Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

NÄn som kan hjÀlpa mej reda ut det hÀr me samplinsg format?

Jag har en Kurtweil K2000R och cdrom till den.

Har nÄgra samplinsskivor i AKAI format som funkar att ladda in.

Men nÀr jag försöker ladda in i PC:n och köra via mjukvarusmplern

sÄ hittar inte datorn nÄgra filer pÄ CD:n.

Cd rommen surrar till ett tag men hittar inget. 😉

Redigerat av Jari
Annons
Postat

AKAI-skivorna har ett speciellt format, som inte Àr kompatibelt med den vanliga ISO9660, utan som pÄ nÄgot sÀtt beter sig som en image av en hÄrddisk i stÀllet.

Du fÄr skaffa en SCSI-disk - eller kanske en SCSI Zip-drive eller liknande och ett SCSI-kort till PC:n, formatera disken med FAT-format och sedan anvÀnda den disken som mellanlagring nÀr du ska ha in samplingarna i datorn.

FAT-formatet fungerar med din Kurzweil. Det fungerar i alla fall till min gamla K2000...

OmstÀndligt, men ÀndÄ. Man kan ju hoppas att det finns nÄgot annat sÀtt - men jag har inte letat, eftersom det inte kÀnns lika meningsfullt att anvÀnda en hÄrdvarusampler i dag, som det gjorde för 10 Är sedan...

Postat

Jag har Creamware kort och tillhörande mjukvara och pluggar.

Samplern ska enligt manualen kunna lÀsa akai filer.

Postat
Windows kan inte lÀsa Akai-skivor rakt av. DÀremot finns det mjukvarusamplers, t.ex. halion som fixar det.

/J

Kan HALion hantera AKAI-skivor? Det var som 17! 😉 Det mĂ„ste jag testa. DĂ„ kan man ju börja damma av diverse samplingsskivor och se vilka som fortfarande lĂ„ter kul... 😄

Postat

Om jag ska handla nya samplingskivor i framtiden,

vad ska det va för typ utan att byta till SCSI cdrom?

Postat

tankade hem demoversionen av CDXtract...

kollar om jag fÄr det att funka...

Postat
Windows kan inte lÀsa Akai-skivor rakt av. DÀremot finns det mjukvarusamplers, t.ex. halion som fixar det.

/J

Kan HALion hantera AKAI-skivor? Det var som 17! 🙂 Det mĂ„ste jag testa. DĂ„ kan man ju börja damma av diverse samplingsskivor och se vilka som fortfarande lĂ„ter kul... 🙂

Fan Claes! Jag som trodde du kunde allt! 🙂😉🙂

Postat (redigerat)

/J

Kan HALion hantera AKAI-skivor? Det var som 17! 🙂 Det mĂ„ste jag testa. DĂ„ kan man ju börja damma av diverse samplingsskivor och se vilka som fortfarande lĂ„ter kul... 🙂

Fan Claes! Jag som trodde du kunde allt! 🙂😉🙂

Även solen har sina flĂ€ckar... 🙂🙂

ALLT Ă€r det nog ingen som kan - men forumet Ă€r en oĂ€ndlig kĂ€lla till ny och förbĂ€ttrad kunskap, sĂ„ det Ă€r verkligen guld vĂ€rt! 🙂

Alla medlemmars samlade kunskaper omfattar nog det mesta. Kanske inte riktigt allt - men bra nĂ€ra. 😎

Redigerat av Claes
Postat
Även solen har sina flĂ€ckar... 😛🙂

😛

Synd att det inte finns nÄn svensk distributör. Om CDXtract hade sÄlts i butik hade det sÀkert varit Ànnu mer populÀrt hÀr.

Postat

Fick ett mail frÄn Creamware support.

Dom mena att jag ska ladda hem nÄn ASPI driver frÄn adaptec.com

DÄ ska det funka att lÀsa av en AKAI skiva rakt av utan krÄngel.

Sagt och gjort... det funkar inte Àn.

Ska lÀsa Ànnu mer noggrant instal filen och försöka lösa det.

Postat

NÄn annan som fÄtt det att funka me ASPI driver?

det Ă€r ju gratis. 🙂

CDXtract kostar 139 eruro eller dollar... 😏

Postat
Dom mena att jag ska ladda hem nÄn ASPI driver frÄn adaptec.com

DÄ ska det funka att lÀsa av en AKAI skiva rakt av utan krÄngel.

🙂

Nej. Creamware verkar vara ute och cyklar, tyvÀrr...

Eller missförstÄnd.

ASPI kan sÀkert anvÀndas med fördel av program som CDXtract, men Windows lÀser inte AKAI-skivor - oavsett ASPI eller inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.