Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ställt fråga om low opch hi pass filter, när de ska använads och varför inte bara använda EQ och fick bra svar i denna mix/master tråden,

https://www.studio.se/index.php/topic/104252-det-haer-med-hoegpass-och-lagpass-filter-en-gang-foer-alla/

Men dock har ingen kunnat svara vart de ligger i Cubase 5 så jag testar här.

Ser under FX en mapp som heter Filters men där under finns andra skumma grejor än ( vad jag anser det bör vara) vanligt lågpass / högpass filter,,,

Någon som vet?

Eller är det ett FX som jag ska köpa/ladda ner och importera in till mitt Cubase?

Annons
Postat

Om du har en vanlig monokanal i Cubase kan du trycka på "e" (edit channel settings) så får du upp EQ'n, från vilken du sedan kan ställa in hög- resp. lågpassfilter.

Postat (redigerat)

Om du har en vanlig monokanal i Cubase kan du trycka på "e" (edit channel settings) så får du upp EQ'n, från vilken du sedan kan ställa in hög- resp. lågpassfilter.

Tack för era svar 🙂

Ja- där jag vill lägga på filters är ju mono kanaler på trummorna jag spelat in. Tex. kicken och ÖH.

Basen och gitarren spelade vi in i stereo dock.

Påverkar det?

Jag hadde nyligen uppe en tråd i Mixning varför man ska använda sig av filter , och senare, slutligen eq:a - då jag tyckte att resultat av att använda sig av EQ bör vara densamma som att "bara" EQ:a bort höga eller låga frekvenser.

Fick svar (eller tolkade jag det så i allfall) att EQ tar ner frekvenserna bara till en viss nivå och inte helt - så visa oönskade frekvenser smög sig igenom ändå ett EQ.

Men att filter filtrerade bort de helt. Och därför skulle man först ha filter så ALLT oönskat blir 100% bortklippt.

Och sedan med EQ kunde man jaga " soundet- finliret- boosta lite här och där, klippa lite här och där.

Men kanske är det så att jag ska någosntas välja FILTER i min EQ ?

Menar du att min Studio-30 EQ innheåller BÅDE filter och EQ?

Redigerat av Superfly2
Postat (redigerat)

EQ är verktygslådan och Filter är ett av verktygen i lådan, skulle man kunna säga. Andra verktyg heter parametrisk EQ eller shelving filter. Dessa kan kombineras på allehanda sätt. Ett filter HP eller LP har alltid en viss branthet mätt i t ex decibel per oktav. Brantheten kan väljas i en del filter.

Redigerat av laban1
  • 1 månad senare...
Postat

Vill bara tillägga att man "måste" aldrig använda något när man mixar. Det finns knep för att få det att låta si eller så. Men det är bara du som kan avgöra vad som låter rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.