rockstone Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Jag använder ofta högpass filter på alla saker där jag skär bort oönskad bas men när behövs egentligen lågpass? Har fått för mig att man nästan inte hör dom där högsta tonerna ändå men jag har säkert fel...........Brukar man använda det på gitarr?sång? mastern? Hjälp!
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Du använder högpassfilter på allt som inte innehåller låga frekvenser. /Mojje
everlastingrecords Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Nu var det iofs lågpassfilter TS var nyfiken på. Själv använder jag det när det behövs. Låter alltså öronen avgöra. Det blir rätt sällan. Har behövts ibland på en del pianon jag spelat in och på överhängsmikar. Någon enstaka gång på gitarr och sång.
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Damn!! Läste för snabbt! Lågpassfilter på allt åvanför 17 KHz. Möjligtvis att jag släpper igenom cymbaler, vissa körpaket samt ambient väsande ljud och leadsyntar. Känner igen mig mer med ljuden som det lät när man pressade rullband förr i världen med lowpassfilter. Piiiz! /Mojje
Casperfren Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Nä, det tycker jag inte behövs mer än kanske på speciella buss effekter Kör med bandpass på frekvenser som är offending i mer standard mixing läge Mvh
KillwithSkill Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Pukor. Klippet i pukor ligger inte så högt upp och då kan man köra lågpass ganska långt ner eftersom pukor och cymbaler ligger rätt nära varandra i ett trumset. Då slipper en massa högfrekventa cymbalslask i pukorna samt att det blir inte så fula gatear om man använder sig av det. Sen brukar det även hjälpa att fasvända överhänget
k9 (oregistrerad) Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Lågpass är samma sak som high cut. Man skär bort de höga frekvenserna (high cut) och låter de låga passera (lågpass/low pass). Lågpassen är bra att använda när min vill ha mycket bas men har problem med diskanten i ljudet. Kan tex funka om man spelar bas lite slarvigt och får med en massa plektrumljud eller missljud från strängarna. Spelar min in ett trumset så kanske man vill ha högpass på cymbaler och lågpass på kaggen. Detta för att få mera kontroll över frekvenserna som annars skulle upplevas som ljudleckage i mixen. Om man spelar in flera instrument samtidigt i en livetagning så kan det var bra att använda lågpassen för att få endast det önskade frekvenserna från ett basinstrument på just den ljudkanalen man vill ha basen på. Man får ju mindre läck från tex cymbaler och ljusa flöjter då. Kan också funka om man har ett högfrekvent störningsljud i inspelningsrummet, för att då tex ta bort lite av ljudet från en surrande datorfläkt eller liknande. Men man får se upp så att instrument som ligger i det höga mellanregistret inte tappar energi om de förlorar för mycket diskant. . Oftast i en slutmix eller mastring så vill man inte använda varken hög- eller lågpass då dessa påverkar alla instrument som är med i musiken. Vilket ju skulle leda till att de instrument som är ljusare i klangen skulle filtreras bort en smula i mixen om man använde ett lågpass här. I ett läge är man vill använda hög- eller lågpass på en mix, så måste man nog kolla spår för spår istället, tyvärr.
drloop (oregistrerad) Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Syntljud filtreras ibland med lågpass! Viktigt för syntar mao! 🙂
hegobald Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Lågpass filter är bra när man behöver lite fetare ljud, t.ex då man kör paralell processing. Alltså har 2 identiska paralella spår. Sen kan man dra på lågass och t.ex komprimera det ena spåret. Kan också vara bra då man vill ta bort onödigt rassel och väs från t.ex cymbaler eller tamburiner etc.
JohnRick Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Eller så kan man lågpassa ett reverb/delay och blanda in detta i originalspåret för vocals, tillsammans med dist för ett ngt mer retro sound. Tror det var Pensado som pysslade med det.
Demonproducenten Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Sen brukar det även hjälpa att fasvända överhänget ?
Gerterface Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Snabb och enkel fråga; Antar att dessa "filter" görs med EQ? Eller finns det någon annan teknik?
cborg Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Antar att dessa "filter" görs med EQ? Eller finns det någon annan teknik? Korrekt fast tekniskt sett tvärtom. Dvs dessa EQ görs med hjälp av olika filter.
Gerterface Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Korrekt fast tekniskt sett tvärtom. Dvs dessa EQ görs med hjälp av olika filter. Tack för svaret! Hur hittar jag sådana filter? Är det någon extra plug-in? Ursäkta att jag går lite off-topic.
BluesBoy Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Hur hittar jag sådana filter? Är det någon extra plug-in? Borde nog finnas i ditt DAW (Cubase, Logic, Reaper osv osv)
Gerterface Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Borde nog finnas i ditt DAW (Cubase, Logic, Reaper osv osv) Skulle man kunna säga att det är en EQ preset? I så fall har jag hittat det. Tack så mycket!
D Vibe Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Tycker det är en konstigt ställd fråga. Ungefär som att fråga, när behöver man dist?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.