teh_dude Postat 31 december 2013 Dela Postat 31 december 2013 Hej Har en fråga jag har en kick som låter fet och punchy som peakar på -6 db sen försöker ja lägga in en snare provar sätta en på -6db men då sitter den inte "ihop" med kicken den låter för lågt, för att få den att sitta med kicken behövde jag dra upp de till 0db Vad är de som gör att det blir så? Provat slänga på en limiter för att trycka ihop ljudet men då får jag inte med punchet från snaren. Det är samma grej när de gäller vissa loopar som ska mixas med andra instrument eller kick då behöver dom ibland peaka överdrivet högre än kicken exempelvis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Modern Rockstar Postat 31 december 2013 Dela Postat 31 december 2013 Kan vara att den har en väldigt hög transient (attack) till skillnad från resten av ljudet, pröva att komprimera med snabb attack så att den blir mer jämn i volym med resten av ljudet i snaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 31 december 2013 Dela Postat 31 december 2013 Distplugg eller nån annan liknande plugg typ tapesaturation ja ske kan funka? Eller komprimera och sen eq så att något som inte krockar med kicken får virveln att komma fram? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 1 januari 2014 Dela Postat 1 januari 2014 Hej Har en fråga jag har en kick som låter fet och punchy som peakar på -6 db sen försöker ja lägga in en snare provar sätta en på -6db men då sitter den inte "ihop" med kicken den låter för lågt, för att få den att sitta med kicken behövde jag dra upp de till 0db Vad är de som gör att det blir så? Provat slänga på en limiter för att trycka ihop ljudet men då får jag inte med punchet från snaren. Det är samma grej när de gäller vissa loopar som ska mixas med andra instrument eller kick då behöver dom ibland peaka överdrivet högre än kicken exempelvis. Har du prövat med olika attacktider på kompressor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teh_dude Postat 1 januari 2014 Trådstartare Dela Postat 1 januari 2014 jag provade med en limiter på en loop jag vill få iihop med en kick och de löste de men med snaren så försvann punchet. prova med compressor med snabb attack lite bättre men fortfarande. Men beror det på att transienterna är högre mellan de olika kanlerna? för ibland så känns de som när jag mutear en kanal så försvinner all energi ifrån mixen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 1 januari 2014 Dela Postat 1 januari 2014 prova med compressor med snabb attack lite bättre men fortfarande.. Snabb attack på kompressor = mindre transienter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 1 januari 2014 Dela Postat 1 januari 2014 Flytta virveln lite i tid? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.