RobinCarlsson Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Någon som vet ett enkelt sätt att "trigga" reverb på ställen där man vill ha dem? Har funderat på att automatisera men tar mkt tid. Tips?
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Hur vill du trigga dem? Du kan ju använda keyboard och länka keyboarden till reverb och trigga av och på t ex. vad använder du för workstation?
Mr Keys Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Om det är en audiofil så klipp loss de ställen du vill ha reverb oxh lägg dom på ett eget spår.
laban1 Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Någon som vet ett enkelt sätt att "trigga" reverb på ställen där man vill ha dem? Har funderat på att automatisera men tar mkt tid. Tips? Kan du säga mer specifikt vad det är?
drloop (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Vissa DAWs klara att lägga effekter på ett ljudklipp, vilket är grymt käckt. Tex Tracktion kan detta. Annars är Mr Keys förslag enklast tycker jag.
Demonproducenten Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 ett tredje klassiskt sätt är att automatisera send level till reverbet att mixa tar mycket tid - har du bråttom?
RobinCarlsson Postat 30 december 2013 Trådstartare Postat 30 december 2013 jag har en melodislinga som jag kör. Och jag vill inte dränka den i reverbet, och jag vill inte skicka den via en bus heller. Utan jag vill att den skall triggas i efter varje slag. Så det blir reverb fast inte på slaget? Nått tips?
drloop (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 (redigerat) Sidechain kan vara ett alternativ också, sätt en kompressor efter reverbet på en fx send och skicka in ljudet du vill trigga och meckla med release tiden så kommer reverbet efter slaget eller vad det nu är. Redigerat 30 december 2013 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Eller sätt ett långt predelay på reverbet.
laban1 Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 jag har en melodislinga som jag kör. Och jag vill inte dränka den i reverbet, och jag vill inte skicka den via en bus heller. Utan jag vill att den skall triggas i efter varje slag. Så det blir reverb fast inte på slaget? Nått tips? triggas efter varje slag? Reverbet ska inte hänga ihop med melodin då?
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Vill du reverben ska sluta med tonen? Hittade ett klipp om det idag. Ska kolla history på utube så länkar jag här
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Vet inte om det är detta du söker. Kolla igenom den ändå. han går igenom Reverb och en gater efter som stänger sig när signalen tonen slutar så inte reverben skjuter bak tonen utan fortfarande in your face ljudet
hegobald Postat 31 december 2013 Postat 31 december 2013 Trigga reverb har jag aldrig hört om men på 80-talet var det rätt populärt att gejta ett reverb för att få det där typiska Phil Collins soundet.. Då brukade jag patcha in först en lämplig kompressor och sen en Drawmer Noisegate i serie på en send retur. Är det det soundet du är efter? Lyssna t.ex på In the air med Phil C
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.