Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

GodkvÀll, hoppas ni har haft en kreativ julhelg. God fortsÀttning.

Jag Àr ingen vass musiker egentligen (eller alls förresten, bara spelat gura, aldrig nÄgot ytterligare). DÀrav lite halvdana frÄgor.

Strings, mjuka "bakgrundsstrings", alltsÄ inte gura eller sÄ... Hur kan man laborera med dom relaterat till t ex en acordföljd frÄn ett mer framtrÀdande instrument ( t ex piano).

LÄt sÀga att pianot spelar

C C C C G G G G Am Am Am Am D osv. repetera.

I min okunskap ser jag den enklaste variant att spela strings sÄ hÀr:

C---------G----------Am------------------ osv. repetera.

MÄste det va sÄ trÄkigt? Kan man pÄ stringsen laborera med hela C-skalan under hela acordföljden and "go crazy" (om nu hade kunnat det)?

Som sagt, backtobasic för mĂ„nga hĂ€r 🙂

Redigerat av Johanberg
Annons
Postat

Gör som du vill. Var inte rÀdd för att experimentera! S k fÀrgningar pÄ ackorden kan vara ruskigt snyggt; lyssna dig fram!

Postat (redigerat)

Kan man pÄ stringsen laborera med hela C-skalan under hela acordföljden and "go crazy" (om nu hade kunnat det)?

Det Àr just det dÀr som fÀrgar musiken sÄ snyggt. För att ta nÄgra vÀlkÀnda exempel, Beth med Kiss, om du spelar den i C, ligger det en hög "string" pÄ tonen G (ensam ton alltsÄ) i introt i bakgrunden - som Àr tre ackord (C,F,G). OmvÀnt, om du spelar samma intro (beth) pÄ piano, kan du istÀllet lÀgga ett lÄgt C pÄ strings som baston, och ligga kvar pÄ den under introt.

I samma lÄt, nÀr han sjunger "me and the boys been playing", Àr ackorden F, sen G, pÄ det kör du F i basen över bÄde F och G. Det lyfter lÄten oerhört. Du gör alltsÄ fÀrgningen av ackordet med en baston istÀllet, vilket Àr extremt vanligt om du börjar lyssna efter det.

Om du hört Jump med Van Halen vet du att det ligger en ensam ton i basen över de 3 ackorden i introt. Det kommer lÄta skit om du Àndrar bastonen till grundtonen i ackorden dÀr.

Om tex lÄten "Guldet blev till sand" spelas i C, funkar det utmÀrkt att hÄlla tonen C i basen över hela lÄten. Inte bara funkar föresten, det Àr skitlÀckert. Samma med Stilla natt, samma med mÀngder av lÄtar. Det Àr snyggt att i lÄtar som de 2 sistnÀmnda köra samma ton i basen i enbart första versen, eller enbart i introt, sen Àndra runt och laborera lite.

Om du spelar en lÄt pÄ piano och du har ett Cdur-ackord, sen ett C7 pÄ det, kan det vara otroligt snyggt att lÀgga 7:an enbart/Àven i basen. 7an som alltsÄ Àr tonen Bb (eller om den kanske kallas enbart B, den under H i alla fall). Samma med moll, att du dÄ tar mollsjuan i basen istÀllet för i diskanten. Det blir ett "gladare moll", och kommer att lÄta/bli mer som ett Eb6 i fallet med C (dÀr samma toner ingÄr). Det gÄr inte att Äterskapa samma "emotionella" effekt som musiken ger genom att i basen ta grundtonen i ackordet, dÄ försvinner effekten Àven om du lÄter 7an ingÄ i pianoackordet.

Jag tror att det Àr just detta du Àr ute efter. Du kanske har försökt efterlikna vissa lÄtar men inte tyckt att det lÄter som det ska nÀr du spelat, trots att du vet vilka ackorden Àr. Tonen i basen gör hela skillnaden. Eller som i exemplet ovan i Beth, en högre ton (string) som ligger kvar pÄ en ton och fÀrgar samtliga ackord som spelas under.

Som sagt, börjar du lyssna efter det dÀr kommer du att höra det överallt. Inte minst i klassisk musik förstÄs.

Jag vet ingen teori bakom nÄt av det dÀr och kanske förklarade lite flummigt. Hoppas jag gjorde mig förstÄdd.

Redigerat av Ziggy
Postat (redigerat)

Jag tycker Ziggy ger bra rÄd. Tror dock ditt "problem" ligger i hur du ser pÄ instrumenten. Visst, du kan anvÀnda strings som en pad som ligger och fyller ut bakom allt annat. Men jag lÀser din frÄga som att du vill mer Àn sÄ. Och det Àr hÀr det gÀller att tÀnka om. StrÄkar Àr ju soloinstrument som nÀr de spelar tillsammans skapar en helhet. Jag tror nyckeln för dig i detta Àr att tÀnka om i ditt arrangerande. IstÀllet för att lÀgga ackord, testa att spela in stÀmma för stÀmma. TÀnk dig att dig ska arra den för strÄkkvartett. Vanligtvis bestÄr den av tvÄ violiner, en viola och en cello (finns sÄ klart andra varianter som innehÄller tex kontrabas men för enkelhetens skull utgÄr vi frÄn ovan). Om lÄten redan har bas, lÄt tex cellon svara mot den. Det Àr klart du kan lÀgga unisont med basen men om du vill göra det mer intressant bör du variera den. Om nÄgra av strÄkarna ska spela unisont kan det vara fint att lÄta violan och en av violinerna göra det. Tex kan de ta huvudstÀmman i strÄket tillsammans. Den andra violinen lÄter du agera stÀmma mot huvudstÀmman. Det behöver inte innebÀra att du spelar en ters över eller sÄ utan att den svara mot huvudstÀmman och kompletterar den. Ibland innebÀr det att den ligger stilla pÄ en ton medan de andra stÀmmorna rör sig eller sÄ kan den följa huvudstÀmman pÄ olika sÀtt.

Det viktiga att tÀnka pÄ med strÄkarr (tycker jag) Àr att de ska vara dynamiska och rörliga. Försök undvika att ligga still alltför lÀnge pÄ en ton om det inte Àr det som Àr sjÀlva poÀngen. Det Àr dÀr arret blir levande. Om du vet att du ska byta ton, försök hitta en snygg övergÄng mellan dem. Glid gÀrna pÄ passande hel- och halvtoner pÄ vÀgen. Och Äterigen, variera, variera, variera. Det Àr det som gör hela skillnaden (enligt mig), Lycka till!

Edit: Ändrade violer till violiner 😛

Redigerat av everlastingrecords
Postat

Hej igen. TÀnkte jag skulle exemplifiera lite. HÀr Àr ett exempel pÄ hur jag ibland arrangerar: Don't read the letter

Det Àr en pdf med trestÀmmigt strÄkarr, tvÄ violiner och en cello. Som du ser följer andraviolinen den första violinens stÀmma nÀstan genomgÄende genom lÄten medan cellon har en annan rytmisering. Vid takt 47 börjar andraviolinen istÀllet följa cellon medan förstaviolinen börjar pÄ en helt ny figur.

MÀrk Àven takt 39-41. Att göra en sÄdan nedgÄng i andraviolinen Àr rÀtt vanligt i strÄkarr. Dvs att en av stÀmmorna ligger kvar pÄ en hög ton medan den andra stÀmman dalar ner frÄn den. Det blir en vÀldigt fin fÀrgning pÄ det. Andraviolinen spelar dÄ först en halvton under, sedan nedÄt tre toner i skalan. Testa att spela det pÄ keyboarden sÄ förstÄr du hur jag menar. Ta ett högt c, ligg kvar pÄ det medan du sedan spelar b, a och g i relativ snabb takt.

Nu Àr detta ett arr till en poplÄt sÄ strÄkarna har fortfarande relativt statiska. Hade det varit ett neoklassiskt stycke hade arret varit mer flytande och mer varierat.

Postat

-= svarens svar =- 🙂

Stort tack för utförliga teorier, förklaringar och exempel. Nu ska jag lÀsa era svar ett par gÄnger till.

Postat

Hörni!

Menar ni t ex

Piano spelar

C, D, Am

i C ingÄr ju, c,e,g

i D ingÄr ju, d,F#, A

i Am ingÄr ju, a, c, e

Menar ni dÄ att stringsen (what ever instrument), bör latja mellan dessa notes under tiden acordet slÄs an av pianot? Eller Àr det sÄ att t ex, E kommer att passa till pianots C?

Jag vet, rĂ€tt dum i hövvet. Är verkligen inte sĂ€rskilt teoretisk. :/

Postat

Ingen anledning att ursÀkta dig! Om pianot spelar de ackord du skriver lÄter det som att lÄten gÄr i C. DÄ kan du som utgÄngspunkt lÄta strÄkarna anvÀnda C-durskalan för ditt arr. Som exempel kan vi ta cellostÀmman. För att göra den mer intressant Àn att bara lÄta den spela grundtonen i varje ackord kan du lÄta den börja pÄ C men inför bytet till D kan du tonen E. Inför nÀsta takbyte kan du pÄ fyran ta tonen F för att sedan landa pÄ E som Àr kvinten i Am. För att förtydliga, om lÄten gÄr i 4/4 kan du spela:

Piano: C D Am

Cello: C - 2 -3 - E | D - 2 - 3 - F | E - 2 - 3 - 4 | 1 - 2 - 3 - 4 |

Detta Àr sÄ klart bara ett enkelt exempel men för att visa pÄ möjligheterna.

Postat

Ja..varför reflekterade jag inte ens över c-durskalan, det var ju den första man gjorde pĂ„ första pianolektionen. Tack 🙂.

Ska labba i kvÀll, sÄnt hÀr Àr sjukt roligt att snöa in pÄ.

Postat

Ingen anledning att ursÀkta dig! Om pianot spelar de ackord du skriver lÄter det som att lÄten gÄr i C.

Det Àr nÄgot tveksamt pga D-ackordet. Am-dorisk IMO.

• 2 veckor senare...
Postat

Kul Àmne det hÀr!

NÄgot jag gillar, Àr nÀr man hittar snygga "rörelser" i musiken, och dÄ gÀrna förstÄs i ett strÄk-arr. Jag söker ofta och gÀrna efter en rörelse i basen, dÀr den dÀr typen av "ton-analys" ligger bakom hur man kan hitta till exempel en nedgÄng i bastonerna. Att samtidigt hitta en hög strÄk-stÀmma som rör sig uppÄt i tonerna, blir ibland vÀldigt effektfullt.

Postat (redigerat)

Just nu blir jag mest förbannad pÄ detta Àmne. Mest för att jag vill mer Àn jag har kunskap om :/

Sen Àr man "gammal" sÄ man försöker hitta pÄ den mest effektiva inlÀrningsprocessen.

Det Àr just exakt musikteori jag behöver lÀsa mig in pÄ. T ex. Hur "ska" en basgÄng gÄ, vilka "regler" ska man förhÄlla sig till. Vad Àr wild and crazy och vad Àr mer "enligt boken". Passar vanligtvis korta toner blandat nÄgon enstaka lÄng ton t ex ett specifikt scenario... varför, etc. etc. etc.

yo know the drill?

NÀr man inte kan detta riktigt sÄ har man inget förtroende för sig sjÀlv, nÀr man skriver. Och sÄ blockas kreativiteten.

Redigerat av Johanberg
Postat

Ett tips Àr att lÀsa pÄ lite om hur man skriver fyrstÀmmig sats, dÀr finns lite regler som man kan förhÄlla sig till. T.ex, ska man ej anvÀnda fördubblad ters (endast en stÀmma fÄr spela tersen i varje ackord), undvika parallella rörelser (alla stÀmmor fÄr inte gÄ Ät samma hÄll samtidigt) och oktav-/kvintparalleller osv...

• Gilla 1
Postat

Ett tips Àr att lÀsa pÄ lite om hur man skriver fyrstÀmmig sats, dÀr finns lite regler som man kan förhÄlla sig till. T.ex, ska man ej anvÀnda fördubblad ters (endast en stÀmma fÄr spela tersen i varje ackord), undvika parallella rörelser (alla stÀmmor fÄr inte gÄ Ät samma hÄll samtidigt) och oktav-/kvintparalleller osv...

Var bra tips detta ! 🙂 Har du flera, eller möjligen ngn bra lĂ€nk pĂ„ detta?

Postat (redigerat)

oktav-/kvintparalleller osv...

Tack för PDF! Med kvintparallell, Àr det att intervallet mellan tvÄ stÀmmor inte fÄr vara en kvint tvÄ toner eller fler pÄ raken?

Redigerat av laban1
Postat

Borde man kunna anlita en pianolÀrare för att utbilda i musikteori istÀllet för bara praktiskt spelande och motorik etc. etc.?

Jag har en pianolÀrare som jag gÄtt hos en del (tyvÀrr ser hon pÄ grÀnsen till lite för bra ut, sÄ det kan sluta "illa"). Hon Àr förbannat duktig, ja mer Àn i mina ögon alltsÄ. Kan alla pianister detta pÄ sina fem fingrar?

Postat

Tack för PDF! Med kvintparallell, Àr det att intervallet mellan tvÄ stÀmmor inte fÄr vara en kvint tvÄ toner eller fler pÄ raken?

Ja precis! I t.ex ett C-ackord kan översta stÀmman spelar ett G och nÀsta stÀmma ett C (kvint ner). Om ackordet efter Àr ett D ska dessa tvÄ stÀmmor ej flyttas parallellt upp (till A och D) utan översta stÀmman fÄr gÄ en halvton ner till F# om undre stÀmman gÄr upp till D.

Postat

Borde man kunna anlita en pianolÀrare för att utbilda i musikteori istÀllet för bara praktiskt spelande och motorik etc. etc.?

Jag har en pianolÀrare som jag gÄtt hos en del (tyvÀrr ser hon pÄ grÀnsen till lite för bra ut, sÄ det kan sluta "illa"). Hon Àr förbannat duktig, ja mer Àn i mina ögon alltsÄ. Kan alla pianister detta pÄ sina fem fingrar?

Jag tror inte du ska utgÄ ifrÄn att alla pianolÀrare kan skriva fyrstÀmmig sats, dock har jag för mig att det ingÄr i musiklÀrarutbildningen. Vet dock ej i vilken utstrÀckning.. Hitta nÄgon som pluggar/pluggar musikteori nyligen istÀllet skulle jag rekommendera!

Postat (redigerat)

Ja precis! I t.ex ett C-ackord kan översta stÀmman spelar ett G och nÀsta stÀmma ett C (kvint ner). Om ackordet efter Àr ett D ska dessa tvÄ stÀmmor ej flyttas parallellt upp (till A och D) utan översta stÀmman fÄr gÄ en halvton ner till F# om undre stÀmman gÄr upp till D.

Det var ett bra exempel ! Jag tÀnkte lite pÄ det kÀnda introt till China girl med David Bowie, dÀr Àr det parallella kvarter, vilket jag ocksÄ lÀste ngn stans Àr "mer tillÄtet". Hur kommer detta sig dÄ kvart och kvint Àr omvÀnda (understÀmma blir överstÀmma en oktav upp eller tvÀrtom) Nu har ju detta intro med flit kina-vibbar och dom har ju en förkÀrlek för penta-skalan, men ÀndÄ.

Redigerat av laban1
Postat

Det var ett bra exempel ! Jag tÀnkte lite pÄ det kÀnda introt till China girl med David Bowie, dÀr Àr det parallella kvarter, vilket jag ocksÄ lÀste ngn stans Àr "mer tillÄtet". Hur kommer detta sig dÄ kvart och kvint Àr omvÀnda (understÀmma blir överstÀmma en oktav upp eller tvÀrtom) Nu har ju detta intro med flit kina-vibbar och dom har ju en förkÀrlek för penta-skalan, men ÀndÄ.

Är inte helt sĂ€ker pĂ„ exakt varför det Ă€r pĂ„ det viset, min spontana reaktion Ă€r att kvartstĂ€mmor liknar tersstĂ€mmor mer Ă€n kvintstĂ€mmor. Parallella kvinter anses lĂ„ta för medeltidsaktigt eller nĂ„got hehe!

Postat

Ett jÀval pill Àr det hur som helst. Sitter och programmerar strÄkar just nu. Logic inbyggda till pÄ köpet. LÄter skit.

• Gilla 1
Postat

NÄ, nu stod det iofs att man visst kunde anvÀnda fördubblad ters men att det kunde vara bra att undvika initialt. Om man har koll kan det bli hur fint som helst.

Postat

NÄ, nu stod det iofs att man visst kunde anvÀnda fördubblad ters men att det kunde vara bra att undvika initialt. Om man har koll kan det bli hur fint som helst.

Absolut, man ska inte kÀnna sig tvingad att följa detta slaviskt, sÀrskilt för att undvika stÀmförningsfel kan man anvÀnda fördubblad ters i fyrstÀmmig sats. Dock Àr det en bra regel att ha som grund vilket (ungefÀr) var vad som efterfrÄgades i trÄden :-)

Postat

Fast sedan Àr det ju viss skillnad pÄ rena strÄk- eller körarr jÀmfört med poplÄtar, som har bas och gitarrer och annat mög som stör.

Postat

Fast sedan Àr det ju viss skillnad pÄ rena strÄk- eller körarr jÀmfört med poplÄtar, som har bas och gitarrer och annat mög som stör.

Jo, men anvÀnder man strÄkar i en poplÄt kan man med fördel anvÀnda ett korrekt skrivet fyrstÀmmigt arr!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.