Jump to content
Annons

Digitalpiano till studion


JJRockford

Recommended Posts

Har tidigare haft några olika "master keyboards" i studion, men sålt av alla eftersom jag sällan eller aldrig använder dom.

Men jag skulle ändå vilja ha (motsvarigheten till) ett piano, även om det sannerligen inte är något instrument jag spelar speciellt mycket. Men praktiskt när en ska testa harmonier och sånt.

Platsen där jag vill ha keyboarden är något begränsad, så ju kompaktare klaviatur desto bättre. Har tittat lite på t ex Kurzweil SP4-7. Men är det helt förkastligt att ha ett klaviatur med semi-vägda tangenter om en t ex har någon slags ambition att lära sig spela piano?

Har även tittat på ett Studiologic Acuna 73, och då tänkt att skaffa någon slags rackmodul med pianoljud. Det som känns viktigt är att jag kan få ljud direkt, utan att ha uppe Cubase, koppla keyboarden mot rätt kanal med rätt VST-synt o s v.

Andra tips?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker vägda/hammar-mekaniska digitalpianon funkar bra. Det är ju sant att de flesta inte känns som ett äkta. Ett digitalpiano har ofta inte alla de mekaniska egenheter som krävs för att det ska kännas helt äkta, dämparlyftet mm (Kawai lär enligt dom själva ha återskapat alla/de flesta mekaniska egenheter när man spelar, och på bild ser det lovande ut men har inte testat).

Jag tycker du ska satsa på hammarmekanik. De billigaste Yamaha funkar bra tycker jag. Jag har själv snäppet vassare klaviatur men skulle nöjja mig med 4000 kronors varianten av deras digitalpianon. P35 tror jag den heter.

Roland har ett rätt nytt piano med kortare klaviatur, men av nån anledning så har dom knappar och rattar på ena kortänden där ytterligare en oktav kunde fått plats. Kanske funkar bättre som kontroller med knapparna. Har ej testat detta.

Jag tycker bäst om Yamahas klaviatuer när jag testar i butik. Men jag är ingen erfaren pianoklinkare. Har dock en flygel hemma att jämföra med. Kawai (om det stavas så) skulle jag gärna testa. De billigaste Kawais har jag för mig kostar över 10000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolands nya är en kontroller. Den längre varianten har även egna ljud i sig. Men då lämpar den sig inte för TS pga längden. Även Yamahas P35 kommer vara för lång för TS. Annars rekommenderar jag den. Har själv en P105 som jag hittade beg på nätet för 3500 kr. Den är mer eller mindre identisk förutom att den har fler röster. Använder dock inte de inbyggda ljuden utan har den kopplad till min nord electro som har sjukt mycket bättre pianosamplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag menade Roland RD-64 i mitt inlägg, se länk och text nedan. 64 vägda tangenter. ...Men knapparna känns malplacerade om man vill göra den så kompakt som möjligt.

(Mitt Yamaha CP33 har samma mekanik som Yamaha P105.)

http://www.rolandus....etails/1266/471

"Previously, the only avenue to an authentic piano sound and touch was a large, heavy, and hard-to-carry keyboard. Now, with the RD-64 Digital Piano, stage and studio players can enjoy Roland’s acclaimed piano features in a compact, travel-friendly instrument. SuperNATURAL® Piano technology powers ultra-expressive acoustic piano tones, while the 64-note Ivory Feel-G keyboard provides a true weighted-action playing feel. Also onboard is a selection of SuperNATURAL-based vintage EPs, plus essential clav and organ tones. Controller mode instantly turns the RD-64 into a flexible MIDI master keyboard, with a special one-touch setup that unlocks the SuperNATURAL sound potential in a connected INTEGRA-7 sound module or JUPITER-80/-50 synth. Streamlined and mobile, the RD-64 delivers piano-action performance and impressive versatility for live playing, on-the-go composing, home studios, teaching labs, and beyond."

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden då jag är i liknande situation.

Jag vill byta ut min Midiklaviatur mot ett digitalt piano för att kunna spela utan datorer och få mer känsla i mitt spel.

Hittade Casio PX-750 http://www.ordermusic.se/produkter/klaviatur/digitalpiano/px-750bn

Och vad jag hittat på ljudexempel låter den betydligt bättre än yamaha i samma prisklass. Är det någon som provat dem? Jag ska in till en musikaffär i slutet av nästa vecka och testa. Men hade varit roligt att höra från andra, mer erfarna, personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

det brukar vara så att det är dom som redan behärskar piano som tycker det känns fel med semi och vägda tangenter på en synth - så till vida att det inte känns som ett piano

för den som är ovan är det oftast en helt annan sak

jag vet flera stycken som spelar riktigt styvt piano både på semivägda och rena synthklaviaturer

så frågan är nog vad du egentligen har för behov och målsättning med klaviaturet - lära dig lira piano eller ha ett klav för att testa lite harmonier

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, även om jag nog knappt är mindre förvirrad nu än tidigare 🙂

RD-64:an har jag tittat på, får en stark "vill-ha-känsla" av det, men det är ju kanske lite overkill för mig. 8000 kr för att plinka lite harmonier, och eventuellt öva piano lite sporadiskt 🙂 Tycker för övrigt också att det verkade korkat att sätta kontrollerna vid sidan om klaviaturet. Sen läste jag i Studio att fokus varit på att få ner vikten, inte yttermåtten. Fair enough. Men jag är allmänt sett lite förvånad över att det inte finns fler klaviaturer där det satsats på att hålla ner yttermåtten. Jag borde väl ändå knappast vara den enda i världen som vill få plats med så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt?

Har mätt lite, skulle nog kunna få plats med ett fullstort klaviatur ändå, måste bara korta gardinerna en aning.

Nåväl. Vad säger ni som lirar piano om det här med antal oktaver? Går det att säga något generellt där? Behöver en sex eller sju oktaver, eller klarar en sig på fem?

Funderar lite på det där med spelkänslan. Går det att göra någon slags parallell till trummor? Själv tycker jag att det är bekvämare att spela på digitaltrummor medans "riktiga" trummisar förmodligen oftast föredrar akustiska trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 oktaver: Har ett midikeyboard med fyra. Känns begränsande. Det finns en "upp/ned"-knapp som jag tror flyttar två oktaver, vilket blir lite för mycket. En del låtar vill man spela tex vers/inledning högt upp för att sedan falla tilbaka en oktav.

5 oktaver: Jag gissar att detta är ett absolut minimum. Men om ett sådant var mer portablelt så än Rolands variant så skulle storleken vara perfekt så att det inte bara blir stationerat på ett ställe.

6 oktaver-upp till fullstor: Känns som att det räcker till med något mindre än fullstort, men jag antar att det begränsar utbudet om man siktar på mindre än fullstort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst 5 oktaver då. Kanske blir ett sådant där P35 i alla fall.

Jag tänkte annars att 6 oktaver var fullstort, men ett riktigt piano kanske har mer? Har bara kollat på typ stage-pianon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullstort = 88 tangenter (tidigare standard 85 tangenter, typ 1800-tal, eller tidigare).

12 tangenter per oktav, men 64 tangenter brukar dom "5-oktaviga" ligga på. Sedan skiljer det sig lite om man går från C till C eller ngn annan ton.

Tycker själv P35 ger mest valuta för pengarna av de som jag testat. 4000kr. Visserligen färre ljud än modellen över, men det är väl mekaniken man betalar för? Och mekaniken tycker jag funkar bra. Jag har bara spelat på P35 med de befintliga högtalarna. Men testa och jämför med andra pianon i butik (med och utan ljud). Gärna mot nåt riktigt (analogt) piano. Koppla gärna upp pianot till högtalare. Testa med dina bästa lurar.

Modellen över har bla Ipad-vänlig USB och mer kräm i högtalarna, men för 1500kr i mellanskillnad så kan man istället köpa ett billigt MIDI-USB-interface för mellan 150-300kr för att koppla till padda eller PC, såvida man inte redan har midi på ljudkortet. Med padda/Iphone kan man få mer ljud med appar. Men jag använder bara pianoljuden.

Många pianon klarar att ha två lager ljud på samma tangent: tex piano och stråkar.

En splitfunktion (dela vid valfri tangent) kan vara bra om man vill ha ett ljud på ena sidan och ett annat på andra sidan. Man kanske vill spela två personer på ett piano i undervisningssyfte. Så 88-tangenter ger trevliga möjligheter. Minns dock inte om P35 klarar detta.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänkte jag lite fel med matten... Fick av någon anledning för mig att fyra oktaver gav ungefär 61 tangenter. Huvudräkning är ingen paradgren tydligen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Efter mycket velande fram och tillbaka blev det till slut en Ensoniq MR76 som jag hittade en för 2000 kr. 76 stycken vägda tangenter. Där fanns en preset som hette "pop piano" som jag blev väldigt förtjust i. Låter sådär lite lagom "fult" som ett vanligt piano, inte det stiliga ljudet från en flygel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fattade ett bra beslut! Jag är huvudsakligen keyboardist/pianist och personligen avskyr jag semivägda tangenter (för pianospel).

Hur är resten av ljudbanken? 🙂

Ingen aning faktiskt. Fast ganska bra tror jag. Läste så klart lite recensioner innan, och den fick fina recensioner både på SonicState och i SoundOnSound. Nu är det ju visserligen en maskin som var ny 1996, vilket väl är rent uråldrig i synt/keyboardvärlden. Men det kändes ändå väldigt prisvärt. Det var ju egentligen bara ett piano jag ville ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...