de yrkesutbildningar och de studenter som faktiskt har en plan med sina studier. Många sjukskrivs ju direkt efter studierna delvis för att deras ekonomi är betungad av låneskulder som varken givit dem jobb eller en bättre självkänsla, utan snarare leder till motsatt effekt, en massa slösad tid som bara leder studieskulder, vilket i sin tur bara leder till depressioner och stress.

Jag vet inte vad våra mått för sysselsättning har med saken att göra. Däremot kan jag ju säga som så att man får ju välja sin egna utbildning. Efter den utbildning jag läser t ex får över 9/10 jobb inom ett halvår. Jag vet inte hur många du menar är "ganska många". En stor andel av dessa är arbetssökande, så jag skulle säga att de sjukskrivna av utbrändhet orsakad av ångest över höga skulder är ganska låg. Troligtvis väldigt låg.....

Tror att allt fler kommer strunta i, eller inte våga, att läsa in vissa ämnen om de tycker att studieskulden blir för hög. Men då blir det ju mindre bidrag som ska betalas ut med och det är nog det som egentligen är syftet här. Vore intressant satt se hur många som har lånat så mycket de får utan att faktiskt kunna söka ett bättre jobb nu.

Ja, syftet är enligt Anders Borg att spara pengar. Det är bra att folk avskräcks från att plugga i onödan. Det är nog billigare att ge arbetslösa ersättning än att finansiera en utbildning + studiebidrag. Att skolan är gratis i Sverige innebär att det inte finns någon kostnadsmedvetenhet. Det är bra att skolan är gratis, men problematiskt att folk exploaterar det. Det leder även till att utbudet på intressekurser ökar. Skatter ska betala seriösa utbildningar, inte intressen.

Det ökade lånet ger ju en siffra på 60 000kr på fem år. Du tänkte nog lite fel där. Det var bidragsdelen som minskade med 300kr. Lånet skulle höja med 1000kr. Detta för att man räknat ut att studenterna i snitt behöver 700kr mer i månaden för att gå runt nu. Så man vill att de ska kunna låna 1000kr för att tacka det som fattas, men få 300kr mindre i bidrag. Vilket ju leder till att man "trollat fram" 700kr i månaden för studenten.... Återigen siffertrixande tycker jag. 😠

Nej, jag har inte räknat fel. Det finns nu möjlighet att låna 1000 kr extra. Men för att täcka bidragsminskningen på 300 måste de bara låna 300.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att detta är ännu ett exempel på hur regeringen skjuter sig själv i foten. Man ville bort från bidragen och öka sysslesättningen, men för att få fler sysselsatta så räknade man studerande som sysselsatta och såg till att fler studerade. Vare sig det finns ett faktiskt mål med studierna eller ej. Vilket ju ledde till att man betalde mer pengar i form av studiebidrag och kompletterade med studielån för att folk skulle kunna leva på studiemedel och försvinna ur arbetslöshets statistiken.

Samma sak med nystartsbidragen som delades ut till höger och vänster. En av mina bästa vänner startade ett företag som sysslar med Spirituell healing bara för att hennes jobbcoach övertalade henne att det var en bra idé. Hon trodde inte på den idén själv egentligen, men alternativet var ju socialbidrag så varför inte testa? Så hon levde ju på nystartsbidraget ett år men det var ganska svårt att hitta tillräckligt många kunder i en så liten stad som vi bor i. Så fort nystartsbidraget tog slut så rasade företaget med, konstigt va?

moderaterna kan inte se till att enskilda individer inte gör felbedömningar

sysselsättningen är anpassad efter en internationell standard och är inte moderaternas påhitt. många studenter räknas som icke-sysselsatta idag. även vissa barn och pensionärer gör det.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen sångare idag. 🙁 Kanske lika bra eftersom jag inte blev nöjd med texten jag skrev. xD

Känns som vi ofta repar samma dagar.

Hade sjukt gött o kul rep idag. Dock väldigt trött men finns kaffemaskin där så man powerboostar mellan låtar xD

Ingen har rätt att kräva något alls av sin partner. Man kan ha preferenser, men när du väl är kär finns det inget udda hårstrå i världen som egentligen har någon betydelse.

True dat. Well spoken.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

CSN:

"Det är sex öl, om ens det, på krogen. De som detta drabbar hårt är väldigt få, och inga man kan utgå ifrån när man bestämmer regler för alla. Jag tycker iaf inte det är rimligt. Dessa kan söka extrajobb och jobba ca 3 timmar i månaden. Det är en ökning med ca 2% av tiden de förväntas plugga. Värt att nämna är att de som pluggar 40 timmar i veckan är en klar minoritet."

De som ha 700 eller närmare 800 som det är nu mera, för lite i månaden räknar inte 300kr som sex öl. De räknar hur mycket mindre mat de kan köpa i månaden. Många av de som drabbas är ju ensamstående mammor med. De kan inte jobba och plugga heltid eftersom barnomsorgen kostar pengar och många kommuner inte tillåter heltid på dagis för mammor som pluggar hemma. Bor man i en avfolkingsort så finns det oftast inga jobb att ta. Det är inte bara studenter som studerar.

"Det beror ju på hur man ser på saken. Jag tycker det är bra att incitamentet för att läsa kurser för att ha något att göra minskar. Det kostar inte bara 30 000 i studiebidrag om året, utan ett par hundratusen i utbildningskostnader per år. Det här är mycket pengar. Minskar missbrukandet av detta system kommer de att tjäna pengar i längden på möjliga skattelättnader."

Problemet är ju snarare att folk tvingas plugga för att regeringen själva har sett till att det ser ut såhär. Vi behöver fler sjuksköterskor, men många ensamstående mammor kan/vill inte plugga till det för att deras låga löner drabbas så hårt av studielån efter att de avslutat sin utbildning.

"Jag vet inte vad våra mått för sysselsättning har med saken att göra. Däremot kan jag ju säga som så att man får ju välja sin egna utbildning. Efter den utbildning jag läser t ex får över 9/10 jobb inom ett halvår. Jag vet inte hur många du menar är "ganska många". En stor andel av dessa är arbetssökande, så jag skulle säga att de sjukskrivna av utbrändhet orsakad av ångest över höga skulder är ganska låg. Troligtvis väldigt låg....."

Det sättet som regeringen valde att mäta sysselsättningen på ifrågasattes ju hårt av bla studenterna. Att räkna alla studenter som sysselsatta gjorde ju att man fick en kraftig ökning av antalet sysselsatta utan att göra något annat än att räkna annorlunda. Siffertrixande! Antalet sjukskrivningar hos unga ökar ju kraftigt just nu.

"Ja, syftet är enligt Anders Borg att spara pengar. Det är bra att folk avskräcks från att plugga i onödan. Det är nog billigare att ge arbetslösa ersättning än att finansiera en utbildning + studiebidrag. Att skolan är gratis i Sverige innebär att det inte finns någon kostnadsmedvetenhet. Det är bra att skolan är gratis, men problematiskt att folk exploaterar det. Det leder även till att utbudet på intressekurser ökar. Skatter ska betala seriösa utbildningar, inte intressen."

Grundskolan är gratis, men det hör ju inte hit. Detta handlar ju om de som måste ha studiemedel för att kunna studera, eller i vissa fall för att klara sin vardag rent ekonomiskt. Regeringen har ju sett till så att många måste plugga eller söka socialbidrag. Man har ju gjort en massa satsningar på skattelättnader som det är redan, utan att det givit den effekt man önskat alls. Detta är bara ett sätt att spara pengar för att bekosta dem. Så nu vill man att alla man tvingat studera ska sluta studera igen... Misslyckande! Men de som inte kan plugga längre och inte får något jobb, vad ska de göra istället? Starta företag?

"Nej, jag har inte räknat fel. Det finns nu möjlighet att låna 1000 kr extra. Men för att täcka bidragsminskningen på 300 måste de bara låna 300."

Jo du har räknat fel. För att täcka de 700 som fattas och de 300 de får mindre så måste de låna 1000 mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför då?

Får en känsla att du vill provocera.

Har inte riktigt hängt med i er debatt. Ska det behöva lånas mer så är det mer som ska betalas tillbaka och det gynnar inte de som vill studera utan att ha rika föräldrar. Jonas Sjöstedt formulerade det bättre än mig i mitt förra inlägg.

Alliansen är ett gäng egon. Jag är för solidaritet. Ett av de vackraste orden.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Dessutom så är det många som haft problem med att kraven för olika kurser har ändrats under den tiden de pluggat in ämnen för att kunna läsa vidare. Ibland så har man pluggat enligt den studieplan som man givits, bara för att få veta att man har läst fel typ av mattematik då kraven ändrats under tiden man läst ikapp. Vilket ju leder till att man måste läsa in rätt matte igen. Har själv suttit med och lyssnat på hur studievägledare måste kolla tabeller och krav för att lirka ihop en plan som förhoppningsvis går att följa för att nå sitt mål.

Många av de som studerar är just arbetslösa vuxna och har ofta själva barn. De har verkligen inte råd med 300kr mindre i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Den är förgiftad av demonen.

Han har ju varit ganska neutral mot slutet tycker jag.

Inge mer politik nu. Finns ju en särskild tråd om det.

Vore ju en bra oskriven trivsel regel i denna trivsel tråd. 🥰 :wub:

Däremot kaffe. Kaffe kan man prata om överallt! Det är det som förenar oss! 😑

Tycker att vi kan prata te med ibland så att alla trivs här. 🥰
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Intervju om hur utbildningen är, så inte så prestigefullt. 😑

Beror ju på vad du säger iofs. Är du galet smart så ger det ju mera prestige ändå. ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...