rockstone Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 När jag mixar så brukar jag ha en kompressor,en tapeplugg och sist en limiter (L2) på mastern. När jag sedan har 10 låtar klara så tänkte jag att det skulle bli en skiva, och då plockar jag in alla låtar i ett cubase projekt och justerar så att dom b.l.a. får samma volym. Då kommer jag alltså att använda samma limiter igen på dom låtarna som har för låg volym behövs. Är detta ett fungerande sätt att göra på eller är det en tokig ide? Jag kommer ju inte att dra upp limitern altför mycket någon av gångerna altså
joachime Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Måttligt inställd gör det ingen större skillnad att applicera limiter i ett eller flera steg.
Cloudman Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 jag har testat det och har lyckats få upp volymen till samma nivå som många kommersiella låtar fast det finns oftast knappt någon dynamik kvar. Om man gör det måttligt så spelar det ingen större roll om man tar en eller två limiters tycker jag iallafall.
everlastingrecords Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Personligen skulle jag inte "förmastra" med limiter på de enskilda låtarna om du sen avser mastra dem själv. Skulle se till att de låg på liknande nivå ut innan jag mixar ned inför mastring och sen köra limiter bara i det nya projektet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.