Freedah Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 (redigerat) Hej och gott nytt år, alla glada musikskapare! Jag heter Frida och har skrivit musik så länge jag kan minnas. De senaste åren har jag varit aktiv inom olika delar av musikbranschen och jag har samlat på mig många kontakter genom åren. Från början skrev jag bara musik för mig själv, men blev 2009 upptäckt av en talangscout som tog mig med till Hollywood för att representera Sverige i World Championships of Performing Arts, där jag fick guldmedaljer i mina kategorier. Efter detta började jag samarbeta med andra låtskrivare och producenter mot förlag, göra musik till företag osv. Det ena ledde till det andra och nu jobbar jag nästan uteslutet med att toplina tracks åt internationella House-DJs. Eftersom jag älskar elektronisk musik är detta såklart jättekul, men jag känner nu att det är dags att "teama ihop mig" med någon som kompletterar mig och skriva grym musik ihop. Kan tänka mig både att jobba mot förlag eller släppa musik under ett nytt namn som vi tillsammans kommer på 🙂 Mina styrkor är helt klart melodier, text och kompositon. Jag har en egen stil och kommer ofta på saker andra inte kommer på. Då jag känner att jag inte är tillräckligt bra (och har tålamodet till) på finliret (mixning, mastring etc.), letar jag nu efter någon som kan hjälpa mig med att få mina/våra låtar att nå den nivå (rent produktionsmässigt) som krävs i dagens musikbransch. Jag spelar piano, lite gitarr och bas, samt sjunger. Allt spelas för närvarande in i min hemmastudio och jag använder Pro Tools 10. Jag talar svenska, engelska, spanska och norska. Ni kan lyssna på lite som jag har gjort på www.soundcloud.com/freedahsoul, men det mesta där är hyfsat gammalt, så skickar gärna mina nyare alster till er. 2014 kommer många låtsläpp med utländska DJs som jag ser fram emot! 🙂 Jag söker endast SERIÖSA och professionella producenter som är villiga att lägga ner lika mycket tid på detta som jag, samt liksom jag har egna kontakter som kan användas när det blir aktuellt. Hör av er, så skapar vi något magiskt tillsammans! 😄 Redigerat 2 januari 2014 av Freedah
Svencanz Postat 6 januari 2014 Postat 6 januari 2014 Hej Freedah, Jag ar en f.d. Malmo grabb som nu bor i NZ - plus producerar remote med my NY City gf och opera sangerska. Jag gillar dina vocals arrangements, plus att du sjunger pa flera sprak. Eventuellt skulle jag kunna hjalpa dig med string arrangements, eventuellt tenor sax och lead guitar - ifall du skulle behova detta. I nulaget focuserar jag mest pa klassisk-typ musik, men har aven andra intressen. Jag har ocksa borjat jobba mer med Native Instruments producter (istallet for Reason) och det jag gor nu later darfor proffsigare... Julia ar har just nu, och vi har gjort en ny mix av denna (fast ej upplagd annu...) https://soundcloud.com/svencanz/evening-prayer-julia-anne En lat som skulle kunna ligga at dit hall ar denna: https://soundcloud.com/svencanz/unfinished-gem-i Ha det gott, Sven
Freedah Postat 10 januari 2014 Trådstartare Postat 10 januari 2014 Hej Svencanz! Tack för ditt svar! Just nu är jag i störst behov av just producenter och mixare, men om jag skulle vara i behov av det du erbjuder i framtiden hör jag av mig! 🙂 Ha en fin kväll! /Frida
Brinken Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hej om du vill kan jag prov mixa något det du har gjort så får jag se hur bra jag kan göra det finns på PM om det låter intressant
Fexell Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Vad betyder toplina? Melodislingan för sången, om jag minns rätt.
SadamJR Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Melodislingan för sången, om jag minns rätt. Den som skriver låten, med andra ord.
Fexell Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Den som skriver låten, med andra ord. Nej, bara sången. Oftast så brukar sångmelodin (alltså röst/vocals eller vad du än vill kalla det) hålla en egen melodi. Kallas även för topline.
Timbman Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Bor också i Malmö, vad sägs? http://www.youtube.com/watch?v=vgtTbE30_yc 1
Freedah Postat 10 februari 2014 Trådstartare Postat 10 februari 2014 Bor också i Malmö, vad sägs? http://www.youtube.com/watch?v=vgtTbE30_yc Skicka ett PM, så pratar vi mer! 🙂
SadamJR Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Nej, bara sången. Oftast så brukar sångmelodin (alltså röst/vocals eller vad du än vill kalla det) hålla en egen melodi. Kallas även för topline. Vad dom flesta kallar låt.
Round trip audio Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Vad dom flesta kallar låt. Näe, du har inte rätt. Topliner är en etablerad term och betyder inte låtskrivare.
SadamJR Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Näe, du har inte rätt. Topliner är en etablerad term och betyder inte låtskrivare. Nya tider. Flera inblandade. Sämre musik.
Round trip audio Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Nya tider. Flera inblandade. Sämre musik. Ja precis som när John Lennon och Paul Mccartney skrev ihop, blev en enda sörja av alltihop.
Fexell Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Vad dom flesta kallar låt. Vad är det du inte förstår? Säg att du har en låt med instrumental melodi och hela skiten. Sen vill du ha en röst (med lyrics) som inte följer med ditt lead sound eller whatevet. Detta kallas topline. Hur mycket du än försöker att vrida o vända på det, så kallad det för topline. Så sluta argumentera emot.
Fexell Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Ja precis som när John Lennon och Paul Mccartney skrev ihop, blev en enda sörja av alltihop. "Black Bird" är ju awesome! :-D
SadamJR Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Vad är det du inte förstår? Säg att du har en låt med instrumental melodi och hela skiten. Sen vill du ha en röst (med lyrics) som inte följer med ditt lead sound eller whatevet. Detta kallas topline. Hur mycket du än försöker att vrida o vända på det, så kallad det för topline. Så sluta argumentera emot. Jag argumenterar inte emot. Jag gillar bara inte konceptet. Ni vet väl att Lennon och McCartney ytterst sällan skrev låtar ihop va?
Round trip audio Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Jag argumenterar inte emot. Jag gillar bara inte konceptet. Ni vet väl att Lennon och McCartney ytterst sällan skrev låtar ihop va? Det är en vanlig missuppfattning. Dom bollade nog det mesta mot varann.
Round trip audio Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Lite kuriosa kanske kan vara att jag faktiskt har jobbat som bottomliner i LA i fyra år.
SadamJR Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Det är en vanlig missuppfattning. Dom bollade nog det mesta mot varann. En del låtar skrev dom verkligen ihop. På "A Day In The Life" som Lennon skrev körde han fast och McCartney kom in med ett kort parti som avvek mycket från låten. Undrar om man kan säga att McCartney var top liner där?
Timbman Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Noobs, topline är någon extra melodi/arp du lägger på toppen av din originella melodi, inget annat.
Round trip audio Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Är det en poplåt kallas det "popliner". Blir låten dålig har en flopliner varit inblandad. Ibland är hundar inblandade och då kallas det "mopsliner". 1
Dreamtune Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Tjena, Håller på med ett låtskrivarprojekt där vi behöver topline och demo-sång. Helst med möjlighet att kunna spela in själv och skicka vidare till nästa del i produktionskedjan. PM:a mig så kan vi utbyta lite exempel-filer. /a
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.