Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När man klickar på en kanal i cubase och lägger på effekter så finns dej ju en eq där.

om man använder den, ligger den först i kedjan då? eller kanske sist?

Fråga nr 2,brukar man använda kompressor först och eq senn?eller tvärsom?

Annons
Postat

Nu ska vi se. Jag tror att de första slotten ligger före eq, och de två (eller kanske fler om man har häftigare version än jag) sista är efter eq.

God fortsättning 🙂

Postat

Allt beror på hur du vill ha det.

Kompressorer har en förmåga att lägga till basfrekvenser och dom kanske bli oönskade ifall man har lagt en eq innan som man är nöjd med. Därför kanske man vill lägga kompressor först och sen eqa efter den.

Postat

När man klickar på en kanal i cubase och lägger på effekter så finns dej ju en eq där.

om man använder den, ligger den först i kedjan då? eller kanske sist?

Fråga nr 2,brukar man använda kompressor först och eq senn?eller tvärsom?

Nu pratar jag om C7:

Du kan lägga EQ som insert, före channel strip.

Sedan kommer strippen (som du kanske menar). Där kan du flytta EQn i kedjan där du vill ha den.

"brukar man använda kompressor först och eq senn?"

Det finns nog olika tankegångar där. Många är dock överens om att Low-Cut är bra att ha före i vissa fall.

"senn"

Kom igen.....Hur gammal är man när man stavar så?

Postat

Tror det ser väsentligt annorlunda i C7 än tidigare versioner. Hela vägen fram till ver 6 är det, visuellt sett, först inserts, sen den inbyggda EQn och sist sends (som man kan ställa in som pre eller post fader). Rent intuitivt vore det konstigt att EQn kommer efter inserts samtidigt som gränssnittet talar för att det gör det.

Angående det ena före det andra lägger jag oftast eq före kompressor alternativt eq -> kompressor -> eq.

Ps. Som förälder till barn med dyslexi tycker jag det är väldigt klumpigt av dig Laban att racka ned på någon pga stavning. Du har ingen aning om anledningen till rockstones felstavning. Visst, agera språkpolis om du vill om du är beredd att framstå som en tölp.

Postat

Ps. Som förälder till barn med dyslexi tycker jag det är väldigt klumpigt av dig Laban att racka ned på någon pga stavning. Du har ingen aning om anledningen till rockstones felstavning. Visst, agera språkpolis om du vill om du är beredd att framstå som en tölp.

Finns det bra rättstavningsprogram numera, så man utvecklar sin stavning menar jag?

Postat

Här kommer ett litet förtydligande schema hur det ser ut i cubase versioner 6.5 och tidigare:

Gain -> Insert 1-6 - (pre-fader send) -> EQ -> Fader -> Insert 7-8 - (post-fader send) ->

Postat

På C7 är det likt

Gain ovan: byt mot EQ pre = LC, HC, pregain och phase (alltså ytterligare ett ställe att använda Low-cut)

EQ ovan: byt mot strip där t ex en flyttbar Eq ingår.

Postat (redigerat)

Hur ska det vara egentligen ?

Typ:

Om man lägger EQ i första slotten och sedan Compressorn. Kommer Compressorn jobba efter EQ eller kommer den komprimera alla slottarna ?

Sen om man lägger en reverb och delay efter compressorn kommer dom bli orörda då ?

Är det inte bäst att lägga kompressorn sist ? Eller komprimerar den inte alla slottarna då ? Eller bara den sista ?

Redigerat av punchline82
Postat

Signalkedjan som cborg skrivit om (och jag kommenterat för C7) innebär just en kedja. Signalen går igenom från vänster till höger (igenom slot efter slot om du så vill). Effekter som delay och reverb lägger man i regel parallellt som sk send-effekter. Sök här på forumet om insert kontra send. Finns många bra trådar i ämnet.

Postat

Så om jag lägger en kompressor sist i kedjan då påverkar den hela mixen i den kanalen ?

Postat

Så om jag lägger en kompressor sist i kedjan då påverkar den hela mixen i den kanalen ?

den påverkar hela signalen före kompressorn i kedjan (i sitt grundutförande). Man pratar inte om mix i en kanal. Mix är ett förhållande mellan 2 eller flera kanaler (signaler).

Postat

Men varför säger alla att man ska lägga vissa pluggar först i kedjan då det bli orört ?

Postat

Men varför säger alla att man ska lägga vissa pluggar först i kedjan då det bli orört ?

skit i vad andra säger. Finns inga som helst regler. Gör det som låter bra, punkt slut. Sen finns det folk som föredrar att lägga EQ före kompression, och tvärtom. Jag lägger alltid en EQ före kompressor för att rensa upp skitfrekvenser som absolut inte behövs, just för att kompressorn inte ska jobba med dem. Sen kan jag göra mindre EQ-arbete efteråt också. Men som sagt, finns INGA regler eller "hur-man-ska-göra", oavsett vad folk säger. Det finns rekommendationer, men inga måsten.

Postat

skit i vad andra säger. Finns inga som helst regler. Gör det som låter bra, punkt slut. Sen finns det folk som föredrar att lägga EQ före kompression, och tvärtom. Jag lägger alltid en EQ före kompressor för att rensa upp skitfrekvenser som absolut inte behövs, just för att kompressorn inte ska jobba med dem. Sen kan jag göra mindre EQ-arbete efteråt också. Men som sagt, finns INGA regler eller "hur-man-ska-göra", oavsett vad folk säger. Det finns rekommendationer, men inga måsten.

Det har jag inte påstått heller. Jag undrade vilken som påverkar vad om den är först eller sist. Han sa att allt före compressorn påverkas. Då sa jag att folk säger att pluggarna först i kedjan blir orörda. Tänkte vilket som var sant.

Postat

Det har jag inte påstått heller. Jag undrade vilken som påverkar vad om den är först eller sist. Han sa att allt före compressorn påverkas. Då sa jag att folk säger att pluggarna först i kedjan blir orörda. Tänkte vilket som var sant.

Om du har en signalkedja, där kompressorn ligger sist.. så kommer kompressorn jobba med hela signalen, som går igenom alla pluggar. Det han säkert menade om du körde kompressorn parallellt. Då blir det en annan femma.

Postat

Han sa att allt före compressorn påverkas.

den påverkar hela signalen före kompressorn i kedjan (i sitt grundutförande).

Om det nu var mitt inlägg du syftade på:

Jag menar förstås att kompressorn påverkar (arbetar på) hela signalen som går in i kompressorn (signalen som ligger före). Inte att signalen "går baklänges" Lätt för missförstånd, arbetar på är nog ett tydligare sätt att uttrycka sig 🙂

Postat

Här kommer ett litet förtydligande schema hur det ser ut i cubase versioner 6.5 och tidigare:

Gain -> Insert 1-6 - (pre-fader send) -> EQ -> Fader -> Insert 7-8 - (post-fader send) ->

Jag är inte riktigt med, menar du volymen med gain? och vilken är fader?

Postat

Med gain kan du sänka den inkommande signalen innan den når fader, som sätter volymen på kanalen i mixen, eller inserts.

Jag skulle sätta reverb sist på inserts så att reverbet behandlar en så färdig signal som möjligt, annars riskerar reverbet arbeta med frekvenser som tar onödig plats i mixen.

Postat (redigerat)

var bör man lägga reverb eller dely om man inte använder en send? 1-6 eller 7-8

Det funkar nog med båda så sent som möjligt i kedjan. Du måste ha en Dry/Wet ratt på delayet/reverbet för att det ska funka. Föredrar att skapa en send effekt, då kan du EQ:a reverbet separat, dela reverbet med andra kanaler etc, lägre belastning på dator.. Väl investerad tid att lära sig detta tänk.

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.