Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Vi har i repan spelat in med Cubase 5 och mina 2st. Presonus FirestudioProject , demo för par låtar.

Trummorna närmickades, bas spelades in sen med DI-box och line-in, gittarer via en BossEfektpedal ochså på Line.In, och slutligen keyboard raka spåret in i Cubase.

Inget midi eller trummaskiner osv, och allt ligger på egna spår.

Har fixat så vi tycker att enskilda instrument låter bra.

Ihopp är det lite rörigt dock 😳 .

(jag ska, när allt är klart, leka med EQ - och jag har sett att finns en pluggin som heter något a la "Spectrummeter" eller liknande, där jag kun se innom vilka frekvenser enskilda instrument spelar, och försöka dra ner visa instrument i visa frekvenser så de inte krockar- Bl.a. ska jag se till att basen inte spelar lika högt de frekvenser där baskaggen ligger och sama sen med keyboard/basen . Kommer med frågor på denna punkt då)

Jag har hört att man kan "sidechaina" så kicken triggar någon FX plugg, som tillfälligt drar ner volymen på basgittaren - bara då kicken spelar, så kicken blir tydligare.

Men jag fattar INTE hur man gör?

Kan någon i lugn och ro- pedagogiskt, steg för steg, försöka förklara för "en trummis 😛" hur man gör i Cubase?

Redigerat av Superfly2
Annons
Postat

Det finns många trådar om detta, rätt nya också.. Kortfattat: basgitarren ska duckas av kicken.

1. Lägg en kompressor som insert på basgitarrkanalen.

2. På kompressorn: Hämta sidechain signalen från kicken.

OBS! Alla kompressorer har inte side-chain alternativ. Kolla manualen.

Vill du ha mer detaljerat finns som sagt många trådar om detta, sök lite här på forumet. 🙂

Postat

Det finns många trådar om detta, rätt nya också.. Kortfattat: basgitarren ska duckas av kicken.

1. Lägg en kompressor som insert på basgitarrkanalen.

2. På kompressorn: Hämta sidechain signalen från kicken.

OBS! Alla kompressorer har inte side-chain alternativ. Kolla manualen.

Vill du ha mer detaljerat finns som sagt många trådar om detta, sök lite här på forumet. 🙂

Tackar. 🙂

Ska testa.

( har läst flera andra trådar med fattar nada 😲)

Synd bara att du inte också har tipps på en "standard" compressor som har "sidechain". Ja ja, får leta...

Jag trodde man var tvungen skapa ny gruppchanel eller så, köra en send och mickla.

Bara en fråga till - när jag finner en kompressor som stödjer SideChain - då ska jag på något sids "browsa" mig till kickspåret som är triggern? Tänker jag rätt - innan jag säger adjör till familjen och åker till repan och testar?

• 2 månader senare...
Postat

Hur sidechainar jag i AI4:an då? Sidechain är ett mixredskap jag använder mycket

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.