Jump to content
Annons

Auralex U-boats


Almeida

Recommended Posts

Annons

Vilket sorts bjälklag kommer golvet att vila på? Kommer de flytande golvet även bära lasten av väggar och tak?

Så vitt jag vet så finns inga riktiga mätdata på U-boats, vilket gör att det inte riktigt går att räkna på det. Auralex föreskriver att deras U-boats ska monteras var c/c 400 mm, men det blir ju lite tokigt om tex. golvet ska bära det inre skalets väggar och tak. Den statiska lasten blir då mycket större utmed sidorna jämfört med mitten av golvet.

För att avvibrerande isolatorer ska kunna fungera på ett bra sätt behöver materialet vara:

• tillräckligt mjukt

• åldersbeständigt

• belastas lagom mycket så att det verkligen fjädrar och ger en avvibrerande verkan.

Jag vet inte vad U-boatsen kostar, men som en jämförelse så kostar Vibratecs ISO-LAT komplett med plåtreglar ca 600 kr kvm + moms. Har man skalets konstruktion klart för sig kan man räkna ut exakt mängd isolatorer och vart dom ska sitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bättre alternativ är att gjuta solid betong platta på tjock stenull

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Floors.htm

sedan går det att bygga golv som man inte behöver gjuta,

jag postade en ritning i den här tråden: 

 

Träreglade lättvikts golv oavsätt vad dom står på är sämre...och gör man regält fel så har man skapat ett golv som fungerar som resonasnslåda.

men det bror på vad du bygger på hur bra golv man kan bygga, vilken vikt det klarar.

FRÅGOR: vad är det för golv du bygger på? är det fristående byggnad? hur stort är behovet av ljudisolering?

och något av det viktigaste är takhöjd, du kan räkna med att minst 800mm går bort på höjden(golv, tak, akustikbehandling av tak)

en anna sak är är sånnahär "hig-tech" produkter för ljudisolering är väldigt dyra och kan oftast ersättas av Massa och luft(gratis). exempelvis så blir det(enigt pålitlig källa) bättre med ökad luftspalt och ett extra lager gips på väggarna/taket än att använda dyr greenglue eller resilient channels. Det viktiga är Frikopplad massa och luft när man ljudisolerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sorts bjälklag kommer golvet att vila på? Kommer de flytande golvet även bära lasten av väggar och tak?

Så vitt jag vet så finns inga riktiga mätdata på U-boats, vilket gör att det inte riktigt går att räkna på det. Auralex föreskriver att deras U-boats ska monteras var c/c 400 mm, men det blir ju lite tokigt om tex. golvet ska bära det inre skalets väggar och tak. Den statiska lasten blir då mycket större utmed sidorna jämfört med mitten av golvet.

För att avvibrerande isolatorer ska kunna fungera på ett bra sätt behöver materialet vara:

• tillräckligt mjukt

• åldersbeständigt

• belastas lagom mycket så att det verkligen fjädrar och ger en avvibrerande verkan.

Jag vet inte vad U-boatsen kostar, men som en jämförelse så kostar Vibratecs ISO-LAT komplett med plåtreglar ca 600 kr kvm + moms. Har man skalets konstruktion klart för sig kan man räkna ut exakt mängd isolatorer och vart dom ska sitta.

Rummet ska stå på ett gjutet betonggolv (vidbyggt garage i hus med klinkermur och träbjälklag). Tanken är att golvet ska bära väggarna. Jag vet i ärlighetens namn inte om jag skulle få särskilt mycket stomljudsproblem i golvet i och med att det i princip är olika byggnadskroppar (hus o garage delar dock takbjälkar, 260 cm höjd i garaget). Beslutet att flyta hela rummet är en extra försiktighetsåtgärd.

U-boats kostar ca 26 kr stycket, ca 7000 kr för att frikoppla golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bättre alternativ är att gjuta solid betong platta på tjock stenull

http://johnlsayers.c...ages/Floors.htm

sedan går det att bygga golv som man inte behöver gjuta,

jag postade en ritning i denhär tråden: http://forum.studio....udisolera-golv/

Träreglade lättvikts golv oavsätt vad dom står på är sämre...och gör man regält fel så har man skapat ett golv som fungerar som resonasnslåda.

men det bror på vad du bygger på hur bra golv man kan bygga, vilken vikt det klarar.

FRÅGOR: vad är det för golv du bygger på? är det fristående byggnad? hur stort är behovet av ljudisolering?

och något av det viktigaste är takhöjd, du kan räkna med att minst 800mm går bort på höjden(golv, tak, akustikbehandling av tak)

en anna sak är är sånnahär "hig-tech" produkter för ljudisolering är väldigt dyra och kan oftast ersättas av Massa och luft(gratis). exempelvis så blir det(enigt pålitlig källa) bättre med ökad luftspalt och ett extra lager gips på väggarna/taket än att använda dyr greenglue eller resilient channels. Det viktiga är Frikopplad massa och luft när man ljudisolerar.

0k! Har kikat på ritningarna. Rimligast i det här fallet är nog varianten med stenplattorna, men vid en snabbkoll på pris så blir betongplattorna ett par tusen dyrare än U-boatsen.

Har annars läst att Swedacs http://www.swedac-acoustic.se/ produkter är billiga, men funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan golvkonstruktionen bestäms är det några saker som bör tas hänsyn till. Hela konstruktion består av olika delar som tillsammans ska bilda en enhet som motsvarar de förväntningar och kriterier man ställt sig från början.

Med tanke på höjd 2,6 m (till hanbjälke?) är det önskvärt med låg konstruktionshöjd för att bibehålla så mycket av takhöjden som möjligt i det färdiga rummen. Eftersom garaget vilar på en betongplatta, isolerad från övriga byggnader, är frågan om du egentligen behöver bygga ett flytande golv. Hur kommer verksammheten att se ut och vilka krav har du på det färdiga rummens ljudisolering (Rw)? Finns det någon ritning och budget att ta hänsyn till?

För att lättare förstå att ljudisolering kräver både rätt teknik och massa pengar för att bli lyckad, kan som ett exempel nämnas att ett R´w+C50-3150 mer än 65 dB (professionell ljudstudio) behöver byggas med ett helt fristående inre skal med 3 lag gips och luftspalt till omslutande skal, som sedan byggs på ett flytande golv med 2 lag Ceminwood (el. 50 mm betong) som vilar på 50 mm avvägda isolatorer monterade på stålskenor.

Det drar alltså iväg med både pengar och kostnader för att erhålla ett högt R´w. Därför kan man spara mycket pengar genom att anpassa ljudisoleringenefter till den verksamhet som kommer att bedrivas i lokalerna.

Högre R´w än nödvändigt = onödig kostnad.

Lägre R´w än nödvändigt = att studion kanske inte går att använda som man tänkt sig.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gick på auralex rekommendation om 40 cm mellan varje,,men jag tog 50-60 cm under golvreflarna som skulle vara mitt under golvytan men bara 25-30 cm mellanrum på de golvregel ställen som väggarna skulle komma att tyngapå.....efter att 2000 -3000 kg material är instoppat upepå golvreglarn som ligge på u-boats har de som varit och är synliga innan trösklar ska byggas sett bra ut och ingagipsväggarwlwra annat har spruckigt vilket tyder på att u .boat fungerar, för mig var alla former av flytande golv dyrt. men enkelheten att montera de var det som avgjorde. att det kostar att bygga är solklart. massa i kilo och luftspaötsavstånd är de 2 SAKERNA som behövs. om du inte klarar flytande golv kostnadsmössigt klarar du inte resten heller. ett alternativ är att skippa ljudisoleringen som ät både dyr och svår och istället satsa på akustikbeandlingni ett då större rum men ta smällen att ha hörlurar på obekväma tider,

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller ett liverum, så det löser jag inte med hörlurar.

 

Wellness music har antagligen rätt i att det är överkurs/slöseri att bygga flytande golv. Jag kör på det scenariot just nu och har förstås fler frågor:

Vilken cc bör jag köra på i väggarna, som byggs med 45 x 95 mm reglar?

Jag hade tänkt bygga med två lager gips på både in- och utsida. Finns något annat bra skivmaterial att få upp massan med? MDF?

I Auralex ”Acoustics 101” http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf använder de sin egen produkt Sheetblok mellan golv och reglar. Vad finns det för andra alternativ?

Auralex har också sina ”Resilient Channels”. Är det samma sak som de akustikreglar som finns på svenska marknaden?

Tacksam för all typ av feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bestämmer dig för att inte bygga med flytande golv kan du ändå bygga dubbelväggar, vilket ger en bättre ljudreduktion jämfört med resillient-channel / fjäderclips. Då reglar du upp ett inre skal av 45x95 mm plåtreglar med c/c 450 mm. Insidan av detta skal gipsar du med 900 mm breda gipsskivor 3 lag både iväggar och tak. Regelfacken fyller du med löst packad mineralull 20 - 30 kg / m3 som fästs med hönsnät eller liknande. På "utsidan" av denna regelvägg sätter du ingen gips utan lämnar istället en spalt på minst ett par cetimeter (ju större desto bättre kommer konstruktionen isolera).

Som omslutande skal gör du likadant, fast spegelvänt. Mot de sidor där du redan har en befintlig yttervägg, får du demontera bef. ytskikt, plocka ur isoleringen och gipsa med utegips mot panel, tillbaka med isoleringen men ingen gips på här. Principen i väggar och tak är alltså massa / luft / massa. Bygger du innertaket med avvibrerande hangers som skruvas i bef. takbjälkar, så kommer du få en god ljudisolering där väggar och tak kommer bli helt frikopplad från det intilliggande huset. dessutom bygger en sådan takkonstruktion minimalt i konstruktionshöjd. Alternativt är ju annars att köra med reglar ovanpå det inre skalets väggar.

Kommer du spela trummor, tex i ett av rummen, kan du flyta ett tungt innergolv på Stepisol eller markskivor. Kolla bara fuktkvot i golvet innan du kör med markskiva. För att denna ska funka behöver den vara torr. Fixas med platonmatta under i så fall.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bestämmer dig för att inte bygga med flytande golv kan du ändå bygga dubbelväggar, vilket ger en bättre ljudreduktion jämfört med resillient-channel / fjäderclips. Då reglar du upp ett inre skal av 45x95 mm plåtreglar med c/c 450 mm. Insidan av detta skal gipsar du med 900 mm breda gipsskivor 3 lag både iväggar och tak. Regelfacken fyller du med löst packad mineralull 20 - 30 kg / m3 som fästs med hönsnät eller liknande. På "utsidan" av denna regelvägg sätter du ingen gips utan lämnar istället en spalt på minst ett par cetimeter (ju större desto bättre kommer konstruktionen isolera).

Som omslutande skal gör du likadant, fast spegelvänt. Mot de sidor där du redan har en befintlig yttervägg, får du demontera bef. ytskikt, plocka ur isoleringen och gipsa med utegips mot panel, tillbaka med isoleringen men ingen gips på här. Principen i väggar och tak är alltså massa / luft / massa. Bygger du innertaket med avvibrerande hangers som skruvas i bef. takbjälkar, så kommer du få en god ljudisolering där väggar och tak kommer bli helt frikopplad från det intilliggande huset. dessutom bygger en sådan takkonstruktion minimalt i konstruktionshöjd. Alternativt är ju annars att köra med reglar ovanpå det inre skalets väggar.

Kommer du spela trummor, tex i ett av rummen, kan du flyta ett tungt innergolv på Stepisol eller markskivor. Kolla bara fuktkvot i golvet innan du kör med markskiva. För att denna ska funka behöver den vara torr. Fixas med platonmatta under i så fall.

Wow, det låter som en kanonlösning - men jag hade precis räknat ut att det skulle gå åt 360 kvm gips. Den lösningen med sammanlagt sex lager måste innebära ca 500 kvm. Jag har en materialbudget på 30 000 kr (utan el och kablage).

Vad skulle det innebära för STC?

Finns det mer info om de två olika takkonstruktionerna? Framför allt har jag svårt att hitta ÅF för produkterna som nämns här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle det innebära för STC?

Finns det mer info om de två olika takkonstruktionerna? Framför allt har jag svårt att hitta ÅF för produkterna som nämns här på forumet.

Teoretiskt skulle du kunna uppnå ett R´w på mer än 60 dB. Mycket handlar det om hur noggrann du är med tätningar och genomföringar. Ceminwood beställer du hos din närmsta brädgård. Plåtreglarna är ju lagervara.

Vibratecs isohangers och ISOLAT-systemet för ev. flytande golv är vi på Akustikfixarna återförsäljare för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoretiskt skulle du kunna uppnå ett R´w på mer än 60 dB. Mycket handlar det om hur noggrann du är med tätningar och genomföringar. Ceminwood beställer du hos din närmsta brädgård. Plåtreglarna är ju lagervara.

Vibratecs isohangers och ISOLAT-systemet för ev. flytande golv är vi på Akustikfixarna återförsäljare för.

Ok, jag hittade bilder på isohangers. Gissningsvis räcker inte mina 30 000 långt med det systemet.

"Alternativt är ju annars att köra med reglar ovanpå det inre skalets väggar." - Det är så jag sett framför mig att jag skulle göra, trots att jag tappar höjd. Använder man stålreglarna i tak också?

Dubbelväggar är något jag funderat på, men det tar ju plats. Har sett bilder på "staggered studs", när reglarna liksom står omlott istället. Det måste ju rimligen vara en vinst i sig att inte skivmaterialet på in- och utsidan hänger på samma regel? Men, ja just ja. Luft och massa var det ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...