Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj! IGEN! =) hehe

Jag har en blackstar 1w topp och en harley benton låda med två celestion v30 i.

Jag kan köra ändra 16ohm stereo eller 8ohm mono.

16ohm stereo låter inte alls lika bra som 8ohm mono. Men vad innebär skillnaden? Det är väl ändå båda hågtalarna som låter även i mono? eller är det bara EN högtalare som går?

Har det med seriekoppling eller paralellkoppling att göra mellan elementen?

Fan vad kass jag är, men vad fan, jag måste få veta =)

Annons
Postat (redigerat)

Om det är "16 Ohm stereo eller 8 Ohm mono", så handlar det om bryggkoppling - något som ger lägre slewrate (ger bättre transientsvar) och lägre distorsion - under förutsättning att nätdelen orkar...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Jag kan köra ändra 16ohm stereo eller 8ohm mono.

16ohm stereo låter inte alls lika bra som 8ohm mono. Men vad innebär skillnaden? Det är väl ändå båda hågtalarna som låter även i mono? eller är det bara EN högtalare som går?

Har det med seriekoppling eller paralellkoppling att göra mellan elementen?

Vad säger manualen?

Det är väl ändå båda hågtalarna som låter även i mono? eller är det bara EN högtalare som går?

Det är väl bara att lyssna?

Så här kan det vara:

Mono. Du kan mata två olika källor till var sitt element. kolla att du har 8Ohms utgång på toppen.

Stereo: Du kan bara ha en källa. toppen bör ha 16Ohms utgång.

Att det låter sämre på 8Ohm kan bero på att din topp har "fel" ohm på utgången. Ibland finns en switch på förstärkartoppen för att välja olika Ohmtal.

Redigerat av laban1
Postat

Jaha, då var det inte på det sättet som jag sett på andra högtalare.

Då är varje enskilt element på 16 Ohm och vid mono kopplas dessa parallellt så att förstärkaren känner halva motståndet dvs 8 Ohm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.